min dotter äter vägrar äta kött.
Jag jobbar på Barn- & Ungdomspsyk och har jobbat en del med denna problematik.
* Har ni undersökt henne på VC/ sjukhus för att utesluta förträngningar eller annat i hals/ mage/ tarmar? Om inte, börja med det. Sådana saker kan ställa till det så barn inte vill äta mat av en viss konstistens.
* Sedan får jag känslan av att det blivit lite prestigen i det hela. Släpp den ett tag & börja om från början. Låt henne äte det hon vill ett tag och få tillbaks glädjen till mat. Låt henne vara med och laga. Mycket beröm och inga bestraffningar! Det ska inte vara en maktkamp.
Genom att släppa lite på dina regler så kanske det som gör att det låser sig för henne släpper. Dvs att "hotet" om kött försvinner & därmed "slipper" hon det som hon vet får henne att spy.
* Jag vill också säga att det här inte är ett helt ovanligt problem bland barn. Det hjälper i princip aldrig att tvinga & hota, då barnet s.a.s inte gör det med vilje .
* Sök hjälp på BUP om ni inte rår på det själva, de kan hjälpa er med tips.
Det kan tex utlösas av att man fått en köttbit i halsen vilket ledde till att man kräktes. Rädslan för att detta otäcka ska hända igen gör att man undviker kött. Stressen som sedan blir i att föräldrarna blir arga förvärrar bara...