jenesaispas skrev 2012-03-11 15:08:47 följande:
Tja, eftersom jag aldrig kommer att få någon så blir det inte aktuellt, men jag antar att jag skulle prata om underliv, precis som när det gäller mig själv. Jag behöver inget speciellt namn på andra kroppsdelar bara för att det handlar om barn, en hand är en hand, ett huvud ett huvud och en underliv ett underliv...
Och lite nyfiken blir jag ju på vid vilken ålder man inte har en snippa längre, jag har svårt att tro att en vuxen kvinna går till gynekologen och pratar om sin "snippa", så någonstans måste det ju finnas en "åldersgräns", om ni förstår hur jag menar.
Fast underlivet är ju inget namn på en kroppsdel. Det är ju en ganska intetsägande beskrivning på var den sitter. Under livet, dvs under midjan. Sprunget ur en hysh-hyshsyn på könsorganet. Ungefär som att kalla huvudet för överhalsen. Eller knät för underlåret.
Det är väl sannerligen en viktig kroppsdel som förtjänar ett eget namn. Dessvärre fanns det ju iget passande att enas om, så man uppfann ett nytt.
Jag kan definitivt prata om min snippa med andra vuxna, om jag nu ska prata om den på ett avsexualiserat sätt. Är jag hos gynekologen eller som nu senast, födde barn och har gjort kontroller hos barnmorskan, pratar man ju mest om slidan, alltså den inre delen. Snippa är ett samlingsnamn på hela paketet. Jag kan använda mutta också, men alltid när det gäller barn - snippa!