Lampsken skrev 2012-03-20 16:58:46 följande:
Ja tycker det är helt och hållet skitdumt.
HAN om han är man och HON om det är en kvinlig läkare.
låter helsjukt annars.
Så du brukar alltid berätta om du ska till en manlig eller kvinnlig läkare? "I morgon ska jag till en manlig läkare för att jag har så ont i halsen..." Fast du kanske bor på ett så litet ställe att det bara finns läkare som alla du pratar med känner.
Lampsken skrev 2012-03-20 17:01:05 följande:
oftast om jag pratar med någon och de nämner sina BARN... har barnen oftast ett namn ochså
.
Springer inte omkring hejvilt på stan och pratar med okända om deras barn....eller mina egna.
Näpp här är ingen missuppfattning men det är enbart dumt att säga hen när han och hon är tillgängliga.
Hmm... men det var ju löjligt att använda ordet hen för att det betyder höna på engelska... varför är det löjligare än att använda ordet barn vilket betyder lada? Du känner ingen som är kock va? ;)
Hen kan användas
av de som vill när de inte vet könet eller inte vill avslöja det. Jag vet inte om du är en kvinna eller en man så jag skulle kunna använda hen om dig på samma sätt som du skulle använda hon eller han eller han/hon eller "han eller hon" eller h*n om mig. Jag kanske inte vill avslöja kön, ålder, namn eller bostadsort i diskussioner för att bevara personers anonymitet eller för att det inte har någon betydelse.
Jag försöker att respektera personers önskan om att man ska använda hen, hon eller han om dem. I ditt fall så måste du först tala om vilka genitalier du har innan jag kan bifalla din önskan.