• jkmberglund

"kommer svenska språket försvinna?"

Hej kära fl.are . Jag har märkt klart och tydligt att det finns människor här proppfyllda med åsikter och tankar. Nu är det så att jag ska skriva om svenska språket i min lilla svenskakurs. Jag vill skriva om hur svenska språket "försvinner" och jag skulle gärna vilja ha era åsikter, tankar och funderingar till hjälp. Hur var språket när ni var barn? Hur har det förändrats? Hur påverkar ungdomar språket? Hur påverkar invandringen språket? Tror ni att svenskan kommer dö ut mer och mer? Vilket språk kommer i så fall att "ta över"? Några exempel på frågor där men skriv gärna mer om vad ni vill, inom ämnet förstås. Jag vill inte att den här tråden ska ses som rasistisk eller påhoppande på något sätt eller utvecklas till det så håll er på en lugn och skön nivå. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 09:19
    Till er som tycker mitt arbete verkar vara så dåligt.
    Min lärare och jag tycker att det är ett väldigt intressant arbete jag ska göra så om ni inte har något att säga om det jag frågar efter behöver ni inte skriva någonting alls. :)

• Svar på tråden "kommer svenska språket försvinna?"
  • grind

Nej, svenskan kommer inte dö ut så att skriva ett arbete om att det svenska språket fölrsvinner låter som en mycket dålig idé.

• Kjell2

Om du jämför med hur det svenska språket var för 100, 200 eller 400 år sedan så har det redan försvunnit.

Visst det kommer förändras i framtiden med det är inte samma sak som att det försvinner.

• SilverWoman
    grind skrev 2012-03-07 08:51:24 följande:
    Nej, svenskan kommer inte dö ut så att skriva ett arbete om att det svenska språket fölrsvinner låter som en mycket dålig idé.
    "kommer svenska språket försvinna?" Ska inte man säga "Kommer det svenska språket att försvinna?"eller har jag fel?
  • jkmberglund
    grind skrev 2012-03-07 08:51:24 följande:

Nu var inte frågan om jag valt ett bra ämne eller inte. Sen handlar det väl inte direkt om att svenskan ska försvinna, mer om hur det kommer att utvecklas med tanke på allt som redan har hänt med svenskan. Jag kanske valde en dålig rubrik ;)
  • Lena

Engelskan är det stora hotet inte invandringen. Utbildningar ges på engelska så man till slut inte kan prata om ämnet på svenska längre för ord saknas

• Fast Turtle

Jag tror att svenskan idag är mer utblandad med framför allt engelska ord. Det är bara att titta på reklam på TV så ser man att till och med hela reklamsnuttar är på engelska även om deras reklamfilmer sänds i Sverige. Jag tror att vi är bättre på engelska idag än vad vi var förr. Och när jag säger förr så menar jag längre tillbaka än mina 24 år på jorden

Angående hur invandringen påverkar språket så är det klart att nya ord bildas, slangorden förändras och utvecklas men jag tycker att det kan vara någon positivt. Det är kul att leka med ord och se hur det förändras. Även utan invandringen så tror jag att språket hade förändrats. Tänk förr pratades det gammal-svenska. Här hittade jag ett exempel på det:

Vi Gustaf Adolph &c. göre vitterligit med dette vårt öpne bref, att såsom menige Sverigis rikis ständer, högre och nidrige, opå den allmennelige riksdag, som höldts i Norköping opå det år 1604, då samptychte och beviliade en arfförening om den konungslige regering här i riket således, att näst efter vår sal:e kere her faders dödelige afgång då vele de anamma och bekenna oss för deres rätte herre och regerande konung.

Så ja, jag tror alla språk är i ständig förändring. En förändring som för det mesta är positiv. Jag tror det gör att vi kommer närmare varandra, har lättare att förstå varandra internationellt sett. Världen kommer närmare. Det kommer nog att göra att vi automatiskt får en större förståelse och respekt för varandra.

Jag tror det har med att göra att människor förflyttar sig lättare och snabbare idag. Vi reser mycket och flyttar. Många ungdomar och barn lär sig nog fortare andra språk, speciellt engelska,  idag än vad de gjorde förr. Anledningen till det kan vara t.ex. datorspel som ofta spelas online och man pratar engelska med varandra. Kul tycker jag Om något språk skulle "ta över" svenskan så är det engelska. Och inte mig emot heller.

• Fast Turtle

...*Alltså jag menar att det är kul att vi pratar så mycket engelska idag. Inte att spela spel online Tungan ute Det har jag typ aldrig gjort.

• grind
    jkmberglund skrev 2012-03-07 08:56:11 följande:
    Nu var inte frågan om jag valt ett bra ämne eller inte. Sen handlar det väl inte direkt om att svenskan ska försvinna, mer om hur det kommer att utvecklas med tanke på allt som redan har hänt med svenskan. Jag kanske valde en dålig rubrik ;)
    Lyssna på de som är klokare än dig själv istället. Vi försöker rädda ditt arbete.
  • BuoBä

Om du väljer ut 10 "typiskt svenska ord" och sedan undersöker deras ursprung så kommer du troligen upptäcka att inget är ursvenskt (vad det nu är) utan de är allihop lånade från tyska, franska, latin, romani, finska, turkiska etc. Språkinfluenser och invandring är inget nytt...

• Lena

Jordbruksord är ofta svenska. Vi exporterade dem till England under vikingatiden tex.

Hus
    Sten
    Ko
    Höna

Svar på tråden "kommer svenska språket försvinna?"