• Myspys85

Vad tycker ni om att välja engelska namn?

Hej!

Jag har inte varit medlem länge på Familjeliv, men har sett att det finns en tydlig trend att ge sina barn engelskklingande namn (utöver namn från farfars och farmors generationSkrattande, vilket också är poppis).

Vad tycker ni om denna trend? Hur tänker ni som ger era barn utländska och lite speciella (kanske svåruttalade) namn? Jag är bara nyfiken och vill absolut inte kritisera, tycker att det kan vara väldigt fint.

Själv har jag blivit lite avskräckt, då jag själv har engelsk anknytning i familjen och har funderat på brittisk-svenska namn till våra framtida barn, men inte vill hänga på "trenden" allt för mycket om det nu finns en sådan. Tycker att det allra finaste är om namnet kan spegla ens bakgrund, men självklart spelar trender och influenser från andra länder stor roll!

Tyck gärna till.Glad

• Svar på tråden Vad tycker ni om att välja engelska namn?
  • Philippa

Kan du ge exempel på såna namn som du menar?

• Myspys85

Några exempel som jag kommer att tänka på nu: Elton, William, Oliver, Liam (killnamn) och Alicia, Leona, Jamie, Amy (tjejnamn). Men det finns ju massvis!

• daddybear

kommer döpa min eventuella dotter till hailey eller son till scott

• Husis

Namnet Alicia uttalar jag på svenska, /alisia/ och inte som det låter på engelska, /alischa/.

• Myspys85
    Husis skrev 2012-03-08 21:45:53 följande:
    Namnet Alicia uttalar jag på svenska, /alisia/ och inte som det låter på engelska, /alischa/.
    Jo, jag tycker också att det är finast att ha den mer svenska varianten av Alicia :) Enkelt att uttala.
  • Myspys85
    daddybear skrev 2012-03-08 21:44:01 följande:
    kommer döpa min eventuella dotter till hailey eller son till scott
    Varifrån kom inspirationen till det?Glad Båda är fina, fast Scott är nog favoriten.
  • Vulpecula

Det är inte min stil alls, men namn som Elton och Oliver är ändå okej eftersom uttalet fungerar precis lika bra på svenska. Namn som Jamie och Hailey är jag klart mer skeptisk till.

• Nlie

Mina barn heter Jamie (pojke), Alexander och Mollie och dem har fått sina namn dels för att vi såklart tycker dem är fina men också för att vi alltid velat flytta utomlands och ville att namnen skulle funka hyfsat snarlikt på både svenska och engelska. Nu bor vi i Gibraltar som är engelsktalande så vi är väldigt glada över att vi valde så internationella namn.
    Tycker för övrigt inte att namnens ursprung spelar så stor roll så länge namnet i fråga fungerar i det landet man bor i. Tex  Åsa eller Örjan vore ju inte helt lyckat i ett engelsktalande land...

• gravid

Mina barn heter Benjamin och Oliver!
    Hade inte en tanke på att det va "engelska" namn förrän förskolan nämnde det..

• pluvdo

Engelska namn som låter bra på svenska är väl okej. Om man bara skall använda namn som kommer från Sverige så blir ju namnlistan ganska kort.

Men sedan så finns det vissa namn som typ Seth, som en på sonens dagis heter, som i min mening helt enkelt inte funkar så bra på svenska. Föräldrarna uttalar det då "Sett" alltså. Vilket inte låter särskilt fint.

Svar på tråden Vad tycker ni om att välja engelska namn?