• Angels

Vill plugga till revisor! Hjälp mig!!

Jag har börjat läsa på Uppsala universitet. Läser Företagsekonomi A. Vill bli auktoriserad revisor är tanken, men hur ska jag lägga upp mina kurser. Någon som läst och kan hjälpa mig? Detta läste jag på ekonomistudenten.se:

Kurserna som måste läsas på högskola/universitet är följande:

Företagsekonomi 90 hp (A, B, C)

Varav 15 hp ska vara inom redovisning

Handelsrätt

Handelrättslig översiktskurs/ juridisk översiktskurs  15 hp

Beskattningsrätt 15 hp

Revisorsjuridik 15 hp

Övriga obligatoriska ämnen 30 hp ((informationsteknik och datorsystem, nationalekonomi, matematik samt statistik)  Samtliga av dessa ämnen ska studeras. De får dock studeras integrerade i andra ämnen.

En uppsats i valfritt ämne på nivån över 60 högskolepoäng ska ingå.

Utöver detta ska man 15 valfria högskolepoäng ingå.

Sammanlagt är det minst 180 hp vilket tar tre år att läsa under normal studietakt (100%).

-------------------------------------------------
    Men i vilken ordning ska jag läsa kurserna för att inte "missa" någon obligatorisk kurs, OM jag mitt i alltihopa skulle ångra mig och vilja inrikta mig på något annat inom ekonomi? Vad menar dem med "varav 15hp ska vara inom redovisning". Är det någon speciell företagsekonomikurs man ska läsa för att få med 15hp redovisning? Handelsrättslig översiktskurs är "slashad" med Juridisk översiktskurs. Är det fritt att välja, eller ska man läsa båda? Revisorsjuridik finns inte vid Uppsala Universitet. Vad väljer man istället eller är det bara jag som inte hittar kursen?

Finns säkert fler frågor, men de kommer jag nog på efterhand.

Någon som kan hjälpa mig att lägga upp utbildningen?

• Svar på tråden Vill plugga till revisor! Hjälp mig!!
  • mrsStatham

När man läser FEK C är man tvungen att inrikta sig inom ett område, vanligtvis maknadsföring, finansiering, managing eller redovisning. Det är vad som menas med att minst 15 hp ska vara inom redovisning.
    Det är ju inte bara som att du läser redovisning när man läser företagsekonomi liksom.

Ja det är fritt att välja mellan de båda översiktskurserna, båda ger behörighet till Handelsrätten och beskattningsrätten. De två kurserna har väldigt lika innehåll, de går i princip ut på att lära sig tänka som en jurist.

Revisorjuridik har jag aldrig hört talas om, är lite för trött för att veta vad det är som menas också..

I vilken ordning du ska läsa kurserna spelar egentligen ingen roll. Men för att läsa väldigt många av dem krävs att du läser en grundkurs. Tex JÖKEN behövs för att läsa affärsjuridik 

Bara två saker är oändliga
  • Angels
    mrsStatham skrev 2012-03-08 22:18:09 följande:
    När man läser FEK C är man tvungen att inrikta sig inom ett område, vanligtvis maknadsföring, finansiering, managing eller redovisning. Det är vad som menas med att minst 15 hp ska vara inom redovisning.
    Det är ju inte bara som att du läser redovisning när man läser företagsekonomi liksom.

Ja det är fritt att välja mellan de båda översiktskurserna, båda ger behörighet till Handelsrätten och beskattningsrätten. De två kurserna har väldigt lika innehåll, de går i princip ut på att lära sig tänka som en jurist.

Revisorjuridik har jag aldrig hört talas om, är lite för trött för att veta vad det är som menas också..

I vilken ordning du ska läsa kurserna spelar egentligen ingen roll. Men för att läsa väldigt många av dem krävs att du läser en grundkurs. Tex JÖKEN behövs för att läsa affärsjuridik 
    Tack för hjälpen! Ja, jag förstår att jag måste läsa grundkurserna först, men tänkte om det kanske är smart att läsa de grundkurser som är obligatoriska på ekonomilinjen först om jag skulle ångra mig och vilja göra något annat inom ekonomi, men det kanske inte är någon skillnad när det gäller grundkurserna?! Jag förstår att man inte bara läser redovisning när man läser till revisor. Men bra, då vet jag att man väljer inriktning på C-kursen i FEK.

Vet inte heller vad de menar med "revisorsjuridik". Hoppas någon annan vet.
  • mrsStatham
    Angels skrev 2012-03-08 22:22:51 följande:
    Tack för hjälpen! Ja, jag förstår att jag måste läsa grundkurserna först, men tänkte om det kanske är smart att läsa de grundkurser som är obligatoriska på ekonomilinjen först om jag skulle ångra mig och vilja göra något annat inom ekonomi, men det kanske inte är någon skillnad när det gäller grundkurserna?! Jag förstår att man inte bara läser redovisning när man läser till revisor. Men bra, då vet jag att man väljer inriktning på C-kursen i FEK.

Vet inte heller vad de menar med "revisorsjuridik". Hoppas någon annan vet.
    Egentligen är alla kurserna förutom beskattningsrätt och affärsjuridik obligatoriska på ekonomilinjen.
    Har du tittat på utbildningsplaner för linjen på andra skolor?

