• Anonym

Kort lutealfas, Därför jag ej blir gravid??

Jag har försök bli gravid i över 1½ år nu. Och har först nu börjar undra om det inte går pga mina korta lutealfas.

Någon som lyckats? Och vet någon hur man kan förlänga sin lutealfas?

• Svar på tråden Kort lutealfas, Därför jag ej blir gravid??
  • Anonym

Det finns naturläkemedel du kan prova. Agnus Casus/munkdroppar skriver man i andra europeiska länder ut till kvinnor på gyn, för att få regelbunden mens, komma tillrätta med äl/pms etc.
    En del provar bidrottninggele..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-07 00:18:01 följande:
    Det finns naturläkemedel du kan prova. Agnus Casus/munkdroppar skriver man i andra europeiska länder ut till kvinnor på gyn, för att få regelbunden mens, komma tillrätta med äl/pms etc.
    En del provar bidrottninggele..
    Okej, annars så har jag regelbunden mens, äl varje månad. Men vill istället för ha 10 dagar lutealfas ha 12-14 dagar.
  • Anonym

Annars är väl alternativet att prata med gyn, men har för mig att det är när man ligger under 10 dagar de ser det som något problematiskt..? Isåfall kan man få pergotime eller progesteron utskrivet.

• Anonym (11 dagar)

Jag har en lutealfas på 11 dagar, ibland 12 dagar. Har inte lyckats bli gravid, men det beror inte bara på lutealfasen, har lång menscykel alltså långt mellan gångerna jag får ÄL.

Hjälp mot kort lutealfas brukar vara progesteron. Vissa får pergotime (ägglossningstimulerande) Det kan funka för en del att få lite fler dagar, ÄL kommer tidigare.

Vet också många som förlängt sin fas genom att äta vitamin B6.

Men sen bör du veta också att MÅNGA lyckas med en lutealfas på 10 dagar . Men kontakta gyn om inget händer.

• Anonym

Tack för era svar. Har tex gjort en utredning, med hormonprover m.m. Allt va normalt, så misstänker då det är min lutealfas då inget annat fel hittas. Har iofs "bara" 25 dagars menscykel, så därav min korta lutealfas.

Ska absolut ta upp detta med min gyn.

• Anonym

Vitamin b6 har hjälpt många! Har läst om det på flera amerikanska forum (googla om du vill se mer fakta) och har själv börjat ta det denna månaden pga av att jag bara har 8 dagars lutealfas. Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-12 05:58:38 följande:

Vitamin b6 har hjälpt många! Har läst om det på flera amerikanska forum (googla om du vill se mer fakta) och har själv börjat ta det denna månaden pga av att jag bara har 8 dagars lutealfas. Lycka till!

Tack! Går det bra att äta andra sorters vitaminer som innehåller b6? Eller ska det vara någon speciell sort?
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2012-04-12 15:38:39 följande:
    Tack! Går det bra att äta andra sorters vitaminer som innehåller b6? Eller ska det vara någon speciell sort?
    De heter Pyridoxin och finns på Apotek.
  • Anonym
    Pimpinellan skrev 2012-04-12 17:17:28 följande:
    De heter Pyridoxin och finns på Apotek.
    Tack :)
  • Anonym

Jag har hört att man ska ta en vitamin som innehåller fler b-vitaminer och inte bara b6 då det inte är så bra att ta ensam. Man ska också vara försiktig så man inte överdoserar (för det kan man faktiskt göra med b vitamin) Börja med 50 mg och se om det funkar, annars öka.

• Anonym

Har en menscykel på 21-22 dagar och då jag får mens kan jag blöda typ en droppe den första / de första dagarna. Har faktiskt blivit bättre sedan jag började äta b-vitaminer. Min lutealfas libber också på ca 10 dagar och jag tror att den är pronlemet till att jag har svårt att bli gravid.

Nu har jag fått Pergotime utskrivet och hoppas att det ska hjälpa. Vill att sonen på 3år ska få bli storebror någon gång. Att få sonen tog 17månader och det behövdes ingen Pergo den gången. Bu har vi försökt som sagt i 2 år och Pergo ska jag prova en tid. Hoppas, hoppas att det räcker med en kur. Ska bli intressant att gå på VUL  i tisdag och kolla hur jag svarat på behandlingen. Hoppas på en riktigt bra ägglossning och att det blir befruktning. 

• Anonym

Jag har försökt sedan i somras att bli gravid. Jag börjar bli äldre och därför har jag fått förklarat för mig att lutealfasen kan bli kortare. Med mina andra barn har jag blivit gravid på första försöket men då var min lutealfas 14 dagar, nu är den nere på 10 ungefär. Jag fick tips om en kräm man kan köpa på nätet som kan förlänga lutealfasen, ProgesterAll heter den. Den kan vara en stor bluff men jag blev gravid direkt när jag började använda den.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-13 04:50:11 följande:
    Jag har hört att man ska ta en vitamin som innehåller fler b-vitaminer och inte bara b6 då det inte är så bra att ta ensam. Man ska också vara försiktig så man inte överdoserar (för det kan man faktiskt göra med b vitamin) Börja med 50 mg och se om det funkar, annars öka.

Man kan inte överdosera b-vitamin, b-vitamin är vattenlösligt och man kissar ut det som kroppen inte behöver.
  • Anonym (B6)

jag hade också kort lutealfas, ca 7-10 dagar, läste om vitamin B6 så jag testade det och blev gravid, vet dock inte om det är slumpen. nu är mitt barn 1 år och jag har ännu kortare lutealfas, ca 4-5 dagar bara, alldeles för kort. när det är dags för syskon kommer jag definitivt äta B6 igen och hoppas det funkar-

• Anonym (B6)

kom på en jätteviktig grej till, jag slarvade lite med kosten innan och hade ett BMI på 25, dvs precis på gränsen till övervikt. gick ner 5 kg genom att äta bra och röra lite på mig och det ökade också på dagarna i lutealfasen. just nu äter jag ganska onyttigt så det är säkert därför jag har så kort fas nu. så även en liten övervikt på några kg kan ha en stor inverkan på hormonerna!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-19 00:05:03 följande:

Man kan inte överdosera b-vitamin, b-vitamin är vattenlösligt och man kissar ut det som kroppen inte behöver.

Det är tyvärr en myt. Man kan överdosera och för mycket Bvitamin kan leda till nervskador.
  • Anonym
    http://www.drweil.com/drw/u/ART02763/vitamin-b6.html

Are there any risks associated with too much vitamin B6?
    The current recommended maximum daily intake is 100 mg. High doses of vitamin B6 can, over time, be toxic, and may result in nerve damage or numbness and tingling in the extremities that may eventually be irreversible. You should discontinue use of supplemental B6 if any unusual numbness develops in the body. Too much B6 can also cause oversensitivity to sunlight, which can lead to skin rashes and numbness, as well as nausea, vomiting, abdominal pain, loss of appetite, and increased liver function test results.
Svar på tråden Kort lutealfas, Därför jag ej blir gravid??