• liliou

min dotter äter vägrar äta kött.

Det är hemskt att vara barn. Kommer ihåg från min egen barndom hur det kändes att tvingas äta upp riktigt äcklig mat. Jag minns att jag ibland var tvungen att springa och spy flera gånger under en måltid men jag fick inte gå från bordet förens allting var uppätet vissa dagar. Jag minns hur plågsamt långsamt tiden gick och hur man jobbade med kväljningarna och för att inte spy över tallriken. Jag var inte alls något bortskämt barn, och jag accepterade om jag var tvungen att gå hungrig för att jag inte gillade maten, ibland under väldigt många dagar i sträck. Jag passade på att äta sånt jag kunde äta, knäckebröd i skolan eller mellanmål hos dagmamman. Jag klagade inte på hunger utan hade knep för att döva den, som att alltid tugga på nåt. Åt upp pennorna i skolan. Tuggade på gräs. Tuggade luft och svalde. Hunger är ändå bättre än att sätta i sig något riktigt vidrigt...

Tror för övrigt inte att många vuxna hade klarat av att äta den maten vi åt... Ägg som kokats tills de blev gröna. Kraftigt överkokt spaghetti med ljusbrun köttfärssås utan kryddor eller smak. Oidentifierbar mat. Torr blodpudding.
    Kvinnan kunde laga mat, bara inte till barnen.

Skulle aldrig tvinga mina barn att äta någonting. Vore det något de hade tyckt varit så äckligt så hade jag lagat något alternativt till dem. Istället för en köttbiff kanske du kan steka en grönsaksbiff till henne eller något. Hon gillar ju uppenbarligen inte kött. Jag ville själv inte äta kött när jag var liten för jag tyckte synd om djuren. Blev vegetarian tidigt och har varit helvegetarian i över halva mitt liv nu.

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.