Inlägg från: Nadina01 |Visa alla inlägg
  • Nadina01

min dotter äter vägrar äta kött.

Jag har bara läst TS och känner igen din dotter i mig och min mamma. Förstår fullständigt din frustration över att dottern inte äter och får kväljningar, exakt samma sak med mig under min uppväxt.

Jag slutade äta kött i 3-års åldern, till stor del pga att jag bevittnade slakt av lamm mm och delvis (som någon annan nämnde) pga konsistensen. Min mamma försökte med allt, verkligen ALLT, även dagispersonal, grannar, släkt, you name it. Blev erbjuden pengar, mutor men jag var bestämd, ingen kött i min mun.

Din dotter äter i alla fall nermald kött, det gjorde inte jag.

En gång per år fick jag "begär" efter kött, då blev min mamma superglad och lagade det bästa hon kunde tänka sig. Det slutade alltid med att jag tog en tugga, och tuggade, tuggade, tuggade men ner gick det inte. Psykologist blockering någonstans i hjärnan, för varje tugga såg jag ett litet lamm framför mig, kyckling, små lekandes kalvar och då kom kväljningar.

Min mamma gav upp till slut, när jag var ungefär 5 år, då hon insåg att det var inte värt allt bråk, tårar mm. Hon lagade inte special mat till mig utan fokuserade mycke på grytor som var tillagade på kött. Detta åt jag utan problem, det enda jag gjorde var att peta bort köttet. På detta sätt fick jag i mig "köttnäring". Istället fokuserade hon på att jag skulle få i mig grönsaker och frukt, mjölkprodukter och böner. Böngrytor av olika slag, färglada frukt- och grönsakstallrikar (vilket jag tyckte var mer lockande än en svart bit kött).

Mitt tips är att inte tvinga, låt det vara. Laga inte speciell mat utan fokusera på maträtter där köttet tillagas med övriga ingredienser så att hon kan få i sig köttbuljongen. Mjölk- och äggprodukter och mycket grönsaker istället, hembakat bröd på B-vitaminrikt mjöl.
    Hur ställer hon sig till fisk? Jag var förtjust i vit fisk, lättuggad (smälter i munnen i princip) samt att jag inte hada samma "djur" kopplingar till fisk som jag hade till övrigt kött.

Tro mig, din dotter kommer inte lida av näringsbrist. Kostcirkeln i all ära men vid 15-års ålder, och även nu under graviditeten, har jag blodvärde som en man (150) och ingen brist på några vitaminer. Har inte ätit kött/kyckling på nästan 30 år. Variation är den enda nyckel till bra näring.

Lycka till!

• Nadina01
    20082011 skrev 2012-03-08 12:43:56 följande:

Pinsamt svar. Ja, jag har egna barn och jag leker inte översittare genom att tvinga i dom kött medan dom gråter. Det är ingen 2-åring vi pratar om utan en 6-åring.
    Som jag förstod det så har hon provat kött många gånger men gillar det inte? Varför tvinga sig på? Varför sådan kötthets?
    Jag rekommenderar dig starkt att läsa näringslära, så får du se att mycket bra protein finns i bönor och linser och ärtor innan du uttalar dig.
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.