Hur fungerar Kurator? Obekväm?
Jag gick hos en manlig kurator under tiden jag var gravid för att behandla ett gammalt trauma som hade med sexuella övergrepp att göra. Kuratorn jag gick hos var väldigt trevlig och fick mig att känna mig bekväm med att besöka honom. Första gången fick jag prata fritt om vad jag varit med om och kuratorn tog antekningar under samtalet. När besöket gick mot sitt slut fick jag med mig information om Post traumatisk stress att läsa igenom till nästa besök tillsammans med ett svara på frågor papper. Efter att ha läst infon och kryssat i ja/nej frågor tog jag med mig pappren till nästa besök. Där tittade kuratorn igenom mina svar och konstaterade att jag inte hade PTS och att vi då skulle jobba med endast stödjande samtal. Jag var hos samma kurator 2ggr/månad i 6 månader och bara genom samtal fick han mig att förstå att jag inte bär någon skuld i det som hände mig, det är aldrig den utsattas fel när någon annan förgriper sig. Detta hade jag svårt att se då jag inte gjorde fysiskt motstånd (dvs skrek och slogs). Om du inte trivs med din kurator så tycker jag att du ska be din vårdcentral om en annan person, det är viktigt att kemin stämmer så att man känner sig bekväm och vågar öppna upp sig.
Lycka till!