Inlägg från: Millan83 |Visa alla inlägg
  • Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Millan83
    La Lola skrev 2012-03-07 14:50:06 följande:
    Snippa använder jag.
    Hen har jag inga planer på att börja använda.

Intressant omröstning förresten!
    Jag har funderat på samma sak.
    Tack! Har funderat länge över detta och bestämde mig för att undersöka frågan!
  • Millan83

Kan ju svara själv också då! :

Jag använder båda orden och kan se både behovet och användningsområden för dem. Visst, det har båda varit "nya" ord för mig i omgångar men jag har tagit till mig dem eftersom jag insett behovet.

Snippa. Kändes galet knepigt från början. Som en feminin version av ordet "snopp" och det kändes såå obekvämt att säga. Tänkte dock ett steg till och insåg att det inte fanns något annat lika bra ord för det kvinnliga könsorganet och bestämde mig således för att adaptera ordet! Kommer nog dock inte använda det om mig själv, men när det kommer till barn ja!

Hen. Ett såå bra ord. Inte istället för "hon" eller "han" utan istället för "hon eller han".  Det verkar som om det finns många missuppfattningar när det gäller ordet dock. Motståndarna till ordet verkar tro att det ska användas för att utplåna kön öht, men det är ju inte alls syftet. Vissa användare av det använder det säkert så, men det gör inte majoriteten av användarna. (Vi har ju också lärt oss här på FL att en elvisp kan användas till andra saker än dess huvudsakliga syfte, det som majoriteten av användarna pysslar med! )

Jag använder hen när könet är okänt och/eller irrelevant! Genom att använda hen tar man ju bort alla förväntningar som läggs på en person på förhand, enbart baserat på vilket kön hen har. Om du vet eller själv kan se att det är en hon eller en han som står framför dig är det ju inte nödvändigt att kalla varandra hen. Eller hur? Då har du ju tid och möjlighet att ta reda på vilket kön, om något, personen identifierar sig med!

Så här använder jag ordet:

"Jag är gravid och längtar efter hen! När hen kommer ska vi mysa och ta långa promenader hela dagarna".

-Jag har ju ingen aning om vilket kön det är på min bebis men jag vill ändå använda ett bättre ord än "det" eller "barnet".

"Kära FL, ge mig råd! Jag hämtade mitt barn på förskolan igår och hen var alldeles förstörd av gråt. Vad ska jag göra?"

-Vill inte avslöja könet på barnet för det är inte relevant för frågan. Vissa tycker att tjejer gråter mer än killar och att det är mer ok att göra det som tjej. Varför ska den uppfattningen styra svaren jag kan få?

"Nästa ansökning kommer från en person som har lång erfarenhet av xx. Hen har tidigare arbetat på den här stora firman och tjänat bla bla bla".

-Här kan ingen dra slutsatser om den ansökande baserat på dennes kön i förväg. Alla konkurrerar om intervjukallelse på samma villkor, förutsatt att inte namnet också avslöjas. Man blir helt enkelt bedömd på erfarenheterna, inte könet och tillskrivna egenskaper. Och ärligt, visst hade "Personen" varit mycket styltigare?

"Mitt barn vägrar ha på sig andra kläder än blommiga. Hen är fyra år. Jag tycker det är ett problem. Vad ska jag göra?"

-Samma här, skitsamma vilket kön det är, det är inte det som är problemet.

"När en användare av xx vill utnyttja produkten maximalt kan hen uppgradera till den senaste versionen".

-Kort och smidigt, riktar sig till alla tänkbara kön!

Kort sagt, tillfällen där könet är okänt och/eller irrelevant för samtalet!  

• Millan83
    Björnmossa skrev 2012-03-08 23:33:56 följande:
    Jag håller med om allt men måste ändå vara jobbig och säga att objektet är "henom" =)
    Kör nog på Språkrådets rekommendationer och hoppar det. DET känns för mig väldigt märkligt att säga!

http://www.sprakradet.se/12729 
  • Millan83
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:23:11 följande:
    Jo, men varför hitta på ett nytt ord när det redan finns så många befintliga ord att välja på, som dessutom är finare?
    Vilka tänker du på då? Som alltså täcker allting, hela paketet och är tillräckligt precist för att man ska förstå vad som avses.
  • Millan83
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:31:01 följande:
    Jag har redan nämnt i den här tråden vilket ord jag föredrar: mus.

Andra ord som definitivt är finare än det kalla och kliniska påhittade "snippa" är fitta, springa, muff, murra, sköte. Några ord som jag också skulle föredra är vulva, blygd och moderliv.
    Ok. Invändningen mot mus är väl dock självklar, det är ju ett djur! Hellre ett ord som inte betyder något annat än det man avser. 

Jag tycker det är jättebra att ordet snippa blir mer och mer etablerat, även om det går trögare på vissa håll! 
  • Millan83
    KanDetHändaNu skrev 2012-03-11 19:32:35 följande:
    Jag tycker snippa är ett väldigt bra ord istället för ordet pulla som jag uppväxt med, för det låter så fruktansvärt fult och snuskigt.

Hen låter som ett bättre alternativ istället för att säga hon/han, tex om det är någon annonym eller någon som de är svårt att se om det är en man eller kvinna. 
    Puppilura här! Hemskt! Och ordet "pilleruska" som jag inte reflekterat mer över förrän min man påpekade att ordet måste ha något med att "ruska pillen" att göra. Hemskt ord!
  • Millan83
    mylittleponny skrev 2012-03-13 14:58:14 följande:
    jag tycker inte om ordet snippa, som även betyder klippas av.... huuga haha

Nej här e det smulan till barnens och muttan för mig själv. båda låter "neutralt" och harmlöst. 
    Vad kallar du såna som blir kvar på fatet eller bordet när man haft kakor där då?
  • Millan83
    mylittleponny skrev 2012-03-13 15:12:11 följande:
    "smulor"? smulan är ju ett annat ord:P
    Om det är EN smula då? "Torka bort den där ???"

Försöker förstå varför folk vill använda ord som har så starka faktiska betydelser redan!

I vissa dialekter säger man kanske "snippa av", i min tex säger man istället "snoppa av", men jag är osäker på om det står i saol med den betydelsen...  
  • Millan83
    SötFlöt skrev 2012-03-13 22:11:08 följande:
    okej, känner mig lite dum här för jag kopplar verkligen inte vad orden har med varandra att göra, m a o kan jag fortsätta skratta lite för mig själv åt ordet hen i sambandet med snippa så kan ni som förstår fortsätta här, god kväll från mig som inte riktigt förstod
    Saken är att det är två ord som folk att väldigt starka åsikter om. Jag ville undersöka om folk använda nåt, båda eller inget av dem! Det de har gemensamt är alltså att de är relativt "nya" och väcker åsikter. I övrigt ingen koppling. 
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?