Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

"Hen" och/eller "snippa"?

Jag använder båda. Hen känns fortfarande lite nytt i munnen, men jag använder det mer och mer eftersom det är så praktiskt. Jag vill inte automatiskt kalla jag inte vet könet på (sotarn, tradera-köparen, dotterns nalle, osv) för han (vilket folk ofta gör)  och inte heller vara tvärtemot och kalla alla för hon. Hen är mjukt, lättsagt och enkelt. Ett trevligt litet ord.

• Veladis
    Tokstolla skrev 2012-03-08 06:08:10 följande:
    Fast grejen är väl ändå att snippa finns i SAOL till skillnad från hen, eller? 
    Snippa cirkulerade ett tag innan ordet kom med i SAOL. Hen har inte kommit dit en, men används det så är det ju bara en tidsfråga. Det är ju den vägen det går, inte så att SAOL sitter och hittar på orden och att de sedan börjar användas.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-08 00:24:04 följande:
    Det finns ingen anledning att ändra stavningen på ett låneord, när det funkar lika bra med originalstavningen även på svenska.
    Fast vi ändrar ju stavningen på låneord hela tiden. Tape blev tejp t ex. Hän med kort ä-ljud uttallas i princip likadan som hen, så det är ju bara en petitess.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-08 11:18:41 följande:
    Hen är en sentida onödig stavningsändring av ett lånord från finskan, hän, som redan har funnits i svenskan i flera år, om än tidigare inte särskilt frekvent använt.

Det kanske behövde stavningsändringen för att slå igenom? Ä är ju en bokstav lite på skam. Uttalet är ju ungefär detsamma, om man uttallar med kort ä. I vilket fall, en petitess.
  • Veladis

Vagina är ju latin för slida, dvs bara själva den inre delen av organet.  Då kan man ju lika gärna kalla snoppen för ollonet eller svällkroppen.  Eller snippan för blygdläpparna eller klitoris. Snippa är liksom hela paketet. Praktiskt!

• Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-08 19:58:18 följande:
    Nej, kort ä, hän som vän.

Det är väl en ytterst marginell skillnad då i uttal, om ens något, melan hän och hen:
    Är det stavningen du inte gillar, eller är det ordet? 
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-09 15:15:35 följande:
    Hän har funnits i svenskan betydligt längre än så. Vad jag vet har det används redan på 1960-talet åtminstone av vissa Sverigefinnar när de har pratat svenska.

Om du läser artikeln ser du att hen var på gång tidigare än 60-talet också.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-10 07:59:26 följande:
    Vilket i så fall innebär att artikelrubriken är fel.

Nej. Du kan ju läsa innan du kommenterar. Språkforskare föreslog det inte tidigare. En person gjorde det.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 02:14:26 följande:
    Rubriken antyder att det är första gången det föreslogs. Det är uppenbart. När man läser artikeln inser man därför att rubriken är felsyftande.

Rubriken är helt korrekt. Språkforskare föreslog det 1994. ATt sedan en provat person diskuterade kring det betydligt tidigare är en helt anann sak. 1994 var första gången en seriös diskussion kring ordet fördes på högre nivå. Är det så svårt att förstå? Ungefär som en rubrik som säger "Carola vann Eurovisonsschlagerfestivalen 1991" och sedan ett stycke om att hon var med och tävlade redan 1993. Fast inte vann.
    Finns inget felsyftande. Definitivt mindre missvisande än x antal kvällstidningsrubriker.
  • Veladis
    jenesaispas skrev 2012-03-11 15:08:47 följande:
    Tja, eftersom jag aldrig kommer att få någon så blir det inte aktuellt, men jag antar att jag skulle prata om underliv, precis som när det gäller mig själv. Jag behöver inget speciellt namn på andra kroppsdelar bara för att det handlar om barn, en hand är en hand, ett huvud ett huvud och en underliv ett underliv...

Och lite nyfiken blir jag ju på vid vilken ålder man inte har en snippa längre, jag har svårt att tro att en vuxen kvinna går till gynekologen och pratar om sin "snippa", så någonstans måste det ju finnas en "åldersgräns", om ni förstår hur jag menar. 

Fast underlivet är ju inget namn på en kroppsdel. Det är ju en ganska intetsägande beskrivning på var den sitter. Under livet, dvs under midjan. Sprunget ur en hysh-hyshsyn på könsorganet.  Ungefär som att kalla huvudet för överhalsen. Eller knät för underlåret.

Det är väl sannerligen en viktig kroppsdel som förtjänar ett eget namn. Dessvärre fanns det ju iget passande att enas om, så man uppfann ett nytt.

Jag kan definitivt prata om min snippa med andra vuxna, om jag nu ska prata om den på ett avsexualiserat sätt. Är jag hos gynekologen eller som nu senast, födde barn och har gjort kontroller hos barnmorskan, pratar man ju mest om slidan, alltså den inre delen. Snippa är ett samlingsnamn på hela paketet. Jag kan använda mutta också, men alltid när det gäller barn - snippa!    
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?