Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

"Hen" och/eller "snippa"?

Mellan benen, därnere, framstjärt, underlivet, de är ju alla ganska konstiga och undvikande benämningar. Mer riktningar än namn. Nog har vi väl kommit längre idag, att vi åtminstone kan benämna kvinnors kön med ett namn. Kanske det hade funnits bättre ord än just snippa, men nu blev det snippa och det är både lättsagt och lättfattligt. Ovant i början, men det ger sig.

• Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:23:11 följande:
    Jo, men varför hitta på ett nytt ord när det redan finns så många befintliga ord att välja på, som dessutom är finare?

Finare är ju en rätt relativ och subjektiv bedömning.
    Problemet var ju just att det fanns massor av dialektala ord, som nästan alla hade ngn problematik att tampas med (för sexualiserat, för svårbegripligt, för vagt, för förnedrande, osv), men inget neutralt övergripande mer lättsamt ord.
    Just därför fick ju också snippa sådant genomslag - det behövdes!

Vilket ord tycker du bör användas då. Som är fint?   
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:32:01 följande:
    "Fick"? Det är ju ännu bara ett förslag. Jag har inte märkt att det har slagit igenom mer än något annat.

Snippa har varit etablerat i många år. Synd att du har missat det!
  • Veladis
    Veladis skrev 2012-03-11 19:32:56 följande:

Snippa har varit etablerat i många år. Synd att du har missat det!

Det lanserades av RFSU 2001 och har funnits i SAOL sedan 2006.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:34:23 följande:
    Precis som många andra slanguttryck, kan ett slangord vara väletablerat i en del av samhället med totalt okänt i ett annat. Jag har inte hört talas om det förrän någon gång under förra året.

Då har du nog bott under en sten.
  • Veladis
    Johan70 skrev 2012-03-11 19:51:51 följande:
    Tack för den, du. Tror du verkligen att alla alltid får koll på alla nya ord precis samtidigt? Förlåt, men i så fall är du nog mer än lovligt dum.

Precis samtidigt var väl astt ta i, det är ju i allafall mer än 10 år sedan det lanserades, och 6 år sedan det kom med i SAOL.

Då är det i så fall minst lika dumt att tro att bara för att du inte har hört talats om det förrän nyss så är det helt nytt och oetablerat. 
  • Veladis
    mylittleponny skrev 2012-03-13 16:20:05 följande:

Smulan tycker hon låter sött, och det funkar bra så why not.

Fast om andra inte fattar vad hon menar då?
  • Veladis
    mylittleponny skrev 2012-03-13 18:04:36 följande:
    ,.

Alla vet väll vad smulan betyder? Alla hennes vänner verkar förstå det och ingen har anmärkt på det, snarare hon sa att dom som sa snippa förut säger mer smulan nu för det låter inte lika pinsamt.

Nej, alla vet inte det. Vad jag vet är att smulan är den där lilla biten av min rostade frukostmacka som ramlade ner, och som jag sedan trampade på och fick under strumpan, irriterande nog.

Jobbigt om hon kommer till t ex en utländsk läkare och säger att hon har ont i smulan. Ska hen behöva leta efter den där smulan då? Snippa kan hen i allafall slå upp i lexikonet vad det är för kroppsdel. Eller googla på...

En tant jag mötte i tjänsten som hemvårdare en gång, kallade för övrigt sin snippa för "det lilla lingonbäret". liak obegripligt det.   

• Veladis
    Niklas2k skrev 2012-03-13 20:13:59 följande:
    Jag fann det så onödigt att hitta på ett namn, använda släktnamn osv när det faktiskt finns ett bra ord.
    I början kallade vi äldsta dotterns snippa för något helt annat men jag kom på hur korkat det var och nu för tiden så heter det snippa här hemma.

"Släktnamn" är annars en lustig idé. Släkten kommer ju därifrån, genom snippan liksom. Släkt-snippan. Om vi nu ska vara kreativa. Min kan heta Eriksson, så kan någon annans heta Petterson eller Brogren. Iofs vet jag en kille som kallade sin snopp för Von Snabel.

Nä, självklart vi kör vi på snippa.  
  • Veladis
    SötFlöt skrev 2012-03-13 21:10:17 följande:
    Vad tusan, en "hen"???? hahahahaha. Det var det konstigaste jag hört.

Inte en hen. Hen. Som i mitt inlägg om läkaren ovan: "Jobbigt om hon kommer till t ex en utländsk läkare och säger att hon har ont i smulan. Ska hen behöva leta efter den där smulan då? Snippa kan hen i allafall slå upp i lexikonet vad det är för kroppsdel. Eller googla på... "
    Eftersom det är okänt/oviktigt vilket kön den presumtiva läkaren har. 
  • Veladis
    SötFlöt skrev 2012-03-13 22:01:36 följande:

okej, hen är alltså han eller hon men röstningen gick ju ut på att man skulle välja mellan "hen" eller "snippa" och då antog jag att "hen" var ett ord för snippa..
    Nej, röstningen gick ut på ifall man använder ett av orden, eller båda, eller inget av dem.
  • Veladis
    Gjord skrev 2012-03-17 13:09:59 följande:
    Vad jag vet existerar det inget bruk av "hen", och jag tycker inte ens att det är ett ord, i alla fall inte i på svenska. Jag gissar att du syftar på en viss queerteoretikers försök att göra språket mer kvinnligt och mindre manligt genom att tala om en obestämd person som "hen". Det misslyckades totalt och det tycker jag är bra. Jag tror inte alls att folk har bestämda uppfattningar om det här för en förkrossande majoritet vet inte vad det är.

Vad det gäller snippa så gissar jag att det är ett slanguttryck för vulva. Jag skulle tro att mindre än hälften av alla som talar flytande svenska vet vad det betyder.

Hen används mer och mer som personligt pronomen, främst när man inte vet könet men även när könet är irrelevant eller om man inte vill avslöja vilket kön det är på personen man pratar om. tack vare den sneare tidens debatt om ordet har fler också fått upp ögonen för det. Man kan nog inte säga att "det misslyckades totalt" eftersom vi ännu bara befinner oss i startgroparna för ordets genomslag.

Snippa är ett "samlingsnamn" för det kvinnliga könsorganets yttre- och mellandelar. Vulva syftar bara på vissa delar. Jag gissar att majoriteten vet vad det betyder, och att väldigt många använder det.
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?