• Mussebus

Vad gör man åt en katt som har diabetes?

Misstänker att min katt på 9 år har fått diabetes. Har alltid varit överviktig och sen är tag tillbaks är han sjukt smal istället, vill ha blöt mat konstant och kissar floder. För att få det konstaterat fattar jag att jag givetvis måste kontakta en vetrinär, men om det skulle vara diabets vad gör man då? Medcin, sprutor, ingenting eller vad? 

Mamma till Maja och min älskade ängel Isabelle
  • Svar på tråden Vad gör man åt en katt som har diabetes?
  • ELHU

Vi fick veta förra vintern att får hankatt fick diabetes. 9 år gammal.
    Den Vet tyckte vi skulle ta bort han.
    Bytte Vet som sa varken bu eller bä då det finns vård, dvs insulinsprutor morgon plus kväll. Spec foder.
    Vi valde att ge honom detta, mest för 9 år inte är så gammalt. Och blod o njurvärden va bra!

Jag berättar gärna mera om vår resa!!!
    Men knappar från mobil... Svara mer nästa gång jag sitter vid datan.

Först tycker jag du ringer o bokar tid hos Vet. För att konstatera problemet.
    Kan finnas andra orsaker med! Tex njurarna.

• Mussebus

Han är opererad 2 gånger för akut urinstopp, senast för 1,5 år sedan. Då hittade dom grus som dom fick spola bort och sen dess äter han djursjukhuset special foder mot urinsten.Då hade han dåliga njurvärden. Han är mitt allt och har kostat mycket pengar då han är oförsäkrad. Tror egentligen han inte mår bra. Men är ju ändå "pigg" och väldigt kelig. Tar emot att ringa vetrinär.

• nemo1

"Tar emot att ringa veterinären" ??????? Enligt lag är du skyldig att ta dit djur till veterinär vid misstanke om sjukdom. Katter kan leva med diabetes likväl som människor. Hur kommer det sig att man inte åker in när katten har rasat i vikt? Och varför försäkrar man inte sin katt efter man har märkt vad dyrt det är hos veterinären.

• Paksenarrion

Det beror på hur långt gånget det är ,dvs hur skadad kroppen blivit.

Det kan vara andra sjukdomar också. Hypotyroes är också en vanlig sjukdom bland de lite äldre katterna.

• Mussebus

Katten rasade inte i vikt på en dag. Utan nu har jag kommit till den punkten där jag reagerarv att något är fel även att jag har misstänkt det ett bra tag. Det går inte att försäkra en katt som redan har varit sjuk, och förhoppningsvis är dom inte sjuka så många gånger i livet utan jag anser att det går ungefär jämt upp försäkring och vetrinärskostnade under en katts livslängd.

Vad är hypotyroes?   

• Paksenarrion
    Mussebus skrev 2012-03-08 09:33:20 följande:
    Katten rasade inte i vikt på en dag. Utan nu har jag kommit till den punkten där jag reagerarv att något är fel även att jag har misstänkt det ett bra tag. Det går inte att försäkra en katt som redan har varit sjuk, och förhoppningsvis är dom inte sjuka så många gånger i livet utan jag anser att det går ungefär jämt upp försäkring och vetrinärskostnade under en katts livslängd.

Vad är hypotyroes?   
    Att sköldkörteln inte fungerar som den ska. De äter o äter, är alltid hungriga men blir aldrig mätta för de kan inte tillgodose sig näringen.

Det finns medicin som gör att de kan leva bra liv men oavsett så måste du gå iväg _nu_ för ju längre man väntar ju större risk är det att man inte kan vända förloppet
  • nemo1

Man går inte ner i vikt av hypotyreos utan av hypertyreos. Be veterinären ta tyroideprover på katten. Och att du inte skulle ge katten den vård den behöver pga att du är så snål att du inte försäkrat katten är väl självklart då det rör sig om en familjemedlem.

• Paksenarrion
    nemo1 skrev 2012-03-08 12:15:57 följande:
    Man går inte ner i vikt av hypotyreos utan av hypertyreos. Be veterinären ta tyroideprover på katten. Och att du inte skulle ge katten den vård den behöver pga att du är så snål att du inte försäkrat katten är väl självklart då det rör sig om en familjemedlem.
    Du har rätt, det är hypertyroeos jag tänker på
Svar på tråden Vad gör man åt en katt som har diabetes?