• BelindaL

Hjälp med helt mjölkfri kost till min tvååring..

Hej alla!
    Min tvååring ska nu äta mjölkfritt då dom mistänker mjölkallergi, pågrund av eksem, dålig viktuppgång, svullen mage och lös bajs..
    Prover är tagna igår och svaret kan ju ta ett par veckor..
    Han har gått med detta i över 1år nu så vi vill gärna komma igång med detta snabbt, men vad är gott?
    Han älskade yoggi men den vi köpte havregurt med jordgubbssmak bojkotta han direkt =/
    Hur göra en god köttfärssås där man brukar ha cream fracsh i? Välling då? kan man göra någon majsvälling själv eller finns det någon som kanske kan påminna om den?
    Han älskar ju plättar hur gör man det utan att de smackar illa?
    Då han knappt äter något så känns det väldigt viktigt att kunna laga något av detta så likt det han brukar..
    Hade varit extremt tacksam om någon har tid med något bra tips på ersättningsprodukter, hade uppskattats.
    Ska träffa dietist på måndag först :/
    tack alla

• Svar på tråden Hjälp med helt mjölkfri kost till min tvååring..
  • Fiii

Hej!
    Mitt barn har också haft eksem, dålig tillväxt, svullen mage och löst bajs och det enda de hittade efter ändlösa utredningar var mjölkproteinallergi, så sedan ca 1 års ålder har vi kört mjölkfritt.

Nu är det kanske lättare att introducera saker för en 1-åring än för en 2-åring, men detta tycker vårt, ganska kräsna, barn om:

- Havremjölk, sort spelar inte så stor roll men det är bra om den är berikad.
    - Soyayoghurt, den från Carlshamn är överlägset bäst (randig förpackning)! Jag tycker bäst om den naturella (med färsk frukt eller bär) eller jordgubb, men barnet äter gärna blåbär också.
    - Plättar och pannkakor går utmärkt att göra på mjölkfritt margarin och havremjölk/grädde. Eftersom vårt barn är litet så gör jag på grädde (Oatly's Mat) istället för mjölk, vilket gör att de håller ihop och är lätta att steka, och de brukar "vanliga" människor förvånade tycka är jättegoda om de smakar.
    - Creme fraiche är det som är svårast tyvärr. Det finns, men det är dyrt. I matlagning funkar det bättre, men äter man den "rå" känner man givetvis att det inte smakar precis som en mjölkbaserad produkt. Nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men den enda jag provat som är bra är en platt, vit förpackning. Produkten är soyabaserad. Det finns även "färskost" i den serien som är helt ok. Men som sagt dyrt. (Jag äter inte kött, så det är pappan som lagar köttfärssås och jag har tyvärr inget tips på om något skulle fungera där. Tror han gör på havregrädde faktiskt.)
    - I matlagning använder vi mest havregrädde och det är nog för att vi vant oss vid den smaken. Annars finns ju ris- och soyavarianter också. Oavsett vad man gillar bäst, så får man liksom lära sig att krydda och smaksätta för att produkten ska komma till sin rätt lite. Självklart slår inget vanlig grädde, men det går att laga helt ok god mat på alternativ! 
    - Vi har kört både EnaGo och Sempers mjölkfria välling och här är Semper favoriten. Tror dock inte att det finns majsvälling, utan den vi har sett är havrebaserad... Men det kommer faktiskt nya produkter hela tiden, så möjligt att det finns och annars är internet säkert fullt av recept så man kan göra själv (pga berikningen så har vi på dietistens inrådan dock valt köpevarianten).

Tja, det är det jag kommer på nu, men har du någon fråga får du gärna ställa! Jag vet hur det är att ha ett litet barn och verkligen vilja få i dem mat. Vi har fått ett extra näringspulver att röra i mat etc och det har hjälpt oss mycket. Framför allt så känns det skönt rent mentalt att veta att de får i sig extra hela tiden.

