Inlägg från: Frontline |Visa alla inlägg
  • Frontline

"Hen" och/eller "snippa"?

Nu är inte mina barn så gamla än så att jag har behövt använda ordet "snipa" eller säger man inte så?
    Snippa låter inte riktigt rätt i mina öron...

Hen skulle jag aldrig få för mig att skriva eller säga, pratar jag så säger jag han eller hon vill jag skriva men inte tala om vilket kön det är kör jag på h*n som har gått bra för..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    linas fina skrev 2012-03-07 14:59:56 följande:
    Men vad är det som inte låter rätt? (ingen kritik, utan är nyfiken på hur man resonerar)
    Ingen har väl nånsin tyckt att snopp inte låter rätt, man använder det för att det är en benämning på pojkars könsorgan, inget mer än så. Varför krångla till det för flickorna så de inte ska få ha ett vedertaget namn? Armbåge låter för mig också lite lustigt när man tänker på det men det är ju kroppsdelar med namn liksom. Jag tror det har att göra med att många känner sig obekväma med flickors könsorgan, det har alltid smusslats med olika gulliga smeknamn eller helt enkelt bara "där nere".
    Jag vet inte som sagt men jag säger nog snipa med långt i, snippa låter så kort tycker jag.
    Som sagt jag vet inte men jag har alltid hört eller sagt snipa..
  • Frontline
    Minifer skrev 2012-03-07 16:30:10 följande:
    Snipa är en typ av allmogebåt, en rodd- och segelbåt. Kännetecknande för båtmodellen är en spetsig för och en spetsgattad, något rundad akter. Längden kan vara från cirka fyra meter till upp mot åtta meter

bara så du vet ;)
    Jo tack jag vet, jag är så pass gammal att jag har ägt både en och tre eller mer båtar...
    Men faktum kvarstår att jag trodde det hette snipa då jag tyckte att snippa låter så kort och hårt.

Finns ju en hel del ord som heter likadant fast av olika betydelse om man nu ska se det så...
    Ta som sticka,  jag ska sticka en tröja eller jag har fått en sticka i fingret eller att du ska sticka iväg.

Men nu är vi lite väl OT
  • Frontline
    skogstjärna skrev 2012-03-07 21:09:13 följande:
    Snippa använder jag såklart. Fyller en viktig funktion. Hen har jag inte riktigt vant mig med än... Säger oftast barnet/katten/brevbäraren/nallen ist för hon/han. Men därimot så skulle jag vilja byta ut hon/han till hen i typ alla barnsånger.
    Mohahaha men va fan jag hoppas du skämtar va
    Har tyckt att tjatet om hen har gått lite till överdrift innan men ska man nu byta ut till det i alla barnsånger är det fan bara larvigt.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?