Inlägg från: Excentriskan |Visa alla inlägg
  • Excentriskan

min dotter äter vägrar äta kött.

Att tvinga och ge straff när hon inte äter gör bara maten stigmatiserad. Det kommer inte något positivt ut ur sådana tankegångar. Ge henne den mat hon äter. Lyssna inte på sådana idiotiska gamla förmaningar om "-man ska äta det som serveras". Precis som med allt annat inom barn så finns det inte en fungerande mall för alla.

Min son är likadan. Han äter bara processat kött. Det som är minst processat är skinkan på vesuvio pizzorna. Men det kommer när det kommer och HAN vill.

Visst han är 14 år idag. Men jag stressar inte över det. 

Positiv förstärkning kan man dock prova ibland om barnet verkar mer nyfiken på maten.      

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Excentriskan
    akselandra skrev 2012-03-07 14:14:31 följande:
    varför ska man tvinga barn att äta kött? människor mår bättre av att äta vegetarisk kost, så att hon inte gillar det är ju bara bra :)

en glad skrev 2012-03-07 15:22:39 följande:
    Vår, nu vuxna, dotter är extrem djurvän och då hon förstod sambandet på lågstadiet slutade hon äta kött och det håller i sig än i dag. Vi har aldrig gjort någon affär av det utan respekterat hennes val och modifierat familjens mat så att hon även kunnat äta merparten. Tidigt började hon också laga sin egen mat ....
    Musen skrev 2012-03-07 16:00:33 följande:
    Låt henne vara utan kött. Man kan klara sig bra utan!
    Ni har missat vad TS handlar om. Det handlar inte om etik. Det handlar om koncistens. Barnet kan utan problem äta korv, köttbullar, hamburgare, köttfärssås osv. Men inte hela köttbitar.

Vill ni prata vegetariskt vs kött välj att göra så i annan tråd. 

• Excentriskan
    Musen skrev 2012-03-08 13:58:17 följande:
    Miss behave.... Jag har inte alls missförstått ts och jag Förespråkar inte vegetarianer. Om du inte fattar vad jag menar så fråga istället för att hitta på! Jag anser att barnet skall slippa äta kött om hon inte vill. Hon får ju kväljningar! Hon äter igen när hon är redo! Sen om det är all kött eller bara vissa sorter har ingen betydelse för ur näring synpunkt behövs inte kött så det är ju inte då att hon svälter. Så jag förstår inte hetsen att få barn att äta allt! Och om du skall hitta på egna svar än dom jag skriver så kan du skapa en egen tråd om det!
    Vilket trevligt svar (ironi).. Om du läst mitt inlägg tidigare i frågan så lär du se att jag knappast är av åsikten att tvinga barn att äta när det helt klart är frågan om annat än "tycker inte om". Vill DU lägga in mer i mitt svar än det jag gav är det dig fritt att så göra, men kasta inte sten i glashus är du snäll. Det blir allt för mycket att städa upp sedan.
  • Excentriskan
    Musen skrev 2012-03-09 07:10:30 följande:
    Miss behave... Jag har inte läst dina inlägg för jag har inte orkat bry mig och jag skiter i vad du har för åsikt! Det jag inte gillar är att du svarar mig. Jag har inte ställt någon fråga utan gav bara min åsikt i tråden! Sen började du hitta på ett nytt svar åt mig som du valde att svara på! Otroligt otrevligt och obegåvat! Hopp osyrat att hitta på egna svar! Och sten i glashus? Vad fan har det med att göra att du hittar på egna svar än dom jag skrev? Hitta något annat i ditt liv än att förolämpa mig i fortsättnngen tack

Och nu ska du dessutom diktera vad jag får och inte får svara.. Att du även bortser från att mitt svar var riktat till tre personer och inte enbart dig talar sitt tydliga språk. Du skrev att "Låt henne vara utan kött, man kan klara sig bra utan".. och sen klagar du på att jag feltolkat det? Du specificerade dig inte speciellt tydligt precis. 

Den enda som förolämpar och är otrevlig här är du! Och att beskylla andra för sådant som man själv gör är "att kasta sten i glashus". Orkar man inte läsa andra personers inlägg ska man nog heller inte ge sig in i debatter.
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.