• MajaW

Erfarenheter av spiraltrappor?

Hej.
    Har små funderingar på att renovera ett gammalt hus. Huset är ganska litet, hallen är minimal. Övervåningen har inte varit inredd tidigare så trappan dit är pytteliten och brant. För att inte ta upp hela hallen så funderar vi på en spiraltrappa. Någon som har en och kan ge lite åsikter? Funderar också på vad en enkel spiraltrapp kan tänkas kosta??
    Tack!

• Svar på tråden Erfarenheter av spiraltrappor?
  • Tarren

Det beror väl kanske på vad det är tänkt att det ska vara på övervåningen. Jag skulle gissa att det är lite jobbigare att få upp möbler för en spiraltrappa....
    Har renoverat ett litet torp en gång i tiden och då var det oxå en väldigt brant och trång trapp, och väldigt liten hall. Vi gjord så att vi byggde ut hallen lite och gjorde en "vanlig" trapp som blev väldigt brant men betydligt bättre än innan...
    Har ingen aning om vad en spiraltrapp kostar....

• MajaW

Hade nog tänkt ha sovrum och vardagsrum uppe. Bara småsaker som ska upp för trappan med andra ord..

• mollan nu

Vi hade spiraltrappa i mitt barndomshem. Den åkte ut i renoveringen. Helt värdelös tyckte mina föräldrar. Jobbig för barn att gå i, jag ramlade många gånger så oxå mina syskon. Men har man ont om plats är det inte mycket att välja på.
    Hos oss blev det en lite annorlunda trappa med varannat steg urgröpt. Så blev inte trappen så djup men ändå en rak trapp. Svårt att lära sig gå i men sen var det ingen match.
    Lycka till med renoveringen!

• MajaW

Mabe542.. har du någon bild du kan sätta in i ditt galleri på din annorlunda trappa?

• Kurreburre

Vi bor i ett litet och gammalt hus med lågt i tak. När vi flyttade in så va hallen nästan obefintlig, men vi har nu byggt hallen så den e stor o fin. Men den delen där trappan finns är lika stor (liten) som förut vi vill även bygga ut badrummet som finns där. Trappan som fanns i huset va väl okej, lite svår o gå nerför, men den får inte plats när vi bygger ut badrumet.
    Så för ca 1 mån sen bytte vi trappan! Kollade runt en del på nätet o hittade några som byggde spartrappor för små utrymmen. Skickade bilder och mått men fick inga svar

Sen hittade vi ett trappfabrikat på Optimera o Bauhaus, Arké! www.arke.ws/ Vi valde Karina för det va den ända som fick plats. Man kan vrida varje trappsteg för sig, man kan ha den rak och vriden. Den kostade bara 7.600kr, en specialbyggd skulle gå på minst 15.000 kr. Hade vi fått plats hade vi valt Kompakt ist.
    På Hornbach hade de en liknande trappa, fast en annan tillverkare. Men den fanns bara med grå metall delar, vi ville ha vita. Men den kostade bara 4.500 kr.

När vi satt upp trappan valde vi att inte använda det medföljande trappräcket. Har gjort eget av rundstav, som en ledstång på väggen.
    Kan värkligen rekomendera den här trappan, jag gillade den inte alls innan vi köpte den. Den e lätt o gå i och tar ingen plats. Ska sätta in bilder i dagarn på hallen o trappan i mitt galleri.

Blev lite långt, hoppas du orkar läsa

• mollan nu

Så som trappstegen ser ut på sidan Kurreburre länkade till var det jag menade med vartannat steg urgröpt!

• MajaW

Jättetack för länken, precis vad jag behöver. Bra med prisinformation också. Tack alla som svarat.

• skriva

En kompis till mig har köpt ett hus från 1912 som är rätt trångt. Det har en spiraltrappa. De måste ta in möblerna till övervåningen genom fönstret.

• MajaW

Misstänkte nästan att det skulle bli något sådant med våra möbler också.. Men jag tror att om vi köper en spiraltrappa så kan man nog få upp möblerna innan man sätter dit räcket.
    Jättetack för bilderna Kurre..

Svar på tråden Erfarenheter av spiraltrappor?