Inlägg från: Köpenhamn |Visa alla inlägg
  • Köpenhamn

"Hen" och/eller "snippa"?

Använder ordet snippa men inte ordet hen, ÄN!

Tycker hen är helt genialiskt. Tänk vad tidsbesparande i många sammanhang. Kommer användas mkt i framtiden. Lite samma som när man tog bort Ni. Klart det blir motstånd i början. Många år kvar tills jag börjar använda det i dagligt tal. Men i skriftspråk - helst igår.

• Köpenhamn
    Tokstolla skrev 2012-03-08 06:08:10 följande:
    Fast grejen är väl ändå att snippa finns i SAOL till skillnad från hen, eller? 
    Hen är väl en väldigt ny företeelse. Fick stort genomslag otroligt mycket snabbare än ordet snippa. Gillar båda orden och tycker det är rätt väg att gå.
  • Köpenhamn
    Nikhita skrev 2012-03-10 08:03:57 följande:
    Använder inget utav dom. Men vad menas med snippa då? Trodde det bara var småflickors man kallade så.
    Det är nog framför allt till barn detta ord används. Så att alla får ett gemensamt ord för flickors kön. Tidigare har varje familj haft sitt eget ord och det har kunnat bli svårt när man ska prata utanför familjen.
  • Köpenhamn
    Nikhita skrev 2012-03-10 10:19:05 följande:
    Jahaa.. Jag trodde att det bara var flickors man kunde kalla det. Har aldrig hört det, men då vet jag ifall nån säger så framöver
    Jepp, lär bli ett ord för vuxna kvinnor att att använda i framtiden också. Kan man tänka sig. Blir väl liksom etablerat genom åren. En arm är en arm, en snippa en snippa, en tå en tå osv

Blir väl som snopp, ett ord bland flera bland vuxna män. Beror på sammanhang och person.
  • Köpenhamn
    jenesaispas skrev 2012-03-11 10:13:28 följande:
    Använder inget av det och skulle inte få för mig att göra det heller. 
    Vad kallar du din lilla dotters kön för då? Eller kallade eller kommer att kalla?
  • Köpenhamn
    jenesaispas skrev 2012-03-11 15:08:47 följande:
    Tja, eftersom jag aldrig kommer att få någon så blir det inte aktuellt, men jag antar att jag skulle prata om underliv, precis som när det gäller mig själv. Jag behöver inget speciellt namn på andra kroppsdelar bara för att det handlar om barn, en hand är en hand, ett huvud ett huvud och en underliv ett underliv...

Och lite nyfiken blir jag ju på vid vilken ålder man inte har en snippa längre, jag har svårt att tro att en vuxen kvinna går till gynekologen och pratar om sin "snippa", så någonstans måste det ju finnas en "åldersgräns", om ni förstår hur jag menar. 
    Jag tror att en del vuxna kvinnor om 20 år kanske pratar om sin snippa i alla sammanhang. Har själv aldrig bett någon av mina döttrar att tvätta underlivet men visst kan man säga så. Men problematiken ligger väl i att snippan för många tidigare varit lite hysch-pysch. Pinsam osv. Underliv och framstjärt är två ord som jag tycker går i den riktningen. Att det är ngt skämmigt sas.

För er med döttrar tror jag det är bra att flickan vet att snippa är det ord som används på skola, dagis osv.
  • Köpenhamn
    Nikhita skrev 2012-03-11 16:32:45 följande:
    Ja det kan nog vara ett bra ord. Har själv tampats med vad man ska säga för ord till min dotter. Förut var det väl mer "mellan benen" och "där nere". Fast det låter ju diffust.

När någon lärde henne ordet "framstjärt" blev hon förvirrad och trodde stjärten satt fram Eller iaf att man kallade den stjärten... Så jag började säga slida. Snippa låter mer avslappnat...
    Ja, jag tycker att det varit helt hemskt. Där nere är riktigt illa. Mellan benen, halvt OK men understryker verkligen att själva snippan den pratar man inte om. Slida, nja tänker jag. Det är väl mer det som är inuti. Bara det att faktiskt börja prata så är rätt stort. Att det är en kroppsdel som sas får finnas.

Snippan är väl främst det man ser.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?