Hej!
Mitt barn har också haft eksem, dålig tillväxt, svullen mage och löst bajs och det enda de hittade efter ändlösa utredningar var mjölkproteinallergi, så sedan ca 1 års ålder har vi kört mjölkfritt.
Nu är det kanske lättare att introducera saker för en 1-åring än för en 2-åring, men detta tycker vårt, ganska kräsna, barn om:
- Havremjölk, sort spelar inte så stor roll men det är bra om den är berikad.
- Soyayoghurt, den från Carlshamn är överlägset bäst (randig förpackning)! Jag tycker bäst om den naturella (med färsk frukt eller bär) eller jordgubb, men barnet äter gärna blåbär också.
- Plättar och pannkakor går utmärkt att göra på mjölkfritt margarin och havremjölk/grädde. Eftersom vårt barn är litet så gör jag på grädde (Oatly's Mat) istället för mjölk, vilket gör att de håller ihop och är lätta att steka, och de brukar "vanliga" människor förvånade tycka är jättegoda om de smakar.
- Creme fraiche är det som är svårast tyvärr. Det finns, men det är dyrt. I matlagning funkar det bättre, men äter man den "rå" känner man givetvis att det inte smakar precis som en mjölkbaserad produkt. Nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men den enda jag provat som är bra är en platt, vit förpackning. Produkten är soyabaserad. Det finns även "färskost" i den serien som är helt ok. Men som sagt dyrt. (Jag äter inte kött, så det är pappan som lagar köttfärssås och jag har tyvärr inget tips på om något skulle fungera där. Tror han gör på havregrädde faktiskt.)
- I matlagning använder vi mest havregrädde och det är nog för att vi vant oss vid den smaken. Annars finns ju ris- och soyavarianter också. Oavsett vad man gillar bäst, så får man liksom lära sig att krydda och smaksätta för att produkten ska komma till sin rätt lite. Självklart slår inget vanlig grädde, men det går att laga helt ok god mat på alternativ!
- Vi har kört både EnaGo och Sempers mjölkfria välling och här är Semper favoriten. Tror dock inte att det finns majsvälling, utan den vi har sett är havrebaserad... Men det kommer faktiskt nya produkter hela tiden, så möjligt att det finns och annars är internet säkert fullt av recept så man kan göra själv (pga berikningen så har vi på dietistens inrådan dock valt köpevarianten).
Tja, det är det jag kommer på nu, men har du någon fråga får du gärna ställa! Jag vet hur det är att ha ett litet barn och verkligen vilja få i dem mat. Vi har fått ett extra näringspulver att röra i mat etc och det har hjälpt oss mycket. Framför allt så känns det skönt rent mentalt att veta att de får i sig extra hela tiden.