Inlägg från: linas fina |Visa alla inlägg
  • linas fina

"Hen" och/eller "snippa"?

Eftersom ordet hen är tämligen nytt och säkert ovant för de flesta så har jag ännu inte använt det. Har läst det i olika texter där det fyllt en funktion (dvs när könet är okänt eller irrelevant) så även det man läser kan ju fungera som ett användande även om man inte säger ordet själv så att säga.
    Bara ordet blir mer och mer vanligt så kommer jag förmodligen använda det mer än jag gör idag. Jag skriver endel skolavhandlingar och där skulle det lätt fylla ett syfte som jag kanske inte behöver lika ofta i vardagen.

En liten reflektion på de som tycker det är konstigt med könsneutrala pronomen. Många i min omgivning har en egen lösning på hur de ska benämna folk och djur. De säger nämligen han! Då har man pronomet han som neutralt ord när man menar någon som kan vara båda kvinna och man. Borde det inte vara värre att ta för givet att en kvinna är en man än att säga hen som folk verkar tycka är en kränkning?

• linas fina
    Frontline skrev 2012-03-07 14:56:19 följande:
    Nu är inte mina barn så gamla än så att jag har behövt använda ordet "snipa" eller säger man inte så?
    Snippa låter inte riktigt rätt i mina öron...

Hen skulle jag aldrig få för mig att skriva eller säga, pratar jag så säger jag han eller hon vill jag skriva men inte tala om vilket kön det är kör jag på h*n som har gått bra för..
    Men vad är det som inte låter rätt? (ingen kritik, utan är nyfiken på hur man resonerar)
    Ingen har väl nånsin tyckt att snopp inte låter rätt, man använder det för att det är en benämning på pojkars könsorgan, inget mer än så. Varför krångla till det för flickorna så de inte ska få ha ett vedertaget namn? Armbåge låter för mig också lite lustigt när man tänker på det men det är ju kroppsdelar med namn liksom. Jag tror det har att göra med att många känner sig obekväma med flickors könsorgan, det har alltid smusslats med olika gulliga smeknamn eller helt enkelt bara "där nere".
  • linas fina

[quote=63887310][quote-nick]lykantrophona skrev 2012-03-07 16:59:03 följande:[/quote-nick]Visste du att det varje år föds barn som inte är tydliga pojkar eller flickor?

Men nu används ju ordet "hen" mest om man inte känner till könet, eller inte vill avslöja könet på någon. "Jag fick ett anonymt brev från någon som verkar vara arg på mig. Undrar varför hen är det?"Jag brukar irritera folk genom att när folk säger något i stil med "åh, titta på katten, visst är han söt?", att fråga om hur de vet att det är en hane. Speciellt i de fall som katten är sköldpaddsfärgad, och därmed med största sannolikhet en hona.

Jag brukar också fråga något liknande och då ser de lite förvånade och svarar att nej de vet de inte. Nähä men varför säger de så då? Jo mannen är norm och då tycker jag absolut det är lätt att förstå att behovet av ett könsneutralt pronomen finns. Kan faktiskt inte alls förstå vari provokationen skulle ligga.

Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?