Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

min dotter äter vägrar äta kött.

Vår 3åring är lika, äter korv och köttbullar eller köttfärssås men annat kött är inte poppis det skippar hon helt. Vi lagar ingen annan mat till henne vill hon inte ha köttet får hon äta tillbehören och så är det bra med det. Helt ärligt: Varför är det så viktigt att hon ska äta köttet varje gång? SÅ viktigt är det faktiskt inte om hon dessutom äter kött vid andra tillfällen, hon får de protein m.m som hon behöver då!
    Att hålla på med en maktkamp av det slag ni gör får henne ju bara att vilja äta ännu mindre, servera maten, duger den inte får det vara och lägg ingen mer vikt vid det så kommer hon så småningom att äta och våga prova. OM hon sen inte gillar vissa rätter så är det väll så det är, alla kan inte gilla allt och de gångerna får man laga annat. Simple as that.

• Plutteli
    maand87 skrev 2012-03-06 15:41:08 följande:
    men nu e de så att vi vill att hon ska börja äta ordentligt . 
    min vännina skrev detta till mig.Kör den här grejen med att man äter det som serveras, vare sig de är gott eller inte.. Och äter man inte.. Nää men va synd.. Gå hungrig då. För så har jag blivit fostrad iaf :) det är så jag blivit uppfostrad oxå . så ska det vara . vi har alla olika uppfostringssätt men som sagt vad detta har gått väldigt långt. men ska börja med att ta de sucesivt igen . tex nu blir det snart ugnspannkaka och bacon i den och sen blir det råkost till den.
    Bästa sättet att få henne att äta bättre är att sluta bry dig om vad hon äter. Laga maten, låt henne äta av det hon vill, sitt tillsammans och ha en trevlig stund. Då kommer matlusten på köpet så småningom!

Sen får man ju ibland faktiskt offra sig och laga två rätter om man nödvändigtvis vill äta nått som barnet verkligen inte gillar. Tex hatade jag en viss fiskgratäng som liten, min mamma och pappa gillade den, jag fick fiskpinnar och potatis när de ville äta den rätten osv. Jag och barnen älskar blodpudding, maken hatar det så då får han annan mat. Finns inget egenvärde i att lära sina barn att plåga i sig mat de inte tycker om!
  • Plutteli
    maand87 skrev 2012-03-06 18:27:05 följande:
    men läs tråden hon äter bara malt költ och hon äter inte linser inga bönor endast gurka . pyttelite pasta/pytte lite potatis/pyttelite ris ingen kyckling ingen fisk !!!!
    Jag vidhållet att det du ska göra är att SLUTA fokusera på vad/hur mycket hon äter. Släpp kampen vid matbordet och fokusera på att ha en trevlig stund istället! Det du gör nu är som att BE om att hon ska få framtida matstörningar.
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.