Johan70 skrev 2012-03-11 19:31:01 följande:
Jag har redan nämnt i den här tråden vilket ord jag föredrar: mus.
Andra ord som definitivt är finare än det kalla och kliniska påhittade "snippa" är fitta, springa, muff, murra, sköte. Några ord som jag också skulle föredra är vulva, blygd och moderliv.
Hade du verkligen använt de orden om det kvinnliga könsorganet om du pratade med en treåring?
"du måste torka dig när du varit på toa, annars svider det i muffen!"
Fitta är ett ord som av majoriteten av vuxna svenskar uppfattas som grovt och tämligen ofta används som tillmäle. Springa syftar på själva slidöppningen. Muff - det är något pälsbeklätt och det har inte småflickor. Sköte är ett ord som täcker in ungefär samma område som snippa men det är i samma härke som manslem för penis - gammalt och lite udda. Vulvan syftar inte på hela det kvinnliga könsorganet, blygden är alltför kopplat till det man ska blygas för och moderliv är livmoder, inte fitta.
Jag tycker snippa är KANON. Inte skulle jag använda det om jag pratade med en vuxen kvinna, då skulle jag säga underliv om jag talade i allmänna termer och om jag syftade på en specifik del av det kvinnliga könsorganet skulle jag använda ordet för den delen. Men om man behöver ett enkelt, o-laddat ord att använda när man pratar med barn så är snippa otroligt bra.