Inlägg från: Anonym (koks) |Visa alla inlägg
  • Anonym (koks)

Vill testa drogerna

Anonym (aha) skrev 2012-03-22 19:22:36 följande:
    Nu ska jag ge dig en riktig aha upplevelse!

Om du testar drogerna så kommer du fortfarande vara lika oförståndig som du är nu. För att veta vad de pratar om(så vida de inte är vanliga helgpundare) så måste du gå ned dig lika illa som dem.

Droger är bara bra de första gångerna, så är det:)

Men, däremot tror jag det är bättre att före detta missbrukare tar hand om missbrukare för det är som du är inne på, svårt att veta vad det handlar om. MEN, det är stor skillnad på att veta hur droger verkar och att veta vilka KONSEKVENSER det har.
    För all missbruks problematik är egentligen konsekvenser!
    Håller med. Vad tusan spelar det mig med drogproblem för roll om du (TS alltså) vet hur ballt det känns att vara hög? Vill jag sluta med skiten är det kanske inte det jag vill påminnas om. Det som hjälpte mig att lägga av med kokain var de asjobbiga avtändningarna jag hade efter ett års missbruk. För att kunna prata om det, ska du missbruka ett år själv då? Det man behövde stöd med var det dåliga självförtroendet, det dåliga samvetet, skuldkänslorna, skammen etc. Som ovan skriver, konsekvenserna.

Det lömska (iaf med kokain) är att man inte fattar att det är ett problem förrän det är försent. Jag hade inga problem alls och kunde sluta när jag ville, typ hela tiden. Men så var det inte. Inbillade mig att jag valde själv, och gränserna för konsekvenserna tänjdes hela tiden på. Hade jag suttit och pratat med någon som arbetade med det hela om hur det var, och personen hade sagt "jag vet precis hur det känns, för jag har prövat en gång", hade jag tyckt att personen var helt dum i huvudet och skulle vägrat snacka mer med denne. För som sagt. Det är inte själva ruset som är problematiken. Det är vad jakten på ruset gör med en. På samma sätt skulle jag inte få för mig att sitta och prata med en som haft tio års missbruk bakom sig, som om att jag visste vad den personen gått igenom för att jag själv höll på ett år. Det känns bara sjukt respektlöst.

Skulle jag däremot bli ombedd att förklara, skulle det kännas som att man blev lyssnad på, och det skulle dessutom få mig själv att behöva formulera allt för mig själv och på så vis få bättre koll på mina egna känslor.

Alla som sitter och säger att man behöver inte missbruka, man kan bruka, kom tillbaka när ni slutat bruka, för så länge ni håller på är ni inte så trovärdiga.

Jag har väldigt svårt att tro att alla som har allvarliga missbruksproblem har tänkt tanken när de tog drogen första gången att "shit, nu ska jag få grava missbruksproblem, fan vad gött!"

Vill dock poängtera att mina erfarenheter rör centralstimulantia, och kan inte uttala mig om annat och det menar jag inte att göra heller. Hasch och Cannabis har jag testat och jag spydde som ett djur hela natten av dem.

Tycker det queenie skrivit är vettigt.

Droger är sjukt lömska.Varför behöver du veta mer än att det känns jäkligt bra, ts? Du förstår väl dem knappas bättre för att du vet exakt på vilket sätt? Om det är så viktigt, föreställ dig att det är som en orgasm. Har man väl fått det en gång vill man gärna ha en till, eller hur? Det är nog en rätt bra jämförelse faktiskt =)
  • Anonym (koks)

P.S Min mamma var narkoman (amfetamin, alkohol och heroin) ochjag genomlevde ett rent helvete på grund av det när jag växte upp, och sedan dog hon av en överdos när jag var 13, så jo, jag skulle vilja påstå att det "kan" ha konsekvenser...

• Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 07:54:17 följande:
    Om man ska bunta ihop alla droger som existerar som är ju ett påstående som droger är lömska inte fel per se.
    Men så enkelt är det inte.
    Vi tar den överlägset största drogen cannabis, så säga den är lömsk är istället direkt felaktigt.
    Tar man bort de som har redan dokumenterade psykiska problem och som inte fått adekvat hjälp av sjukvården.
    Så har vi en betydligt mindre klick kvar som fått problem med droger.

Men av någon anledning ska man alltid måla fan på väggen när det kommer till droger, men vem är förvånad när man har en "effektiv" stigmatisering.
    om du läser mitt inlägg skrev jag att jag "Vill dock poängtera att mina erfarenheter rör centralstimulantia, och kan inte uttala mig om annat och det menar jag inte att göra heller"
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:03:56 följande:
    Ingen som inbillar sig att inte en lite klick inte kan hantera droger.
    Lika lite som att det finns en del som inte kan hantera alkohol.

