• pnuttesnutten

Åka till solen med små barn (3-6 mån)?

Nu är det snö ute igen och jag vill inget hellre än att ta en restresa tillsammans med mannen och lilla älsklingen till typ Mallorca eller så. Men vågar man det? Dottern är drygt 3 mån bara (har fått sin första vaccinationsrunda dock) och ju väldigt liten fortfarande. Å andra sidan är det ju mindre risk att hon skulle få i sig bakterier nu medan hon helammas än t.ex. i höst när hon har börjat äta riktig mat. Dilemma! BVC-tanten tyckte att det var OK så länge vi var försiktiga och såg till att hålla henne borta från sol osv (vilket känns självklart!), men jag tvekar!

Hur skulle ni gjort? Finns det någon annan som rest med så smått / valt att inte resa? 

• Svar på tråden Åka till solen med små barn (3-6 mån)?
  • Tingeling3

Jag skulle absolut inte resa så långt med så liten.

• Solen11

Jag var i Egypten för ca en månad sedan när min tjej var 5,5 månad gammal. Allt gick verkligen jättebra - över förväntan! Jag oroade mig en hel del innan. Hur skulle flygresan gå? Hur kommer det funka med maten? (jag ammar ej utan gav ersättning + gröt då), Hur kommer hon reagera på solen och värmen? Men allt funkade bara så smidigt. Underbart att slippa vinterkläder, overall, åkpåse och mössa.. Maja trivdes varje sekund, det märktes.
    Maten behöver du ju inte tänka på.
    Smörj in ordentligt med solskyddsfaktor, ha bra solskydd/parasoll till vagnen etc.  
    Jag ser absolut ingen anledning till att ni inte skall åka.
    Har ni en Babybjörn sele? det år väldigt smidigt att ha på flygplatserna när ni checkat in vagnen.
    Glöm inte att ha lite leksaker, skallror och sånt i handbagaget då det kan vara bra att ha ombord på flyget.
    Smidigt att vara 2 som hjälps åt så ni kan turas om att äta ombord + toabesök på flyget.
    Jag åker igen om en månad till Grekland, då med en tjejkompis som oxå har en liten så det blir nog lite tjorvigare då vi ha varsin bebbe att hålla koll på.
    Hör av dig om du har några frågor. :) 

• Solen11

Tingeling3, nyfken bara att höra varför du inte skulle åka? Har du gjort det och det gick inte bra?

• pnuttesnutten

@solen11

Jag är mest orolig för att hon ska smittas av något/bli sjuk på resan eller må dåligt av värmen och så. Nu är det ju inte så varmt på typ mallorca än, typ 20 grader tror jag, så det kanske inte är så farligt??? Och så grejer som säkert bara är nojjiga, typ om folk kommer klaga på hotellet om hon skriket på natten eller så. Eller att hennes vagn ska komma bort på flyget. Nojjig som sagt! Men guuuuuud vad skönt det skulle vara!!! :)

@Tingeling3

Samma fråga som solen, varför skulle du itne åka`? 

• pnuttesnutten

glömde svara. :) japp, vi har sele. typ bästa grejen tycker jag. och så har vi en bärsjal också som är ganska najs.

• Solen11

Nä solen är inte så farlig om man tänker på att smörja in samt att bebisen får ligga i vagnen i skuggan. Maja låg i sin vagn under parasoll vid poolen medan jag och hennes pappa låg och solade bredvid.
    Se till att boka ett rum på markplan så ni kan gå smidigt mellan er terass och poolen när ni behöver byta blöja etc. Försök även få en uteplats med eftermiddags/kvällsol så kan ni sitta där och mysa medan er lilla sover inne på rummet. Man spenderar ju lite mer tid på rummet/balkongen när man åker med bebis.

På Mallorca kryllar det ju av svenskar så det finns säkert svensktalande sjukvård om ni skulle behöva ta kontakt med och åker ni charter så har ni ju reseledare som kan hjälpa till om ngt skulle inträffa.

Jag var oxå nervös att hon skulle skrika på flyget och störa andra. Hon var fullkomligt knäpptyst och satt bara och tittade med stora ögon på nerresan. Hemresan lite gnäll då det var kvällsflyg.. men det var säkert 10 andra ungar som skrek om vartannat så jag behövde aldrig skämmas.
    Vår lilla är väldigt snäll och skriker aldrig på nätterna hemma och började sova hela nätter 20-07 för första gången just under semestern. Hon var väl helt utmattad av alla intryck :)
    Tveka inte!!! Åk!! :)

• Tingeling3

Nej jag har inte åkt utomlands med mina små av den anledningen att jag inte vill flyga med små barn, och att ska jag åka utomlands vill jag kunna njuta av solen och inte hela tiden och oroa mig för värmeslag mm.
    Dessutom, ska jag lägga pengar på utlandsresor vill jag att barnen ska ha lite behållning av det oxå.
    Förstår inte riktigt varför man inte kan vänta tills de är över året iaf.
    Men det är ju mina personliga åsikter och alla tänker vi olika.

Hoppas resan blir bra om ni kommer iväg.

• Tingeling3

Och: Mallorca eller liknande så här års är väl inte så "farligt" men att dra iväg med bebisar till typ Thailand förstår jag verkligen inte. Men återigen är det bara min åsikt.

• humlan1978

Vi var i Thailand i januari när vår yngsta var sju månader. Jag ammade honom ofta för att veta att han fick i sig vätska och han var på hotellrummet när det var som varmast d.v.s. mitt på dagen med någon av oss vuxna. Det fungerade jättebra. Hela familjen klarade sig från magsjukor eller andra sjukdomar.  Jag tyckter att båda barnen (har en dotter som är tre också) verkade trivas i värmen och att de tyckte det var skönt att slippa massa kläder. Flyget fungerade också klockrent för oss men en annan familjs barn grät ganska mycket, så det är ju en chansning man får ta. För man vet ju inte hur de reagerar de små.
    Det jobbigaste var dagen efter vi kom hem och skulle gå ut och båda protesterar högt över att tvingas på massa kläder. Glad Så åk!    

• Dixie

vi har rest en del med våra barn och det har aldrig varit några problem - bara man anpassar resan efter barnen! 

så länge de ammar är det ju smidigt - man har ju alltid maten med sig!  

Svar på tråden Åka till solen med små barn (3-6 mån)?