• SnuttanSnuttan

Vill riva en vägg - men den har eluttag. Får jag?

Vill riva en vägg (som är ca 1,5 meter lång) men som också har ett el-uttag i sig. Får jag riva väggen utan att ta dit elektriker? Eller är det ett måste? Har försökt googla men hittar ingen info.

Det ska alltså inte finnas varken vägg eller eluttag där, allt ska bort för att få en öppnare planlösning.

Hemskt tacksam för svar 

• Svar på tråden Vill riva en vägg - men den har eluttag. Får jag?
  • Lena

Du behöver ta dit en elektriker. Är du sker på det inte är en bärande vägg?

• rosyposy

Ta dit en elektriker. Kolla (som Lena skrev) också om det är en bärande vägg samt om det går kablar och/eller vattenledningar i väggen.

• SnuttanSnuttan

nej den är inte bärande, tack & lov. Däremot skrev jag ju fel! Det är inte uttag utan "tändknappar", en på varje sida. Antar dock det är samma sak som gäller där så idag ringer jag elektrikern och dubbelkollar vad det skulle kosta att få hjälp med detta. 

Säkert svindyrt Förvånad Håll tummarna att det inte är det bara

• Robocopa
    SnuttanSnuttan skrev 2012-03-07 05:23:00 följande:
    nej den är inte bärande, tack & lov. Däremot skrev jag ju fel! Det är inte uttag utan "tändknappar", en på varje sida. Antar dock det är samma sak som gäller där så idag ringer jag elektrikern och dubbelkollar vad det skulle kosta att få hjälp med detta. 

Säkert svindyrt Förvånad Håll tummarna att det inte är det bara

du måste ta hem en elektriker ändå. Man får bara greja med elen själv om man kan sin sak. Något som ni tydligen inte gör. Skulle något hände så gäller inga försäkringar om det inte är utfört rätt och ni inte har haft hem en elektriker..

Att ta bort ett eluttag kostar inte många kronor. Ni blir debiterade för 1h jobb :)  
  • Tom Araya

Jag vet inte vad du måste om man ska följa alla regler...
    Men du ska helt klart se till att allt i den väggen blir strömlöst. Skruva ur säkringen.

• Som snö
    Tom Araya skrev 2012-03-07 06:12:17 följande:
    Jag vet inte vad du måste om man ska följa alla regler...
    Men du ska helt klart se till att allt i den väggen blir strömlöst. Skruva ur säkringen.
    Och sen då?

När väggen är borta. Är det bara att tapetsera över änden på elsladdarna och slå på strömmen igen?   
  • Tom Araya
    Som snö skrev 2012-03-07 06:18:44 följande:
    Och sen då?

När väggen är borta. Är det bara att tapetsera över änden på elsladdarna och slå på strömmen igen?   
    Självklart inte. Jag menade att den första åtgärden är att se till att det blir strömlöst, sedan kan man ta bort uttaget och sedan väggen. Kablarna hade jag dragit ur, låtit hänga lösa och sedan kopplat ur dessa, alternativt tagit dit en elektriker som gör det eller flyttar dessa till en annan vägg.
  • jaghopparhögt

Det beror väl lite om det är infälld eller utanpåliggande installation, om det är det första (vilket det låter som) så blir det ju genast lite knepigare för dig då jag antar att du vill ha strömbrytarna flyttade till en annan plats.

• Robocopa
    Som snö skrev 2012-03-07 06:18:44 följande:
    Och sen då?

om du ska tabort eluttaget helt, elltså inte flytta så måste du koppla ur trådarna ur centralen. Tipsar om att ta hem en eleketriker!
  • Emmin

1. Du begår lagbrott om du rör fast monterad el.

2. Försäkringar gäller ej om man pulat själv.

3. Det är farligt.

Jag skulle ta hem en elektriker istället :D

Svar på tråden Vill riva en vägg - men den har eluttag. Får jag?