• Anonym (Den dumma mamman)

Vill inte sova.

Har en placering på 4 år som bott här i snart 1 år. Allting har gått jättebra med läggningen på kvällen till för ca 2 månader sedan. Fast vi förbereder barnet en stund innan och säger att -När tv:n är slut ska du lägga dig eller tex att när du ätit kvällmaten ska du sova. H*n säger nästan alltid då Oki det ska jag!   Ikväll stannade h*n hemma med dom andra när jag skulle hämta hem dottern från träningen. Jag sa innan jag körde att -När jag kommer hem ska du gå och lägga dig. Allt var ok. Efter 15 min var det dax. H*n blir sur , arg och ledsen. H*n säger att h*n behöver inte sova och kroppen inte behöver det. 
    Väl i säng ligger h*n och skriker MAMMA ÄR DUM, JAG HATAR MAMMA (jag då).

VAD ska jag göra!!!  Låta barnet ligga kvar och få skrika vad h*n vill? Jag har försökt att prata med barnet om VARFÖR h*n blir så arg och ledsen men det är inte lönt för h*n svarar inte.

Har ni något bra förslag.        

• Svar på tråden Vill inte sova.
  • Venne

Är det en rimlig läggtid för det första? Så det inte helt enkelt är så att barnet inte är trött ett enda dugg än menar jag. Jag hade själv undvikit att lämna ett barn argt och ledset i sin säng för att sova. Känns inte som ett bra sätt att somna för natten på och inte heller ett bra sätt att göra grejen trevligare på i förlängningen. Kan ni göra det trevligare med läggdags istället? Läser ni saga t.ex? Kanske ligga kvar och varva ner med honom en stund och prata om dagen som varit och vad som ska hända nästa dag. Är det så att det är jobbigt med alla kvällsrutiner ifall ni borstar tänder, byter om osv efter kvällstv:n? Då kanske det hjälper att göra kvällsrutinerna innan ni sätter igång film eller vad det nu är. Kanske kan det hjälpa med ännu mer tydlig signal för när det är dags, att sätta ett larm eller något som piper när det är läggdags.

Tack Venne för ditt svar. Ja jag tycker att 19.30 är lagom för en liten som går upp kl 06.00. 
    Trött är h*n absolut då det tar ca 5 min sen sover h*n. Jag funderar på att kanske sätta in en bandspelare och låta Barnet lyssna på lite musik eller en saga. Tror vi provar det i morgon. 

• Venne

Jo det lät ju inte som för tidigt i så fall, det håller jag med om. H*n kanske till och med är övertrött så det är därför det blir kalabalik? Ja testa det Tydliga rutiner kan bli en trygghet i sig när det är en vana. Hoppas det går bra!

• Anonym

När mina barn krånglade funkade det med en bra bok. När jag läst ca 10 minuter så var dom tillräckligt nedvarvade för att kunna sova. Dessutom tyckte dom boken var så bra så dom såg nästan fram emot läggning :)

• Anonym

Kan ju vara vad som helst som spökar i kroppen just nu som gör att barnet har svårt att varva ner.
    Du säger att det är en placering ni har sedan 1år tillbaka, barnet kanske försöker testa nya gränser?
    Har kanske haft nya jobbiga umgängen med bioföräldarna? evn, saknar föräldrarna?
    Att läsa en saga inför natten brukar funka för de flesta barn.

• Kleerup

Hej!

Svårt att säga vad som egentligen kan vara fel. Kan det  vara så att barnet känner sig utanför och ensamt då det är tid att sova? Man kanske kan göra stunden då det är läggdags till något mysigt. När vår pojke var yngre brukade vi ligga hos honom en stund och läsa. Det var jätte mysigt, vilket verkligen gjorde under för anknytningen.

Hälsn.

Kleerup    

• Anonym

Kan ni inte ligga med barnet tills han somnar? Om det i alla fall bara tar en kort stund för honom att somna. Då kanske han tycker det är mysigare att lägga sig

• Litet My

Kan det vara för sen läggtid? Min snart 7 åriga son lägger sig den tiden och går upp strax före sju? Lägger han sig senare blir det ofta både surt och ilsket. Jag skulle provat lägga tidigare och infört en tydlig läggningsrutin med någon form av avslappning före sovandet tex en godnattsaga.

• Anonym (Entanke)

Hej kanske riktigt fasta rutiner att ni alltid stänger av tv vi ett visst probram ( vi har Bolibompa Draken kommer halv 7 ca och tror den kommer kl 7'med kolla då säger man helt enkelt att när Draken tittar fram är det dags att göra sig klar för sängen borsta tänder och läsa saga mm precis exakt samma varje dag ge det en vecka kommer säkert bli bättre tror h-n testar vad dom kan bestämma efter som det verkar i ditt inlägg är olika situationer varje gång vid läggning så verkar det som om h-n testar h-n helt enkelt om h-n kan bestämma när det är dags

Anonym skrev 2012-04-29 22:00:02 följande:
    Varför kallar du dig mamma?