• Angels
    mrsStatham skrev 2012-03-08 22:27:17 följande:
    Egentligen är alla kurserna förutom beskattningsrätt och affärsjuridik obligatoriska på ekonomilinjen.
    Har du tittat på utbildningsplaner för linjen på andra skolor?
    Jag har gått ett år på Gävle tidigare, men jag tycker alla kurser heter olika på olika skolor och det är svårt att veta vad som ingår i vilka kurser. På Gävle läste vi bla. ledarskap, macro och microekonomi (vilket jag misstänker är nationalekonomi?!).

Jag har även tittat på utbildningsplanen för Lunds universitet, men blev inte klokare för det.
  • Angels

Tack för hjälpen med sidan till revisorsnämnden, men den gör mig ju knappast klokare tyvärr. Misstänker att det bästa är att försöka få en tid med studievägledaren på skolan så jag får ordning på vilka kurser jag ska läsa.

• mrsStatham
    Angels skrev 2012-03-08 22:35:16 följande:
    Tack för hjälpen med sidan till revisorsnämnden, men den gör mig ju knappast klokare tyvärr. Misstänker att det bästa är att försöka få en tid med studievägledaren på skolan så jag får ordning på vilka kurser jag ska läsa.
    Kan vara en idé Flört
  • mi0709

Jag vill läsa ekonomi i höst på högskolan. Tänkte söka ekonomprogrammet, kan man jobba som revisor efter det?

Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba som än men är också intresserad av ekonomi.

• Angels
    mi0709 skrev 2012-03-09 21:37:02 följande:
    Jag vill läsa ekonomi i höst på högskolan. Tänkte söka ekonomprogrammet, kan man jobba som revisor efter det?

Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba som än men är också intresserad av ekonomi.
    Man kan jobba som revisor även utan utbildning. Vem som helst kan kalla sig revisor. Däremot om man vill bli godkänd eller auktoriserad revisor, då måste man plugga. Ekonomiprogrammet med inriktning revision är en bra början, men du kan även läsa vidare efteråt, högre program, dvs Masterprogram, vilket jag vill göra. Det är mycket lättare att läsa ett program, men eftersom skola ger status, så valde jag bort programmet när jag kom in på Uppsala (kurs alltså). Dessutom planerar jag att läsa 45hp istället för 30hp nästa termin för att det ska gå lite fortare. Gäller bara att inte välja allt för komplicerade kurser. Jag ska prata med en studievägledare om upplägget först bara så jag vet vad jag ska söka. :)
  • mi0709

oki jobba som revisor verkar intressant. Tror du ekonom online är sämre än att läsa "i skolan"?

Jag har varit inne på ekonomlinjen online och sen kanske läsa något efter för att få mer inriktning. Vet inte om det är en bra idé. Har hört att det är tufft för ekonomer att få arbete så det kanske är bra att inrikta sig.

• Angels
    mi0709 skrev 2012-03-09 21:51:15 följande:
    oki jobba som revisor verkar intressant. Tror du ekonom online är sämre än att läsa "i skolan"?

Jag har varit inne på ekonomlinjen online och sen kanske läsa något efter för att få mer inriktning. Vet inte om det är en bra idé. Har hört att det är tufft för ekonomer att få arbete så det kanske är bra att inrikta sig.
    Är många som vill jobba med ekonomi, men en ekonomiutbildning är aldrig fel oavsett vad man sen gör i livet.

Vad innebär "ekonomilinjen online"? Menar du att läsa på distans? Jag läste första året på distans vid Gävle, men personligen gillade jag det inte, men alla är vi olika. För vissa funkar det alldeles utmärkt, men för mig blev det för ensamt och för mycket självständigt arbete.
  • Angels
    mi0709 skrev 2012-03-09 23:19:34 följande:
    edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=F...

vad tror ni om den här utbildningen? kanske en bra grund för att jobba som revisor? känns som det kanske är bättre med en bredare grund än att läsa tex på yrkeshögskola?
    Vet faktiskt inte, men ja, det är bättre än att läsa på yrkeshögskola. Men vill du ha en bra utbildning och bra konkurrensfördelar på arbetsmarknaden så är det någon av de större högskolorna som gäller, såsom uppsala och stockholm. Det handlar mycket om status, tyvärr, inte bara om betyg.
  • mackan101

Jag skulle även vilja lägga till Göteborg och Lund till de stora

Jag tror det är bättre att vara på plats när man ska plugga ekonomi, men det är kanske för att det var så jag gjorde... Fördelen med att vara på plats är att du alltid kan fråga någon, antingen andra studenter eller föreläsare/övningsledare - oavsett hur mycket man går på föreläsningar eller ej. Jag skulle vilja påstå att mail funkar, men att faktiskt kunna peka på där man har problem ger en hel del.

Gällande vad som krävs för att bli revisor hade jag börjat plugga företagsekonomi och sedan hört mig för med studievägledare samtidigt som jag känt mig för att det verkligen är redovisning/revision jag ville syssla med. Men som sagt, det är hur jag hade lagt upp det...

Hoppas det väcker lite tankar om inte annat.

Lycka till!

Svar på tråden Vill plugga till revisor! Hjälp mig!!