• Valaine

Vill testa drogerna

Jag valde att prova centralstimulantia eftersom min pojkvän var fast för det och jag ville få ökad förståelse för honom. Jag slutade som missbrukande sprutnarkoman så det är inte värt att prova tycker jag. 

• Valaine
    Digestive skrev 2012-04-02 22:09:14 följande:
    Skulle du idag kunna påstå att din förståelse för missbruk och missbrukare har blivit bättre, i och med dessa erfarenheter?
    Absolut! Just den biten ångrar jag inte. Jag har fått uppleva något som man som vid sidan av någon som missbrukar aldrig kommer förstå. Jag trodde aldrig att man kunde tycka att något som kändes så fantastiskt i kropp och sinne kunde vara så förödande, och trots det kunde en kick vara så mycket mer värd än människorna runtom en.

Jag förstår hur mycket drogerna ställer om i huvudet på en nu i efterhand, något jag inte såg då (jag har varit ren i 16 månader snart). Man blir helt personlighetsförändrat och det enda livet går ut på är att tänka på droger, hur man ska få tag på dem, bruka dem, få andra att tro att man är deras vänner så man kan göra dem till medmissbrukare (dels för att tjäna pengar på dem och dels för att inte vara ensam i sitt missbruk). Sen, måste man HELA TIDEN försvara sitt missbruk, det blir man en mästare på.

Jag ångrar som sagt att det gick så långt att jag började missbruka, men jag har ju fått uppleva båda sidor av detta och det tycker jag i sig är en fantastisk upplevelse att kunna förstå dessa, ofta trasiga själars beteende och val. Så nu är jag lite inne och spånar på om jag vill bli beroendeterapeut! :) 
  • Valaine
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 22:29:38 följande:
    Vi som inte missbrukar då, varför ska vi straffas för du inte kan hantera det för?
    Straffas? Vad snackar du om? 
  • Valaine
    Digestive skrev 2012-04-02 22:36:21 följande:
    Tack för ett ärligt svar och grattis till en så stark vilja! Det var mycket starkt gjort att bryta dig ifrån missbruket.

Det hade du säkert passat som! Vissa här vill dock mena att dina erfarenheter skulle ge dig lika stor nytta i ett sådant yrke som erfarenheten av att lämna fekalier i en skogsdunge. Håller du med?
    Det finns en anledning till att personal (drogterapeuter inräknat) på HVB-hem för missbrukare oftast är f.d. missbrukare själva och att de till och med är efterfrågade. Givetvis för att de har erfarenhet! De är enligt mina erfarenheter mycket mer respekterade av de boende än vad personal med övrig utbildning har. 

En människa som läst sig till något men saknar erfarenhet av ämnet från missbrukarens perspektiv har inte så mycket att komma med enligt mig. Jag kan läsa en bok om hur man bygger en bilmotor, sätta ihop en och sälja men hur tillförlitlig skulle den vara? Inte alls förmodligen, om ni förstår poängen. 
  • Valaine
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 22:38:30 följande:
    Det är ju så det är idag, vi som sköter vårt drog användande straffas och så skyller de på ditt gamla leverne. 
    Jag har inget emot drogande, vissa kan hantera det andra inte. Jag har varken blivit vårdad för mitt missbruk eller haft poliskontakt så det är knappast JAG som straffar någon. 
  • Valaine
    Digestive skrev 2012-04-02 22:56:30 följande:
    Förstår allt poängen och håller med. Visst, det behöver inte betyda att den med erfarenheter blir bättre på det aktuella yrket i praktiken men det finns såklart potential till det och att det främst kan öka relationen positivt mellan vårdare och patient. Sedan så finns det såklart även patienter som säkert föredrar vårdare utan erfarenheter och så vidare.

Att dock fullständigt dementera tanken på den möjliga nyttan med sådana erfarenheter inom det aktuella yrket, det har jag svårt att se som befogad.
    Jag kan inte riktigt hantera tanken hur någon med påläst kunskap om drogmissbruk ska sitta och "låtsas" att denne förstår hur jag känner gällande abstinensbesvär osv.
  • Valaine
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 23:53:30 följande:
    Detta är viktigt att belysa! Ingen vill vara ensam med sitt missbruk!!
    Precis! Jag hetsade flertalet av mina vänner att börja ta droger intravenöst (och därmed djupare in i missbruk) eftersom jag ville att fler skulle uppleva det TILLSAMMANS med mig.
  • Valaine

Jag använde då inte droger för att fly från någon verklighet för att jag mådde dåligt. Jag tyckte det var roligt helt enkelt! tills det inte var det längre då. 

Jag kan dock erkänna att jag är under pågående ADHD-utredning så det kan möjligtvis vara en anledning till mitt tidigare missbruk. 

• Valaine
    Anonym skrev 2012-04-03 02:49:12 följande:

Hej...Hoppas det går bra för mig att hoppa in här och fråga en sak...Jag har ADD och undrar vad det finns för drog för mig som gör att jag är här i nuet? Jag känner att jag är i en annan värld, i mig själv och jag dagdrömmer nästan hela tiden. Jag känner mig instängd i mig själv.

Amfetamin, givetvis. Varför medicinerar du inte din ADD?
  • Valaine
    Queenie70 skrev 2012-04-03 06:44:48 följande:
    Så du råder således TS att inte bara "testa" droger utan att också helst utveckla ett missbruk för att kunna fortsätta vara yrkesverksam.
    Nej, absolut inte. Jag ser hellre att någon med ett missbruk bakom sig har TS yrke. 
  • Valaine
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 00:52:24 följande:
    Ok, så vad kallar du det då? Självmedicinering? Det är samma sak, du flyr Din verklighet.
    Nej, jag självmedicinerade inte. Jag knarkade för att jag tyckte att det var roligt. För att känslan av en kick är skönare än något annat på jorden. Ruset gav mig inget, i vissa fall var det obehagligt. Jag var kicktorsk helt enkelt. 
  • Valaine
    Anonym skrev 2012-04-19 22:16:49 följande:
    Den heter amfetamina om inte minnet sviker mig helt

Små doser har inte den effekten, vill du bli speedat så får du ta normala doser man tar för berusning, är man bara ute efter lite extra energi så tar man under hälften av det vad tjackare gör.
     Metamina. :)
  • Valaine

GHB boostar uppåtdrogerna väldigt bra också så förstår inte hur man kan somna av det.

Svar på tråden Vill testa drogerna