• Anonym (Förvirrad)

Bjuda på negerboll

Min son är mörkhyad, han är 12 år gammal. Vi gör allt för att han inte ska kännas vid ordet neger.
    Hans lärare kom med ett fat "neger bollar" och sa: Vill du ha en negerboll?

Far väldigt illa av detta när han kom hem & berättade det. Ska jag reagera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 11:51
    Idag har jag varit på mötet med läraren som "bjöd" han bad mig om ursäkt & det kommer inte att upprepas. Dem kommer gå ut i klasser med information om innebörden av neger, och att det inte hjälper att boll hamnar efter så att säga. Han var väldigt förstående och kunde inte riktigt svara på varför han hade sagt så.

Att tillägga så är det enbart min son som är mörk i denna skolan vilket också är ganska ovanligt numera.
    Men min son har ett smile på läpparna pga rättvisan & förhoppningsvis kommer inte detta hända i skolan mera, definitivt inte från en lärare.
    Jag är nöjd att man tog mig på allvar.

• Svar på tråden Bjuda på negerboll
  • Anonym

njae..jag kallar inte människor för neger..men negerbollar äter jag:) stod i bakböckerna när jag var ung.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2012-03-07 14:25:04 följande:
    njae..jag kallar inte människor för neger..men negerbollar äter jag:) stod i bakböckerna när jag var ung.
    Ok, men hade du erbjudit en mörkhyad person en negerboll? Eller en chokladboll?
  • Duckan

Tog sonen illa vid sig eller var det du som gjorde det? Läraren tänkte sig förmodligen inte alls för eftersom, precis som ovan säger, kallades de för negerbollar en gång i tiden.
    Kan säga att jag sa också så som barn utan att ens reflektera över varför de hette så. 

• Galbavy

Chokladbollar heter det! det ordet använder jag. vad jag vet så innehåller dessa bollar choklad, alltså chokladbollar!

• Fia 28

Hör jag ordet negerboll så tänker jag endast på kokosbollar och inte mörkhyade människor. Jag tycker inte det är något att bli upprörd över.

• Anonym

Om man vill göra det att man tar illa upp, så kommer man göra detta.
    Lustigt att det sas ändå, för i skolan är dom ju så påpassade med såna här grejer.

Annars ser jag inget rasistiskt i ordet negerboll, men vet att många så gärna vill ha det till rasism.

• niky40

Hoppas hans lärare går i pension snart. Tycker det är ganska självklart att en modern människa inte använder ett så förlegat ord när det finns fullgoda alternativ. Jag hade blivit väldigt upprörd och talat med läraren och rektorn.

• sweetie85

TYVÄRR måste jag väl säga att det heter Negerboll i Sverige, har alltid gjort det, och kommer nog alltid göra det..
    sen är det även så att det är så inbitet, att en människa som är VAN att säga så, tänker sig inte för..
    jag har gjort det själv.. fast omvänt...
    cafe, en mörk tjej står i kassan och jag ber om en *negerboll*
    jag skämdes när jag kom på det efteråt.. men ännu en gång.. det handlar om vanan..

• Anonym (Förvirrad)

Han blev faktiskt väldigt ledsen & undrade varför han sa så. Eftersom hemma gör vi  allt för att ordet neger är ett ord som användes inom slaveri.

• luax

Ge dig TS. Nu är ni bara fjantiga.

Majoriteten använder ordet negerboll.

Svar på tråden Bjuda på negerboll