Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Cysta på äggstockarna

Hej!
    Ni som haft cysta på äggstocken och kanske behövt operera bort eller att den spruckit,
    hur va era symptom på det innan ni fick reda på det ?

Vill gärna veta 

• Svar på tråden Cysta på äggstockarna
  • Anonym (undrar)

Tack för era svar!

Jag undrar bara eftersom jag fick en blödning i 5 dagar, bruna flytningar 19 dar efter mens och mensvärk. Jag har oregelbunden mens pga pco så det kan gå allt mellan 30-50 dagar, så de verkade skumt att den skulle komma nu.  Sen avtog den i 2 dar men har fortfarande mensvärk och känns på höger sida, gör ont och känns som nåt kommer i kläm när jag sitter ner. Detta har aldrig hänt förut. Känns verkligen som mensen ska komma när som helst. 

• Anonym (undrar)

Det ska jag göra! :) Tänkte vänta tills på fredag om mensen nu kommer.
    Kan cysta ge blödningar/flytningar och mensvärk?

Jag har inte ont så, men de kan mola lite ibland och g känns ganska mycket när jag kissar, alltså lättar på blåsan, och sitter ner.  

• Anonym (undrar)

Kissnödig känner jag inte av faktiskt

Bellsi91 skrev 2012-03-06 22:09:08 följande:
    Ja cystor kan ge mensvärk :) . Och de kan trycka mot blåsan så därför kan man också ha ett tryck mot den,blir mer kissig etc. men det är bra att du ska kolla upp det! Alltid bra att göra det så man vet vad som är fel :). Jag själv har väldigt ont just nu. Är kissig hela tiden. Och har ont i ena äggstocken, även molande smärta i andra. Men gyn sa att det är vanliga cystor, som ska försvinna efter en månad ungefär. Men man bör hålla koll på dem, om de växer etc! :)
    Att jag blir kissnödig känner jag inte av faktiskt. Ja fan man blir orolig :(
    Ojj, gud va jobbigt. Hur länge har du haft den nu om jag får fråga?  

Och kan mensen hoppa över bara för att man har en cysta som håller på såhär? 

Just det, jag har pco också, har det någon mer betydelse/farligare? 

Så tacksam för dina svar! :D 
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2012-03-06 21:53:44 följande:
    Ja dom sa att det kunde vara min cysta som gjorde så ja blödde... så det antar jag..
    Fick du färskt blod eller typ " gammalt blod" ?

Jag fick  bruna flytningar bara
  • Anonym (undrar)
    Freksta skrev 2012-03-07 00:02:15 följande:
    Min upptäckte dom under min graviditet och den blev bara större och större men de ville inte göra nå åt det medans jag var gravid för de trodde den skulle spricka före eller under förlossningen. Bad de titta till den efter förlossningen men de hade inte tid och så "glömdes" det bort och de skulle skicka en remiss för att kolla upp om den var kvar. Fick aldrig en remiss och hade ont i magen och hugg i äggstocken länge och på sex veckorskollen såg de att den var kvar och fick en remiss tre veckor senare och blev inlagd samma dag då den växt till en fotbolls storlek, var 4,1 liter vätska i den och de var även tvungen att ta bort ena äggstocken.

Så efter hela historien, mina symptom var uppsvälld mage (var större än när jag var gravid) 
    ont i äggstocken
    ont i magen när jag skulle sova så fick sova med kudde under som jag gjorde när jag var gravid
    Kunde känna hugg i äggstocken, magen om jag var på långpromenad så jag knappt kunde gå 
    Meen guuud! Va hemskt! Tycker det va en STOR miss av dom!!
    Usch nu blir jag mer orolig.
    Men tack för att du delade med dig! 
    Kram 
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2012-03-07 06:39:14 följande:
    Det var bruna flytningar lite en eftermiddag sen lite morgonen dagen efter sen försvann det..
    Så hade jag med, men i 5 dar.
    Är nästan tvärsäker på att jag har en cysta eller kanske fler.. :/ 
  • Anonym (undrar)
    Bellsi91 skrev 2012-03-07 11:47:34 följande:
    Min första cysta hade jag i säkert ett år, de visste faktiskt inte. Men jag tror som sagt jag har en till, har dock haft den en månad nu så får hålla koll om det gör mer ont eller inte! Isf söker jag upp en ny gyn eftersom förra antar att jag har psykiska problem (efter en abort för 5 år sen), men det tror inte jag på. . Så man kan hålla koll om det gör mer ont, eller oom smärtan håller i sig länge. Isf får det bli op, min höll på att vrida sig så hade tur att jag åkte in akut! Annars hade jag mist ena äggstocken :/. Så man ska hålla koll om det gör mer ont som sagt!! Byta annars gyn om de gnäller över att de försvinner! För de ska bort om de ger besvär och inte försvinner!
    Okej, men va?! Är hon dum eller?!  Tycker också att du ska söka upp en ny gyn!
    Du får gärna uppdatera hur de går för dig här :)
    Jag är livrädd att mista äggstocken, tänker på det varje dag.. Hoppas att de inte behöver gå så långt för mig.
    Min uppdatering idag:
    Har inte lika ofta mensvärk, vilket jag hade tidigare. Men däremot nu på kvällen så känns de som att de verkar va nåt skumt på gång på vänster sida också, jag fattar ingenting.:/
    Ska imorrn fixa tid hos gyn iaf så hon får titta hur det står till med mina äggstockar egentligen för såhär ska de inte behöva vara och jag avvaktar om jag får mer ont. Annars akut in, tänker inte riskera något.
    Det med att sitta ner och kissa känns fortfarande, som om nåt blir klämt. 
  • Anonym (undrar)
    Bellsi91 skrev 2012-03-11 15:22:16 följande:
    Jag ska verkligen byta gyn! Just nu har jag bara lite hugg ibland i äggstockarna, men ibland blir det värre. Får avvakta och om jag får extrema smärtor igen, som jag antagligen kommer att få, så åker jag in akut ist för då tar dem en på allvar iaf! Tråkigt att höra att du har så ont :/ , hur är det med dig idag? Tycker du ska åka in akut om du har jätteont, för som sagt den kan vrida sig! Jag är så glad att jag åkte in! Annars hade jag ju mist äggstocken :/
    Det tycker jag! Jaa verkligen! Hoppas att de inte behöver gå så långt!
    Faktiskt så har de slutat "värka" vid äggstocken, känner inte av så mycket. Känns mer som mensen är på väg närsom och de stramar i låret som de kan göra innan, men så kändes de för en vecka sen också. Jag vettefaan asso vad de är som händer i kroppen på mig. Imorrn blir det att testa mig eller så gör jag de idag om jag kan hålla mig haha :P
    Jätteont har jag faktiskt inte haft som tur är! :)

Jag hittade en tjej som blogga om att hon hade en cysta på äggstocken och skulle va tvungen och operera sig, men hon hittade ett "botemedel"  jag har själv tänkt och pröva. Funkar även för dom med Pco. :)
     http://cystanborta.blogspot.com/2012/01/min-cysta-pa-aggstockarna-botad.html#comment-form
  • Anonym (undrar)

Uppdatering från mig!
    Jag var idag hos gyn och som jag misstänkte så hade jag en cysta på höger sida som är 5 cm stor.
    Ska äta primolut -nor i 3 månader i hopp om att den försvinner. P-piller vill jag inte ta pga vissa orsaker.
    Men är inte 5 cm stort?! :O 

Svar på tråden Cysta på äggstockarna