Vill testa drogerna
Det är en dålig ide av dig att ens tänka tanken att testa drogerna som dina patienter använder .
Jag var tillsammans med en missbrukare i 5 år . Han älskade att ta upp faktumet att jag ej visste hur bra det var att använda droger . Att det inte gjorde nån skada med ecstasy och hasch . Det gör skada för jag levde med honom och såg/hörde skillnaden på honom .
Att frivilligt vilja utsätta sig för alla nackdelar dessa droger orsakar bara för att ha ökad förståelse är bara dumt .
Du ska inte ha någon aning om vad de upplever . Ditt jobb är att finnas där , lyssna , hjälpa osv .
Om du har en missbrukar personlighet och får en mkt positiv upplevelse av drogerna , kommer du att göra om det . Även om du nu kommer säga nej , kommer du göra det . Det är därför många missbrukar .
Många började med "jag skall bara testa och se hur det är " . Den goda upplevelsen gör att de fortsätter . Rättigfärdar sitt beroende . Sen gärna tar upp " Du skall inte lägga dig i för du vet inte hur det är osv " .
Jag kan säga . Du vet exakt hur det är . För du ser baksidan av det . Det borde vara tillräckligt för dig att inte vilja testa .
En missbrukare kommer säga allt du vill höra , och allt du inte vill höra . Bara för att rättigfäriga sitt missbruk . Genom att säga till dig att du ej vet , gör det att du automatiskt känner dig utanför och villrådig .
Det är det som skall göra dig stark . Bara att säga att du vet inte och kan inte sätta dig in i den känslan överhuvudtaget . Men fråga dem var har de tänkt sig vara om ett år , från nu ?
Du vet var du kommer vara . I livet . Så testa inte för att du vill känna känslan , för man vet aldrig om du kommer gilla den . Då kanske du kommer bli en av dem som säger , "vad vet du om saken som aldrig prövat" .
Jag är 35 år och har aldrig prövat droger . Men jag har haft vänner som gått bort av missbruk och levt med en . Jag är glad över att jag alltid sagt nej . För har man sett baksidan , bör man inte känna viljan att besöka platsen som förstört så många .