• esselte

vad är den klara vätska som hon kräks?

Vår 6 veckors dotter är ett litet kräkbarn. Men, förutom att kräkas upp vit vätska i samband med måltiderna så kräks hon även en klar vätska mellan matningarna, dvs timmar efter hon senast åt. Ibland är det vita små "klumpar" i vätskan, och ibland är den helt klar.

BVC hade inte hört talas om det, vilket naturligtvis gör oss extra oroliga. Hon skulle kolla upp det men har inte hört av sig än. Nån av er som känner igen det och tror sig veta vad det kan vara?

• Svar på tråden vad är den klara vätska som hon kräks?
  • Bennie

Så kräkte min son också... kräkbarn som han var. När han kräkte så var det "gammal" mjölk, dvs det var ett tag sedan han åt, kanske är det så i ert fall också??
    Kram

• esselte

Njae, ibland kräks hon slemmigt oxå, men denna vätska är helt rinnande, som vatten. Jag skulle själv gissa på att det är från magsäcken, dvs mjölk som har "bearbetats" av magsyrorna, men jag har ju ingen aning om hur det då bör se ut, och när sen BVC inte hade hört talas om det blev jag orolig. Så, skönt att höra att fler har varit med om det... Det verkar ju stärka den teori jag hade.

• Madden

Så hade Liam oxå.. å det va mycket löst slem.. Rinner som vatten..

• esselte

Jasså, ok, trodde inte att slem kunde ha den konsistensen. Men, då är det ju bra om hon kräks det, så att hon bli av med slemmet, för hon är lite förkyld (enbart täppt i näsan och lite slem i halsen som rosslar emellanåt)

• esselte

just ja, tack för era svar förresten!!

• HannaAugustsson

Så gör min dotter med.. klumparna kan vara gammal levrad mjölk... Vattnet kan vara bara vanligt vatten som kommer.. Matas hon med flaska eller hur matas hon?
    För ibland levrar sig mjölken och vattnet blir för sej.. och ibland så är det slemmigt.. men dettz är inget att oroa sig för. det slemmiga kan vara mjölken som har arbetats om lite utav magsyrorna

• esselte

Hon matas med flaska, min mjölk har just sinat.. Hon är dessutom glupsk som ett troll..

• HannaAugustsson

Ja men då är det att pulvret har klumpat ihop sig och att vattnet har hamnat för sig.. SÅ den klara vätskan är vattnet så att säga..

För precis så gör min dotter.. Hon matas med flaska och jag beskrev det du nu säger och att klumparna nästan såg ut som hårvax för neo och då sa dom att det kunde bli så här.. Min dotter är oxå ett kräkbarn, fast det har gått till överdrift istället, hon började gå ner i vikt pga kräkningarna.. Men det är bukt på det nu, men hon kräks mkt

• Norrbotten

Så gör min tjej oxå (7 veckor) ja o hon är förkyld, tror att de beror på de =)

• esselte

Det enda jag gör, som jag har blivit tipsad av BVC, är att ge min dotter kokslatlösning i näsan med jämna mellanrum under dygnet. Nån av er som har nåt annat tips för att underlätta nästäppan och kanske lösa slemmet?

• snillis

Många barn har problem med att magmunnen forfarande inte är ordentligt utvecklad varför de har något som kallas reflux. Det innebär att det kommer upp magsaft. Detta växer bort för de flesta men ta upp det med bm nästa gång du går dit.

Svar på tråden vad är den klara vätska som hon kräks?