• Mickan21

Dottern på 2.5 år har förskräcklig hosta, hög feber och rosslig andning :(

Hej!

Ja som många säkert tänker så är det influensan hon har åkt på och det tror jag med men nu är det 6.e dagen med hög feber, hon får feber toppar upp till 40.2. Igår var vi på vårdcentralen dom lyssnade lite och tog crp som låg lite förhöjt. Så hon sa att hon har början på en infektion och irriterat öra. Så vi fick kåvepenning och ventoline utskrivet.

Ventolinen får jag i henne om jag blandar med juice men kåvepenninen går inte hur jag än försöker.
    Det är 4.e dagen som hon helt matvägrar igår fick jag i henne 2 choklad bitar och en liten bit potatis, men hon dricker i alla fall. Hon säger att hon vill äta men så fort vi ger henne det hon ber om så tittar hon bara på det och vill inte ens smaka :( Vet att man inte ska oroa sig så länge dom inte äter men hur länge är det okej att gå helt utan mat?

Det som oroar mig mest är att hon nu piper och rosslar så när hon andas och hostan är så förskräcklig och hon får ju inte sova stackarn! Kan det var lunginflammation hon åkt på? 

Vårdcentralen har ett sånt dåligt bemötande här så blir hon sämre under dagen igen ringer jag barnakuten          

• Svar på tråden Dottern på 2.5 år har förskräcklig hosta, hög feber och rosslig andning :(
  • MommyOf2

Åk in med henne på en gång! Ta aldrig ett dåligt bemötande när det gäller ditt/ dina barn. DU känner henne bäst.

• Sapato

Varför får du inte i henne kåvepenin? Hur gör du för att försöka?

• Mickan21
    Sapato skrev 2012-03-07 08:10:41 följande:
    Varför får du inte i henne kåvepenin? Hur gör du för att försöka?

Min dotter känner alltid minsta lilla medicin hon får och eftersom hon vägrar äta hjälper det inte att blanda ut det för hon tar ju inte ens in det i munnen, nu försökte vi med tablett denna gången som vi krossar eller delar ihop med tex, kräm, yoghurt, äppelmos och vaniljkräm men hon bara vägrar, om man får in minst lilla i munnen börjar klökas. Hon har alltid varit sån med host medicin med som vi tidagre har försökt få i henne men det går bara inte för hon kräks upp det direkt. Det går inte lura henne alls. Förutom med ventoline nu då som jag blandade i juicen för då kände hon det inte. Den smakar ju ganska gott så det är nog därför hon inte märkte av den
  • rosentagg

Ge henne glass! Alla sjuka barn brukar få i sig glass... då får hon i sig liiite energi och kyls ner och det kanske känns bättre i halsen?
    Håller även med föregående talare om att du bör åka in till akuten.
    Dåligt bemötande på vårdcentralen ska man inte ta...
    Hoppas det går bra för dig och lilla sjuklingen.   

• v i r r a
    Mickan21 skrev 2012-03-07 08:35:10 följande:
    Min dotter känner alltid minsta lilla medicin hon får och eftersom hon vägrar äta hjälper det inte att blanda ut det för hon tar ju inte ens in det i munnen, nu försökte vi med tablett denna gången som vi krossar eller delar ihop med tex, kräm, yoghurt, äppelmos och vaniljkräm men hon bara vägrar, om man får in minst lilla i munnen börjar klökas. Hon har alltid varit sån med host medicin med som vi tidagre har försökt få i henne men det går bara inte för hon kräks upp det direkt. Det går inte lura henne alls. Förutom med ventoline nu då som jag blandade i juicen för då kände hon det inte. Den smakar ju ganska gott så det är nog därför hon inte märkte av den
    Samma med min son. Det GÅR inte med vilka mutor, godsaker, fintar eller trix man än hittar på.

Jag är INTE läkare så jag kan bara uttala mig som mamma. Om jag var du skulle jag ringa sjukvårdsupplysningen eller barnakturen på en gång. Och åka in om hon blev sämre. (Och nej, jag är inte en sån som tycker det är ok att åka in för minsta lilla men i det här fallet har ju en läkare bedömt att det behövs behandling som inte går att ge hemma).

Det kan ju gå fort för små barn att bli sämre. Jag tänker som så att om en läkare bedömt att din dotter behöver kåvepenin men det inte går att ge henne det så behöver ni få hjälp att få i henne det. Så - Ring på en gång och hör efter vad du ska göra. Åk in om hon blir sämre!!

Meddela hur det går... Lycka till!
  • Mickan21

Tack för alla era svar!

Försökte med glass nu men det gick inte alls hon vill inte ens smaka på den och då hade jag inte ens medicinen utan ville bara att hon skulle äta något! Men idag vaknade hon med knappt ingen feber men får hon feber under dagen och verkar medtagen ringer jag direkt. Hon är i alla fall piggare idag än igår och läkaren sa igår att antingen fick hon pencillin igår eller så skulle vi avvkata några dagar för att se om det vänder. Blir hon bättre under dagen så kanske det inte är någon panik med att försöka få i henne pencillinen. För jag berättade för läkaren att hon har svårt för medicin och då sa hon att jag fick försöka men att det inte var akut att få i henne och om hon blev sämre skulle vi ringa igen så fick vi försöka hitta på något annat..

• jojjo78

När min son hade lunginflammation för någon månad sen så hade han en hemsk hosta men hade då en väldigt hög sänka.

• Mickan21

Åkte in med henne till barnakuten och fick ett mycket bättre bemötande där även om vi fick vänta många timmar innan vi fick träffa läkaren. Dom konstaterade öroninflammation och inget vidare på lungorna så nu fick hon kåvepennin men en koncenterarad variant så det behövdes bara 1.2 ml och det lyckades vi tvinga i henne nu ikväll. Så nu hoppas jag att det vänder!

Tack för era tips och stöd!{#emotions_dlg.flower} 

• Lippa

När vår tjej hade lunginflammation fick vi tipset hur vi skulle få i henne medicin. Lägg henne i ditt knä på rygg, spruta in medicinen i munnen, kan behöva hålla fast huvudet. Låter kanske lite hemskt, men det var det ända sättet vi fick i henne något...

• Mickan21
    Lippa skrev 2012-03-07 21:18:13 följande:
    När vår tjej hade lunginflammation fick vi tipset hur vi skulle få i henne medicin. Lägg henne i ditt knä på rygg, spruta in medicinen i munnen, kan behöva hålla fast huvudet. Låter kanske lite hemskt, men det var det ända sättet vi fick i henne något...

Det var tyvärr så vi fick göra idag ungefär :( Men vad ska man göra måste ju få i henne det för hennes bästa.
    Men det gick ganska bra hon klöktes men svalde det och det var över snabbt så hon han knappt bli ledsen mer att hon upplevde det som äckligt och obehagligt förstås..
  • rosentagg

Vad skönt att ni fått hjälp!
    Hoppas hon blir bättre snart!
    ...å snart får hon säkert i sig en glass eller två.
    Kanske man ska belöna henne efter att ni varit tvungna att tvinga i medicinen?
    ...å se om det obehagliga kanske går över eller vänder?
    Bara ett förslag...
    Kram på er!      

• Lippa

Å vad skönt att höra att hon får i sig medicin! Då e hon snart frisk och kry :)

Svar på tråden Dottern på 2.5 år har förskräcklig hosta, hög feber och rosslig andning :(