Inlägg från: annmin |Visa alla inlägg
  • annmin

"Hen" och/eller "snippa"?

rebekalukas skrev 2012-03-08 12:12:30 följande:
    för mig och min dotter känns det helt naturligt med vagina. Inte alls konstigt att säga för varken henne eller mig. För mig är vagina ett ord på något på kroppen och inget sexuellt. Jag hör då aldrig någon säga vagina i sexuell mening.
    Jag var tydlig på dagis och berätta vad hon använder för ord.
    Jag kände att jag inte villa använda ett på hittat ord!
    själv är jag uppvuxen med att man säger smöla!

min dotter är lika stolt för sin vagina som någon annan flicka är för sin snippa
    Men funkar det att använda vagina som motsvarighet till snopp? Torka vaginan när du varit på toa... tvätta vaginan... man viftar inte med vaginan för främmande... nåja, kanske det sista inte behövs? :)
  • annmin

Tänkte senast på att hen kan vara ett praktiskt ord när jag läste detta i DN.

... Spelaren kan alltså tänka ilskna tankar, men han omsätter dem inte i praktiken. Han, för det är oftast en han, går inte ut och slår folk.
    http://www.dn.se/ledare/signerat/tv-spel-elefanten-i-datorrummet 

Förresten, ni som använder h*n... hur uttalar man det ?  Det händer ibland att jag läser inlägg högt för någon annan. Ska jag säga "hon eller han" eller "hå stjärna en" eller "hen"?

• annmin

Några intressanta citat från DN-artikeln http://www.dn.se/kultur-noje/starka-reaktioner-efter-intervjuer-om-hen

– Rubriken (”Vi säger inte barnens kön”) gjorde att många trodde att jag kallar mina barn för ”hen”, vilket jag inte gör. Jag hemlighåller inte deras kön, vare sig för barnen själva eller för våra vänner och bekanta, men det framstod så och jag har fått extremt mycket kritik från folk som verkar tro att de både kan tankeläsa, förutspå framtiden och har rätt att hata folk som gör annorlunda än dem själva, säger han.

Bara för att man själv råkar befinna sig inom normen betyder det inte att man har rätt att döma de som inte passar in. 

• annmin
    Lampsken skrev 2012-03-20 16:58:46 följande:
    Ja tycker det är helt och hållet skitdumt.
    HAN om han är man och HON om det är en kvinlig läkare. 

låter helsjukt annars. 
    Så du brukar alltid berätta om du ska till en manlig eller kvinnlig läkare? "I morgon ska jag till en manlig läkare för att jag har så ont i halsen..."   Fast du kanske bor på ett så litet ställe att det bara finns läkare som alla du pratar med känner.
    Lampsken skrev 2012-03-20 17:01:05 följande:
    oftast om jag pratar med någon och de nämner sina BARN... har barnen oftast ett namn ochså
    .
    Springer inte omkring hejvilt på stan och pratar med okända om deras barn....eller mina egna. 

Näpp här är ingen missuppfattning men det är enbart dumt att säga hen när han och hon är tillgängliga. 
    Hmm... men det var ju löjligt att använda ordet hen för att det betyder höna på engelska... varför är det löjligare än att använda ordet barn vilket betyder lada?  Du känner ingen som är kock va? ;)

Hen kan användas av de som vill när de inte vet könet eller inte vill avslöja det.  Jag vet inte om du är en kvinna eller en man så jag skulle kunna använda hen om dig på samma sätt som du skulle använda hon eller han eller han/hon eller "han eller hon" eller h*n om mig.  Jag kanske inte vill avslöja kön, ålder, namn eller bostadsort i diskussioner för att bevara personers anonymitet eller för att det inte har någon betydelse.  

Jag försöker att respektera personers önskan om att man ska använda hen, hon eller han om dem. I ditt fall så måste du först tala om vilka genitalier du har innan jag kan bifalla din önskan. 

• annmin
    dessan59 skrev 2012-03-20 17:36:30 följande:
    när min dotter var liten hette den Fillefi, nu heter den slida kort och gott( hon är 19 år)
     min 18 åriga bonusdotter kallar den med ett F-ord, som jag inte tycker om att hon säger. Men tyvärr så säger hennes mamma det också. Men här hemma pratar vi ett "annat" språk om den mest naturliga lilla "saken) slida, vagina.
    Jag blir bara lite skrattlysten... tänk dig en förälder som säger till sin lilla dotter att torka slidan ordentligt efter att hon varit på toa :D    

Fillefi är ett nästan lika häftigt ord som vajayjay... hoppas att dagispersonal är tillräckligt fantasifulla för att förstå alla otaliga varianter som finns. Men är det ok om de använder ett ord till alla barn de har hand om? Eller ska de komma ihåg varje familjs ord och använda med respektive barn? Till Kim så säger vi framstjärt, till Anna så är det pullan, till Erik fillefi, till Robin därnere....
  • annmin
    Gjord skrev 2012-03-21 08:59:36 följande:

...

En intressant indikation tycker jag är att det är extremt få ord som har vunnit insteg i svenska språket genom att först komma på förslag.

....

Snippa är väl ett bra exempel på ett ord som kom på förslag?
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?