Men prata konsekvenser kan vi göra, och då kan vi ta upp socker som har alla drogegenskaper utan ett direkt rus.
    Men hör dör ju folk i tusental årligen pga detta, ingen snabb död, men en säker död.
    Så innan man börjar ropa för högt, så får man reda ut sitt eget hyckleri.

Sen ser man ju i Holland där man separerat de tunga drogerna från de lätta, så är dödlig konsekvens av droger betydligt lägre.
    öhm, det ena utesluter väl inte det andra, och jag har inte sagt något om socker? Jag har diabetes, så nej, jag stoppar inte i mig mycket socker. Jag dricker inte heller alkohol, eller dricker kaffe, eller te (numera). Men jag kan lova dig att min uppväxt hade varit betydligt trevligare om det var socker som var mammas favorit-drog, även om hon dött av det med.

Mitt problem med drogmissbruk är personlighetsförändringarna, konsekvenserna av det hela, vilket påverkar en själv, familj, vänner etc. Och sedan är ju skadan inte trevlig den heller i de fall det uppstår. Jag tycker själv inte att cannabis och hasch är samma sak som tyngre droger, och jag har inte sagt någonstans att jag drar alla över en kam heller, vet inte var du får det ifrån?
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:20:07 följande:
    Okey, jag förstår.
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:46:56 följande:
    Jag ifrågasätter inte du haft en del tuffa saker i livet.
    För sånt förekommer, men problemet är när man vill stigmatisera hela frågan av bekvämlighets skäl eller inte.
    Utan stigmatisering, så skulle jag gissa på att man kanske skulle kunna ha hjälpt din mor på ett helt annat sätt.
    Varför jag använder socker som exempel, är inte för att banalisera droger.
    Utan det är för visa att det finns ett hyckleri i frågan, där man är så himla mån om att skydda oss från det farliga knarket.
    Och sen tillåter vi nått som är lååååångt farligare för kroppen, blir lite lustigt då :/

Nu nyttjar jag inte cannabis i rekreations syfte, men personlighetsförändringar har jag då inte upplevt.
    Min obstinata sambo försökte en gång, frågade henne om hon kunde säga hur.
    Hon tänkte mycket länge och sen sa hon uppgivet nej det har jag inte märkt.
    Vad jag menar är, att bara förutsätta rätt av att man blir personlighetsförändrad. är en felaktighet.
    Sen att de som lyckas bli missbrukare blir det är en annan femma.
    Men då spelar ju det ingen roll om det är droger ens, utan andra icke substans relaterade missbruk så sker detta också.
    som sagt talar jag ju inte ens om cannabis ;)

Och nej, när hon började på 60-talet var det inte alls stigmatiserat på samma sätt, som du kanske vet.

Ur min personliga synvinkel är det inte narkotikans eventuella skador för kroppen jag bryr mig om. Vilket jag försökt förklara. Utan vad det gör med människors psyke. Testar ts, så visst, det kan vara så att hon/han testar, får ett rus och inget mer med det, vilket förvisso ändå inte skulle ge den eftersökta erfarenhet som behövs för att kunna relatera till ett missbruk. Eller så är det så nice att det prövas igen, och så bara en gång till, och sista gången jag lovar, och bara en gång till, och det är lugnt jag har koll, jag kan använda när jag känner för det, och oj, sålde jag alla syrrans möbler och ljuger hejvilt för alla jag känner?

Det behöver inte hända något alls. Men varför öppna pandoras ask? Varför riskera något som kan leda till total katastrof för en hel familj?

Av de jag känner som hållt/håller på med tyngre droger (och det är många) är det kanske 1 på 20 som aldrig haft problem orsakade av det. Men det är säkert bara en slump ;)
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 09:22:06 följande:
    Varför öppna en öl, det kan vara pandoras ask, så enkelt kan man summera upp det.
    Varför cannabis kommer upp, är ju för det är den överlägset största drogen som vi nyttjar i Sverige av de olagliga drogerna.
    Cannabis förändrar inget psyke, ja under ruset så förändrar ju det en, men inget unikt för cannabis eller någon drog då :p

Vet inte hur du lyckas komma i kretsar där så MÅNGA som 1 av 20 är utan problem av sitt drog användande.
    Men det kanske är så enkelt att som missbrukare söker man sig till andra missbrukare.

