Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

"Hen" och/eller "snippa"?

Lampsken skrev 2012-03-20 18:12:43 följande:
    dessutom om jag eller någon annan här är man eller kvinna hör inte till saken eftersom OM man nu ska kommunicera utan att använda han och hon om man inte vet vilket av dem man är...då kan man använda sitt ALIAS här som tex mitt  *Lampsken* och sedan in i diskussionen bli du och om man vill slippa benämna aliaset hela tiden.. och på så vis ändå blir könlös, utan ålder, utan adress, utan stad och endast åsikterna är av betydelse.. vilket gör ett forum som FL en utmärkt plats för detta. 
    Klart man genomgående kan använda namn eller lämpligt substantiv (läkare eller vem man nu pratar om), men man använder ju pronomen av en anledning. Det känns helt enkelt lite klumpigt att skriva "I sitt senaste inlägg skrev Lampsken om hur Lampsken tycker att man ska referera till Lampsken om man inte vet Lampskens kön".

Vad är poängen med klumpiga omskrivningar om det nu finns ett förslag på ett smidigt pronomen som skulle underlätta för väldigt många?
  • mindless
    Gjord skrev 2012-03-20 19:37:02 följande:

Språk funkar inte så att man kan ta ett förslag om ett nytt ord på allvar och börja använda det bara för att man själv tycker att det är en bra idé. De allra flesta förstår det, men inte alla tyvärr.

Jo, precis så fungerar språk. Nya ord och begrepp blir etablerade i kraft av att människor använder dem. Huruvida ett visst ord (till exempel hen) biter sig fast eller förpassas till språkets elefantkyrkogård, tja det märker man ju först efter ett tag.
  • mindless
    Gjord skrev 2012-03-20 21:07:46 följande:
    Det krävs mycket mer än individuella preferenser för det första.

För övrigt har jag redan kommenterat läget. 46 år efter förslaget så har det inte fastnat mer än hos ett litet fåtal som har oerhört svårt att övertyga någon annan om att det behövs.
    "Det krävs mycket mer än individuella preferenser" för vad?

Din analys i övrigt tycker jag var klen. Att ett ord inte får genomslag när det lanseras betyder inte att det inte kan få genomslag någon annan gång. Jag tycker du sågar din egen analys rätt bra själv i #195. Lanseringen betyder föga, genomslaget allt.

Hen har inte fått ett brett genomslag, men icke desto mindre har det uppmärksammats och det har börjat användas. Om det får fäste får vi se, men detta är i så fall helt oavhängigt huruvida det lanserades för 146 eller 46 eller 6 år sedan.

>"De flesta känner inte ens igen det som ett ord, och de uppfattar saken rätt."

Vad har de rätt i? Att det inte är ett ord? Det får du i så fall gärna utveckla, för det lät spännande.
  • mindless
    Gjord skrev 2012-03-20 21:30:06 följande:
    Du får försöka skilja på fakta och argument. Fakta: Förslaget kom för 46 år sedan. Det är inte ett argument utan ett faktum. Jag har inte sagt att det finns någon tidsgräns.

Sedan är det inte ett ord förrän det har etablerat sig i åtminstone någon kontext, vilket det ju inte har.
    Så du menade inget med det? Du drog inga slutsatser? Okej, my bad!

I övrigt uttrycker du dig så vagt att det blir obegripligt. Vad betyder "etablerat sig i åtminstone någon kontext"? Bokstavskombinationen/ljudkombinationen "hen" används i vissa sammanhang och har en specifik innebörd. Om du menar att det trots detta inte är ett ord, ja då har vi olika uppfattningar om vad ett ord är. Men då ägnar vi oss åt semantiska spetsfundigheter av det meningslösare slaget.
  • mindless
    Gjord skrev 2012-03-20 23:03:42 följande:
    En kontext/ Ett sammanhang är t ex idrottsvärlden, kokkonsten, politiken osv, helt enkelt ett generellt men ändå definierat område för språkanvändning. Alternativet är att uttrycket slår igenom på alla områden, vilken man ju faktiskt nästan kan kräva av något som gör anspråk på att vara något så grundläggande som ett pronomen. 

Att en idrottsförening använder ett uttryck är inte tillräckligt för att något skall vara ett ord i ett språk. Att en kock säger något gör inte detta något till ett ord i språket svenska osv. Men det är klart att uttrycket som här diskuteras kan betraktas som ett ord i något slags subkultur. Kalla det ord om du vill, och jag skulle också kunna göra det. Min poäng var dock att de som inte känner igen det som ett ord i svenska språket uppfattar saken rätt. Det rör sig mer om ett ordförslag än ett ord.
    Vi kan givetvis träta om hur man definierar begreppet "ord", men det är som sagt en helt meningslös sysselsättning. Så även om jag tycker ditt resonemang är minst sagt virrigt lämnar jag det gärna åt sidan.

Jag tycker hen fyller en funktion och hoppas det slår igenom. Och även om du menar att språket inte fungerar "så att man kan ta ett förslag om ett nytt ord på allvar och börja använda det bara för att man själv tycker att det är en bra idé", så tycker jag att man kan göra precis just så.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?