Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

"Hen" och/eller "snippa"?

HEN är ju ett utmärkt ord när man diskuterar i allämna ordalag tex. på forum.

Tex om man diskuterar en fiktiv situation kring barnuppfostran... Då blir det ju skittradigt att skriva han/hon hela tiden. Typ "om han/hon alltid får som han/hon vill då kanske han/hon tror att det är han/hon som..."   Hen blir ju på alla sätt betydligt smidigare. Sen känns det ju lite trevligare än att säga "den" om ofödda barn man inte vet könet på till exempel.

• DetGodaLivet
    Gjord skrev 2012-03-20 21:25:06 följande:
    Istället för att kräva mekanisk precision av något sådant som ett språk så kan man använda sin fantasi med de uttrycksmedel som finns och som andra förstår och känner igen. Att säga att det är smidigt att försöka införa ord som nästan ingen vill ha tycker jag verkligen är galet.
    Att inte införa ord som DU inte vill ha tycker jag verkligen är galet. Hen har vunnit mark på forum just för att det är ett väldigt användbart ord i sådana diskussioner där man talar om fiktiva personer (tex "ett barn i allmänhet") . Jag ser det användas mer och mer här på FL och det är redan etablerat på flera andra forum jag deltar i. Det har skett med ganska raskt takt vilket visar precis att detta är ett ord som folk känner att de har användning av och vill ha.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?