• sanHbg

min dotter äter vägrar äta kött.

TS, din historia skulle kunna handla om mig. Slutade äta "helt kött" i 2 års åldern men åt köttfärs och korv (dock ej köttbullar, hamburgare etc), sedan när jag var i 7-8 års åldern slutade jag med det också och idag (30 år gammal) håller jag långsamt på att försöka lära mig äta kött igen (fisk och kyckling kan jag äta i mindre mängd (ca 50g)). Med mig har det varit så illa att jag inte ens kan äta det som vanliga vegetariener oftast äter quorn och soja produkter då de till konsistensen påminner så mycket om kött.

För här ligger mitt problem och jag undrar om det kan vara samma för din dotter. Konsistens...Jag tuggade och tuggade köttet (enligt min mamma, jag minns ju inte) till det blev en hård "tuggumiboll" som jag ej lyckades svälja utan grät, satte i halsen, kräktes osv. Detta i kombination med att dagmamma och andra vuxna tvingade mig svälja ändå gjorde att det satte sig som en mental blockering på mig som gör att jag än idag inte klarar av att bita i t.ex. en biff utan att klökas..jag skulle inte kunna svälja för mitt liv alltså.

Som du kan tänka dig blev det år av gråt och bråk vid matbordet men mamma fick tillslut ge upp, jag fick helt enkelt äta det jag kunde från middagen, men hon lagade inte specialmat, däremot proppade hon i mig mjölkpridukter och ägg. Jag åt heller ingen sås som din dotter (äter fortfarande inte t.ex. bernaise, hollandaise, majonnäs, dressingar etc).

Vet inte vad jag ska råda till, mer än att jag lever och mår bra och det kommer din dotter göra också även om du oroar dig. Ni kan kanske kontakta dietis eller psykolog för att reda i det, men så länge din dotter växer som hon ska bestämmer egentligen ni föräldrar om behovet finns. Men visst, det hade varit roligt att kunna gå på resturang utan att känna ångest.

Har du någon fråga får du gärna skicka ett meddelande i min gästbok

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.