Inlägg från: Cajsa2010 |Visa alla inlägg
  • Cajsa2010

min dotter äter vägrar äta kött.

Har bara läst vad ts skrivit. Och när jag hör den ton du har i dina inlägg ang detta så tappar jag själv matlusten. Jag skulle inte vilja sitta och äta vid ditt bord. Jag får uppriktigt en klump i magen.
    Ett barn som är sex år (alla barn för övrigt) har makten över vad man stoppar i munnen, inte över vad som serveras. I takt med att det skapas tjat och förbud och tvång kring vad som ska "smakas" på så ökar detta som makt och kontrollmedel.
    Om din dotter vill vara vegetarian eller smaka på saker när hon känner för det vinner ingen av er på att du ska tjata om att hon ska smaka på mat hon känner avsmak av. Hade en muslim suttit vid ditt bord och du bjöd på din skinksås, hade du tvingat din gäst att smaka, för att "så var du uppfostrad"? Varför ska hon "lära sig" äta kött när hon kan leva hela livet utan att göra det? Du säger själv att du inte vill bli vegetarian då borde du respektera hennes önskan att inte vara köttätare. Min mans bror blev vegetarian vid 4 års ålder, när han förstod var kött kom ifrån, han blev längst i deras familj så näringsbrist kan man inte skylla på.
    Om du tänker igenom vad du vill få ut med att hon ska lära sig äta vad du serverar genom dina metoder och din attityd, är det värt det jämfört med den trevliga stund ni kunde haft när ni alla satt tillsammans vid matbordet? Är det inte proppat med mycket nyttigare näring?
    När man får barn väljer man inte vilken individ man får och vilka inre värderingar den har, utan den blir en helt egen människa helt av sig självt. Det är ju sååå fantastiskt, tänk vad mitt barn kan lära mig genom sitt sätt att se på världen.

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.