Inlägg från: Johan70 |Visa alla inlägg
  • Johan70

"Hen" och/eller "snippa"?

Varför envisas folk med att stava hän med e?

• Johan70
    trubbelsnåd skrev 2012-03-08 00:10:58 följande:
    För att vi inte pratar finska utan stavar med e på svenska?
    Det finns ingen anledning att ändra stavningen på ett låneord, när det funkar lika bra med originalstavningen även på svenska.
  • Johan70
    Plutteli skrev 2012-03-08 07:41:14 följande:
    Hän har en annan mer vedertagen betydelse i svenska språket varav hen fungerar bättre eftersom det i princip inte finns någon som vet att det på äldre dialekt betyder brynsten.
    Nej, som pronomen uttalas hän med kort vokal (precis som han och hon). Det finns många skriftliga homonymer i svenskan. Hon kan ju t.ex. lika gärna sammanblandas med den bestämda formen av ordet ho så ditt argument är irrelevant.
  • Johan70
    Köpenhamn skrev 2012-03-08 08:00:29 följande:
    Hen är väl en väldigt ny företeelse. Fick stort genomslag otroligt mycket snabbare än ordet snippa. Gillar båda orden och tycker det är rätt väg att gå.
    Hen är en sentida onödig stavningsändring av ett lånord från finskan, hän, som redan har funnits i svenskan i flera år, om än tidigare inte särskilt frekvent använt.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-08 08:58:35 följande:
    Fast vi ändrar ju stavningen på låneord hela tiden. Tape blev tejp t ex. Hän med kort ä-ljud uttallas i princip likadan som hen, så det är ju bara en petitess.
    Tape stavningsändrades för att passa in i svenska stavningsregler i förhållande till uttalet. Min poäng är att det är onödigt att göra en motsvarande stavningsändring av hän eftersom det redan följer vedertagna svenska stavningsregler i förhållandet till uttalet.
  • Johan70
    Coyote skrev 2012-03-08 11:26:30 följande:
    Hän för mig är en riktning, vart ska du hän?
    Om det uttalas med långt ä, ja. Pronomenet uttalas som sagt med kort ä.
  • Johan70
    Rikard skrev 2012-03-08 13:16:28 följande:
    Kort "e" skulle jag säga.

hen som tenn (inte som gren)
    hän som knän
    Nej, kort ä, hän som vän.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-08 20:43:00 följande:
    Det är väl en ytterst marginell skillnad då i uttal, om ens något, melan hän och hen:
    Är det stavningen du inte gillar, eller är det ordet? 
    Jag använder inte ordet själv, men jag kan förstå poängen med det. Dock anser jag att det måste stavas rätt (precis som alla andra ord). Rätt stavning är hän. Hen finns inte som pronomen.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-09 18:46:59 följande:
    Om du läser artikeln ser du att hen var på gång tidigare än 60-talet också.
    Vilket i så fall innebär att artikelrubriken är fel.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-10 10:02:17 följande:
    Nej. Du kan ju läsa innan du kommenterar. Språkforskare föreslog det inte tidigare. En person gjorde det.
    Rubriken antyder att det är första gången det föreslogs. Det är uppenbart. När man läser artikeln inser man därför att rubriken är felsyftande.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-11 16:41:08 följande:
    Mellan benen, därnere, framstjärt, underlivet, de är ju alla ganska konstiga och undvikande benämningar. Mer riktningar än namn. Nog har vi väl kommit längre idag, att vi åtminstone kan benämna kvinnors kön med ett namn. Kanske det hade funnits bättre ord än just snippa, men nu blev det snippa och det är både lättsagt och lättfattligt. Ovant i början, men det ger sig.
    Jo, men varför hitta på ett nytt ord när det redan finns så många befintliga ord att välja på, som dessutom är finare?
  • Johan70
    Millan83 skrev 2012-03-11 19:24:52 följande:
    Vilka tänker du på då? Som alltså täcker allting, hela paketet och är tillräckligt precist för att man ska förstå vad som avses.
    Jag har redan nämnt i den här tråden vilket ord jag föredrar: mus.

Andra ord som definitivt är finare än det kalla och kliniska påhittade "snippa" är fitta, springa, muff, murra, sköte. Några ord som jag också skulle föredra är vulva, blygd och moderliv.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-11 19:25:57 följande:
    Finare är ju en rätt relativ och subjektiv bedömning.
    Problemet var ju just att det fanns massor av dialektala ord, som nästan alla hade ngn problematik att tampas med (för sexualiserat, för svårbegripligt, för vagt, för förnedrande, osv), men inget neutralt övergripande mer lättsamt ord.
    Just därför fick ju också snippa sådant genomslag - det behövdes!

Vilket ord tycker du bör användas då. Som är fint?   
    "Fick"? Det är ju ännu bara ett förslag. Jag har inte märkt att det har slagit igenom mer än något annat.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-11 19:32:56 följande:
    Snippa har varit etablerat i många år. Synd att du har missat det!
    Precis som många andra slanguttryck, kan ett slangord vara väletablerat i en del av samhället med totalt okänt i ett annat. Jag har inte hört talas om det förrän någon gång under förra året.
  • Johan70
    Veladis skrev 2012-03-11 19:36:16 följande:
    Då har du nog bott under en sten.
    Tack för den, du. Tror du verkligen att alla alltid får koll på alla nya ord precis samtidigt? Förlåt, men i så fall är du nog mer än lovligt dum.
  • Johan70
    Venne skrev 2012-03-11 19:43:43 följande:
    Du kanske inte har haft så stor insyn i verksamheter som tar hand om små flickor? Är väl oftast där man hör det, om man nu inte själv har en dotter och säger så. Inte så konstigt heller eftersom ordet är nytt och inga vuxna kvinnor har vuxit upp med ordet. Om 30 år är det nog lika neutralt och vanligt som ordet snopp skulle jag tro. Min dotter fyller 6 år och redan när hon föddes var det så pass etablerat att vi valde att använda ordet.
    Nej, de barn som finns i min närhet är pojkar.

Ordet snopp har jag för övrigt aldrig sett som annat än ett rätt smutsigt, om än oskyldigt, slanguttryck, när det åsiftar penisen. Det luktar inte sex om ordet, men det luktar kiss om det, enligt min mening. Så särskilt neutralt tycker jag inte att det är.
  • Johan70
    grind skrev 2012-03-15 11:00:25 följande:
    Jag tror upprördheten om "hen" grundar sig i att det förknippas med feminism.

Även om feminism i stort är negativt så bör inte alla förslag som feminister stödjer per automatik negligeras. 
    Jaså? Det tror inte jag.

Feminister vill ju att kvinnor skall få vara kvinnor - men med samma rättigheter som män. Säga vad man vill om feminister, men de brukar inte vilja avköna folk (i alla fall brukar de inte vilja avköna kvinnor).

Hen har snarare skapats av någon jämlikhetsextremist, någon som vill avskaffa alla skillnader mellan könen och göra alla människor till könlösa figurer. Det har inget med klassisk feminism att göra, varken med vänster- eller högerfeminism. Det har med en vilja att radera ut alla skillnader mellan människor att göra. Alla skall vara lika, några skillnader skall inte få finnas.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?