Inlägg från: mylittleponny |Visa alla inlägg
  • mylittleponny

"Hen" och/eller "snippa"?

jag tycker inte om ordet snippa, som även betyder klippas av.... huuga haha

Nej här e det smulan till barnens och muttan för mig själv. båda låter "neutralt" och harmlöst. 

• mylittleponny
    Millan83 skrev 2012-03-13 15:03:09 följande:
    Vad kallar du såna som blir kvar på fatet eller bordet när man haft kakor där då?
    "smulor"? smulan är ju ett annat ord:P
  • mylittleponny
    Millan83 skrev 2012-03-13 15:41:10 följande:
    Om det är EN smula då? "Torka bort den där ???"

Försöker förstå varför folk vill använda ord som har så starka faktiska betydelser redan!

I vissa dialekter säger man kanske "snippa av", i min tex säger man istället "snoppa av", men jag är osäker på om det står i saol med den betydelsen...  

fast jag använder en smula i andra sammanhang.

men just smulan är enda sammanhanget som används till barnens.

det ligger brödsmulor på bordet får dom knappast att reagera inte heller kaksmulor. Men säger man smulan vet dom båda två vad jag menar. Och hör dom muttan vet dom att jag pratar om min egen. Finns inga frågetecken min dotter är 6 år och tycker snippa låter pinsamt och fult vissa av hennes använder det och hon tycker inte det känns bra, så varför tvinga på ett barn ordet snippa när hon inte vill använda det. Smulan tycker hon låter sött, och det funkar bra så why not.
  • mylittleponny

,.

Veladis skrev 2012-03-13 16:22:38 följande:
    Fast om andra inte fattar vad hon menar då?

Alla vet väll vad smulan betyder? Alla hennes vänner verkar förstå det och ingen har anmärkt på det, snarare hon sa att dom som sa snippa förut säger mer smulan nu för det låter inte lika pinsamt.
  • mylittleponny
    TwistedSister skrev 2012-03-13 18:48:51 följande:
    Ja inte många kvinnliga könsorgan alls faktiskt, vilken besvikelse.

Nej kvinnligt är det väll inte, men sen när är ett litet barns könsorgan kvinnligt?. Det ska inte kallas nåt häftigt, eller sexuellt eller vuxet eller kvinnligt enligt mig, jag valde smulan för det körde mina föräldrar på och deras föräldrar osv, som sagt när man är vuxen som jag har jag döpt om det till muttan. Vardagligt ord liksom. Men för barn funkar smulan bra tills dom själva byter namn
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?