Ja du, kanske för jag är mamma. Biologiskt till mina barn och vår placering har själv valt att säga mamma och pappa till oss. KOnstigt?
  • Anonym
    Anonym (Den dumma mamman) skrev 2012-06-01 12:10:26 följande:

Ja du, kanske för jag är mamma. Biologiskt till mina barn och vår placering har själv valt att säga mamma och pappa till oss. KOnstigt?

Är barnets riktiga mamma död?

Ja, det är både konstigt och fel - om det inte finns en väldigt bra anledning? 
    Anonym skrev 2012-06-01 20:08:25 följande:

Är barnets riktiga mamma död?

Ja, det är både konstigt och fel - om det inte finns en väldigt bra anledning? 

Nej hon är inte död. Hur anser du vi skulle göra då när en 3 åring kallar oss för mamma och pappa??? Skulle vi säga Nej nej nej , du får inte säga mamma och pappa. Det är bara xxx , xxx och xxx som får göra det. Sorry!
    Både vår soc sekr och på vår handledning har dom sagt att det är barnet/barnen som själv  bestämmer vad dom vill säga.
    Vår placering säger själv att - Jag har 2 mammor och 2 pappor. H*n är också mycket medveten om vem som är den riktiga mamman och pappan och vems mage h*n har legat i.   
  • Anonym
    Anonym (Den dumma mamman) skrev 2012-06-04 08:05:28 följande:

Nej hon är inte död. Hur anser du vi skulle göra då när en 3 åring kallar oss för mamma och pappa??? Skulle vi säga Nej nej nej , du får inte säga mamma och pappa. Det är bara xxx , xxx och xxx som får göra det. Sorry!
    Både vår soc sekr och på vår handledning har dom sagt att det är barnet/barnen som själv  bestämmer vad dom vill säga.
    Vår placering säger själv att - Jag har 2 mammor och 2 pappor. H*n är också mycket medveten om vem som är den riktiga mamman och pappan och vems mage h*n har legat i.   

Okej, viktigast är väl att biomamman är ok med det upplägget? Annars är det nog lätt att känna sig totalt överkörd som förälder?

Du ÄR ju inte barnets mamma utan utför ett uppdrag under en begränsad tid, förhoppningsvis?! Du hade självklart kunnat be barnet kalla dig för "lisa", eller hur? 
  • Anonym (Entanke)

Det är alla barns rätt att få säga mamma och pappa varje dag !! Barnet skall känna sig samhörig i familjen och det kan den inte om den inte får vara en del av enheten !! Utan alltid sätts lite vid sidan om. Tex nej du får inte säga mamma det får bara xx och xx och du får inte ha farmor utan bara namnet. Hela tiden kommer det saker som gör att dom hålls på avstånd ! Och det värsta av allt är att det inte är för barnets skull utan för föräldrarnas känslor. Vilket är viktigast barnets känsla eller föräldrarnas känsla ? Det handlar inte om att ta ifrån föräldrarna deras roll dom är alltid MAMMA och PAPPA utan att ge barnet en eller flera till som älskar dom för den dom är. Här hemma pratar vi om Mamma (namn) och pappa (namn) Här hemma är vi bara mamma och pappa och när barnet är hos sina bio är vi mamma(namn) och pappa (namn) Barnet i centrum !!!

Anonym (Entanke) skrev 2012-06-04 13:45:54 följande:
    Det är alla barns rätt att få säga mamma och pappa varje dag !! Barnet skall känna sig samhörig i familjen och det kan den inte om den inte får vara en del av enheten !! Utan alltid sätts lite vid sidan om. Tex nej du får inte säga mamma det får bara xx och xx och du får inte ha farmor utan bara namnet. Hela tiden kommer det saker som gör att dom hålls på avstånd ! Och det värsta av allt är att det inte är för barnets skull utan för föräldrarnas känslor. Vilket är viktigast barnets känsla eller föräldrarnas känsla ? Det handlar inte om att ta ifrån föräldrarna deras roll dom är alltid MAMMA och PAPPA utan att ge barnet en eller flera till som älskar dom för den dom är. Här hemma pratar vi om Mamma (namn) och pappa (namn) Här hemma är vi bara mamma och pappa och när barnet är hos sina bio är vi mamma(namn) och pappa (namn) Barnet i centrum !!!
    Tack! Vi göra samma här. Vi säger Mamma (namn) och Pappa (namn) till bio föräldrarna.

Som sagt var Barnet i centrum!!

• Anonym

Min bror kallade mamma för mamma och fosterföräldrarna för mor och far. Tror mig veta att det varit viktigt för honom att känna sig som en "riktig"  familjemedlem där. Barnet kommer inte glömma sina biologiska föräldrar för den sakens skull. 

Svar på tråden Vill inte sova.