• marienna

Försök att tänka bort mjölk i matlagningen - köttfärssås på krossad tomat / ketchup är också god. Det finns en havrebaserad "mat&dip" sås som påminner om crème fraîche. Carlshamns vanilyogurt på soja är en favorit hos mina barn och oatlys imat kan ersätta alla gräddprodukter i matlagning. För pannkakor och våfflor utan bismak av havre gillar vi rismjölken bäst liksom risgrädden till tårtor m.m Men oftast har vi helt naturell mat och ger mjölkersättningsprodukter som mellis för kalciumets skull. Har själv två barn på 2 och 5 år m mjölkproteinallergi och är själv laktosintolerant. Svårast är det på restaurang men McDonalds och Max kan ordna mjölkfria hamburgare. Men vi tror McDonalds hamburgare har spår av mjölk i sig eftersom de steks på samma stekbord som andra produkter och Max fritt ifrån spår eftersom de tillagar hamburgaren i egen påse. Ena barnet reagerar med lös avföring efter jättelite spår av mjölk. Det blir en vanesak, botanisera på mjölkfria hyllan. Och för kännedom så finns det rekommendation att inte ge barn soja baserade produkter.

• BelindaL

Tack alla för era goda råd, gjorde plättar igår på oatly havre mjölk. Och smakade ingen skillnad nästan.. Men hur gör ni med såser?? Jag som tycker de är skönt att slänga hop en pulversås ibland. Carlshamn soygurt älskar han, just nu kör vi jordgubb

• marienna

Majonässbaserade såser funkar oftast, men läs alltid innehållsförteckningen. Lallersteds bearnaise, Felix reumoladsås på flaska, tacosåser m.m Och i såser funkar Oatlys imat toppen.

• BelindaL
    marienna skrev 2012-03-09 21:13:45 följande:
    Majonässbaserade såser funkar oftast, men läs alltid innehållsförteckningen. Lallersteds bearnaise, Felix reumoladsås på flaska, tacosåser m.m Och i såser funkar Oatlys imat toppen.

Tack snälla, ska kolla de imorgon är ganska ovant då jag är ny på detta,:-P
  • Alexi

Men alltså, ni som skriver att ni använder massa sojaprodukter, har ni helt missat att man ska vara jätteförsiktig med sojaprodukter till barn med mjölkallergi? Detta för att risken är väldigt stor att de som är mjölkallergiska även utvecklar sojaallergi och den växer väldigt sällan bort vilket mjölkallergi kan göra i många fall.

Jag menar inte att låta hård nu men det här är ju jätteviktigt!

• joojoo

Sonen gillade risgrynsgröt så det kokade jag själv med havremjölk. Rismjölk funkar också.

Sås gillar sonen Lohmanders bearnaissås på burk och Kavli hamburgerdressing tycker han funkar till en hel del grejer.

Oatley hade iaf tidigare en färdig förpackning med pannkakssmet, men det är ju enkelt att göra själv också.

Han gillade också Oatleys "drickyoghurt" 

Numera tål han mjölk så man glömmer fort.

• joojoo

Då sonen också har celiaki så köpte vi Sinlac gröt. Blandade med dubbelt så mycket vatten och använde som välling. Ser inte  så gott ut,  men sonen älskade det.

• Jamtland4ever

Hejsan. Ser att det kommit en del tips men skulle vilja tipsa om nutramigen som välling. Det får man recept av dietisten. Min dotter dricker den.

Kolla på alla förteckningar på det du köper vissa av sakerna innehåller inte mjölkprotein som man kanske skulle kunna tro. Men akta er för skummjölk och kvarg. Det innehåller mjölkprotein men det står inte.

Du får ganska många tips av dietisten. Fråga dom så får du bäst svar. Det fick jag. 

• Augusta

Hej! Förstår att det kan vara lurigt i början, lätt att låsa sig och bara komma på mat med mjölkprodukter i... men tänker du efter lagar ni säkert redan en hel del mat utan mjölk.

Vi gör aldrig köttfärssås med mjölkprodukter i, förstår inte riktigt vitsen med att ha grädde eller creme fraiche i den. Brukar steka nötfärs, ha i krossade eller passerade tomater, buljongtärning, vitlök, oregano, lite tomatpuré, ibland lite grovrivna morötter.

Lohmanders bearnaisesås är god om du inte gör egen, som såklart är godast, och inte alls så svårt som många tror.
    Rödvinssås är enkelt att göra och mjölkfritt. Nu har jag inte måtten i huvudet, men det är bara strösocker, kalvfond, balsamvinäger, rödvin och kalvfond i.

Svar på tråden Hjälp med helt mjölkfri kost till min tvååring..