Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

"Hen" och/eller "snippa"?

Jag använder båda orden, tycker dem är jättebra :)

• Plutteli
    Tokstolla skrev 2012-03-08 06:08:10 följande:
    Fast grejen är väl ändå att snippa finns i SAOL till skillnad från hen, eller? 
    Hen finns i SAOL ;) (fast med annan betydelse än så länge)
  • Plutteli
    Johan70 skrev 2012-03-08 00:24:04 följande:
    Det finns ingen anledning att ändra stavningen på ett låneord, när det funkar lika bra med originalstavningen även på svenska.
    Hän har en annan mer vedertagen betydelse i svenska språket varav hen fungerar bättre eftersom det i princip inte finns någon som vet att det på äldre dialekt betyder brynsten.
  • Plutteli
    Johan70 skrev 2012-03-08 11:17:03 följande:
    Nej, som pronomen uttalas hän med kort vokal (precis som han och hon). Det finns många skriftliga homonymer i svenskan. Hon kan ju t.ex. lika gärna sammanblandas med den bestämda formen av ordet ho så ditt argument är irrelevant.
    If you say so. Har aldrig hört någon säga hän så jag tror dig. Oavsett vilket, nu är faktiskt inte hen tagit ifrån finskan så jag ser inte på vilket sätt den finska stavningen och uttalet är relevant för det svenska?
  • Plutteli
    Coyote skrev 2012-03-08 11:26:30 följande:
    Hän för mig är en riktning, vart ska du hän?
    Precis, eller ett sätt att slappna av/gå in för något, "att ge sig hän" :)
  • Plutteli
    rebekalukas skrev 2012-03-08 12:12:30 följande:
    för mig och min dotter känns det helt naturligt med vagina. Inte alls konstigt att säga för varken henne eller mig. För mig är vagina ett ord på något på kroppen och inget sexuellt. Jag hör då aldrig någon säga vagina i sexuell mening.
    Jag var tydlig på dagis och berätta vad hon använder för ord.
    Jag kände att jag inte villa använda ett på hittat ord!
    själv är jag uppvuxen med att man säger smöla!

min dotter är lika stolt för sin vagina som någon annan flicka är för sin snippa
    Alla ord är påhittade ord ;)
    Hur som: Vi säger snippa, fitta i sexuell mening (och då inte till/om våra barn), vagina är mer medicinskt och för mig betyder det själva "insidan" (dvs inre blygdläppar, slidmynningen och in till livmodern)..
  • Plutteli
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:31:01 följande:
    Jag har redan nämnt i den här tråden vilket ord jag föredrar: mus.

Andra ord som definitivt är finare än det kalla och kliniska påhittade "snippa" är fitta, springa, muff, murra, sköte. Några ord som jag också skulle föredra är vulva, blygd och moderliv.
    Som sagt, vad man anser "fint" är ju väldigt subjektivt. Inget av de ord du räknat upp skulle jag gå med på att använda till mina döttrars kön.

Mus = ett djur, inte deras kön.
    Fitta= Sexuellt
    Springa = bara en liten del av hela deras kön och det blir väldigt vagt.
    Muff = sådan man värmer händerna i, alt päls på ratten (rattmuff).
    Murra = Låter aggressivt och enligt mig sjukt fult ord.
    Sköte = Gammaldags och kliniskt, får mig att tänka på äldre porrnoveller.
    Vulva = för mig enbart ovandelen av snippan typ venusberget.
    Blygd = enbart insidan
    Moderliv = Livmodern fast omvänt, känns bara skitknasigt och dessutom ska mina döttrar inte ha några liv i sina magar på väääääldigt många år.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?