• storstrumpan

Svårt med motivationen...

Jag vet inte riktigt var detta ämne hör hemma så jag körde den här under psykologi...

Jag är ensamstående sedan 2 år. Har en dotter som jag och exfrun har delad vårdnad om - varannan vecka hos respektive förälder. Jag bor kvar i gården vi skaffade tillsammans och trivs bra med mitt boende och mitt liv som det ser ut nu, även om jag är ensam.

Jag har dock svårt att hitta motivation för att ta tag i saker och ting efter min skilsmässa, oavsett om det gäller att renovera huset, söka nytt jobb, diska eller vad som helst egentligen. Jag musicerar också på hobbynivå och även här tryter inspirationen...

Har testat en massa saker som mindfulness och positivt tänkade etc. Jag mediterar och utövar yoga regelbundet men inget hjälper mig med motivationen.

Är det någon som känner igen sig i min situation? Någon som har tips på hur jag kommer vidare? Känns bara som att jag står och stampar på samma ställe just nu... 

• Svar på tråden Svårt med motivationen...
  • Anndu

Förstår exakt känslan, jag tror motivationen kommer när man väl bestämmer sig. Att nu tar jag tag i den där jäkla disken, det där badrummet som behöver renoveras osv osv. Bara det att de är motigt fram till där, sedan märker man att det går "ganska chockerande lätt och kul" Men sen tappar man den igen, börjar om. Tappar igen. Där behöver man nog något stöd, som hjälper en att märka det, vila sig och fortsätta igen. Det är ju de som är svårt "ensam" tycker jag. Men familj, vänner? Någon som kanske kan komma och "bo och vara" ett tag mellan varven med dig/ er? Nyligen köpt ett hus själv, driven som man är. Högsta önskan. Egen gård till mig och min dotter. Väl på plats, efter hemflytt, nytt jobb och hus. Kom lyckan och motivationen? Nej pang bom. Tvärtom. Bara vågor med motivation, och den försvinner alldeles för fort. Särskilt mellan influensa och nästa gången magsjuka. Ska nog också pröva meditera. Kanske kan funka för mig! Finns om du beh. prata. Och behöver någon som kickar igång dig. Skulle jag också behöva någon som gör :) Nu kommer våren och där tror jag vi hittar motivation alla föräldrar som tappat enheldel i vintermörkret. Kram

Svar på tråden Svårt med motivationen...