Jag känner ingen med problem.
    Enda jag vet att vi är 1 miljon som nyttjat/nyttjar cannabis, och de allra flesta hanterar den drogen.
    Men det är ju en lätt drog och svårt att missbruka.
    Givetvis som allt roligt så går det att missbruka.
    det är lite lättare att diskutera om du inte snackar äpplen när jag pratar päron...
  • Anonym (koks)
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 11:26:24 följande:
    Nu handlar ju tråden om frukt.
    Oj ursäkta, visste inte att du inte förstod vedertagen symbolik. Låt mig omformulera: Det är lättare att diskutera om du inte svarar med inlägg om cannabis (äpplen) på mina inlägg som handlar om centralstimulantia (päron). Förstår du då?
  • Anonym (koks)
    Anonym skrev 2012-04-02 17:27:04 följande:
    Varje erfarenhet berikar, bra som dåligt.

Aha, slänga på lite stigma sitter alltid bra?
    Så man är fin och ren när man dricker alkohol men om man vill testa annat så blir man äcklig och smutsig?

Jag kan då säga att jag blev inte äcklig och smutsig av att köra på amfetamin, det var utan tvekan den bästa perioden i mitt liv och jag beklagar bara att barnen och allt för korta dygn inte ger mig möjligheten att "leka" lite igen eller inkludera den i min vardag.

Klättra uppför ett berg utan skyddsutrustning ser jag som en chansning, prova på en lätt drog (antar att heroin inte är ts förstahandsval) ser jag däremot inte som nån chansning.

My bad, ja då tycker jag att dom mest lämpade för yrket är dom som kombinerar skolböcker med personlig erfarenhet.

Hahaha, är det dramaqueen dagen idag? Tredje tråden där jag ser fruktansvärda överdrifter, nej man riskerar inte sitt liv genom att testa på droger.
    Som en skötsam stabil och målmedveten människa så riskerar man absolut ingeting.
    säg det till min morsa som var skötsam, stabil och målmedveten. Hade en IQ på långt över 135 och var alldeles briljant. Skulle bara prova, fastnade, och det ledde till hennes död. Jag var också skötsam. Ruskigt skötsam. Jag hade aldrig ens gått mot röd gubbe innan jag testade. Visste vad jag ville med livet, är intelligent etc etc yadayada. Nog fastnade jag ändå. För det lilla beroende-monstret hade ingen lust att ta hänsyn till sådant som hur skötsam man är, eller stabil eller whatever, när man väl öppnad boxen.

;) Bara för att DU fick det att funka för dig gör det dig inte till expert på resten av mänskligheten, hur gärna du än vill.

Tycker att ditt nick är rätt ironiskt.

Eftersom du nu uppmanar oss att läsa på, lägg gärna fram vetenskapliga studier som stöder din teori att ytterst en liten minoritet skulle ha några problem efter att ha testat droger? Och varför skulle inte heroin vara ett förstahandsval om det nu är så extremt ovanligt med missbruksproblematik?

Folk får väl knarka på hur mycket de vill, om ts vill pröva är det upp till TS. Men jag tänker fan inte uppmuntra någon till att ta ett beslut som KAN leda till att livet går helt åt helvete. Jag skulle inte uppmuntra folk att köra utan bilbälte heller.

Jag undrar även vad erfarenheten av ett enstaka rus på något vis skulle göra för att missbrukaren ifråga skulle känna sig bättre bemött?
  • Anonym (koks)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 18:21:00 följande:
    Fast jag har aldrig sagt att hennes liv kommer att ta slut, utan bara att det är en helt onödig risk att ta både hälsomässigt och socialt, som inte kommer att göra varken till eller ifrån vad det gäller hennes arbete med missbrukare.  Det bär mig emot att behöva upprepa mig intill absurdum men att "veta hur det känns att ta droger" är en högst subjektiv upplevelse som inte har större relevans än att just skita i skogen eller käka sushi när det kommer till arbetet med att försöka bli kvitt en beroendeproblematik. Tryck gärna "visa endast" på mig om du är nyfiken på hur jag tänker.

Bara det faktum att du antyder att du ifrågasätter riktigtheten i att jag säger att jag testat droger men samtidigt inte alls uppelvt nån livsomvälvande ahaupplevelse av de erfarenheterna visar ju bara på just hur subjektivt det faktiskt kan vara och att det tydligen är svårt för dig att greppa att din åsikt inte nödvändigtvis är allenarådande.  
    word

Jag kommer lägga ner min del av diskussionen, för det är menlöst att prata med någon som vägrar ens försöka förstå vad man talar om och som kommer med helt irrelevanta kommentarer. Om det nu är så att tiden med affe var det bästa du had, är det väl inget som hindrar dig från att lämna familj och barn och sätta dig någonstans och knarka resten av ditt liv, om det nu är det enda som gör dig lycklig. Vi är alla vår egen lyckas smed.

Ha det gött hörni
Svar på tråden Vill testa drogerna