Inlägg från: Blondina |Visa alla inlägg
  • Blondina

Matematik för små barn

Sitter och lyssnar på P3, och de har precis pratat om matematik för små barn, alltså från 1 år.

Tyckte detta lät mycket intressant och vill nu gärna ha tips och hjälp av er som har erfarenhet av detta. Som exempel på övningar som nämndes var dessa.

- ta upp en pinne och sen hitta en som är längre resp kortare.
    - ta upp en sten och sen hitta en som lättare resp tyngre.
    - kasta en boll, och sedan se om nästa kast blir längre eller kortare.

Detta är ju jättenyttiga övningar, och jag vill gärna "jobba" med detta hos min dotter.

Så, ni som redan gör det, alla tips är varmt välkomna!!!!

• Svar på tråden Matematik för små barn
  • Blondina

Tack för jättebra tips!!!!!!! Gillar den där med att sortera i olika färg och form.

Dottern är ganska exakt 2 år, och nu kommer jag gå hem med nr 2 vilken dag som helst, så det är ju perfekt med lite hjärn-gymnastik som man kan pyssla med.

• Blondina

Hua vilken dålig förälder jag känner mig som, som inte har tränat detta redan.......... men nu är ju tanken väckt så det är ju bara att köra igång!!!!!

• Blondina

jag minns att när jag var liten så fick jag alltid räkna ut vad det skulle kosta iaffären när vi handlade glass ex. Målet var att vara klar innan kassörskan.

• Blondina

jag gjorde faktiskt kort för ett tag sedan, men med massa djur på.

- vilket djur är det här, hur låter det?
    - plocka upp kossan, hur låter den?

Självklart kan man ju göra så med mönster, färger och former. Tur att jag ska gå hem på föräldraledighet snart, så jag får pyssla lite och träna med dottern. Blev väldigt inspirerad av er. Tack!!!!

• Blondina
    Mrs Firren skrev 2012-03-07 11:27:50 följande:
    Vi satte lappar på lådorna i köket. På första lådan en 1:a och en röd kvadrat, på andra lådan en 2:a och två gröna trianglar osv.

I hemmet kan man också sätta upp orden kvadrat, cirkel, triangel och andra geometriska figurer där det finns sådana.
    Åååå perfekta tips!!!! mer sånt.
    Svårt dock att få såna små lappar att smälta in i en stilren inredning Flört
  • Blondina

Tack för alla tips.

Sitter just nu och gör en lite ask med Färg och form. Tänkte ha lappar med olika form och färg, måla knappar och pärlor i olika färg, ta några lego-bitar mm.

Sen tänkte jag göra en lika låda fast med Siffror och antal. Bilder med olika antal saker på, som man räknar, och parar ihop med rätt siffra.

Fler tips?!

Svar på tråden Matematik för små barn