Vill plugga till revisor! Hjälp mig!!
Jag har börjat läsa på Uppsala universitet. Läser Företagsekonomi A. Vill bli auktoriserad revisor är tanken, men hur ska jag lägga upp mina kurser. Någon som läst och kan hjälpa mig? Detta läste jag på ekonomistudenten.se:
Kurserna som måste läsas på högskola/universitet är följande:
Företagsekonomi 90 hp (A, B, C)
Varav 15 hp ska vara inom redovisning
Handelsrätt
Handelrättslig översiktskurs/ juridisk översiktskurs 15 hp
Beskattningsrätt 15 hp
Revisorsjuridik 15 hp
Övriga obligatoriska ämnen 30 hp ((informationsteknik och datorsystem, nationalekonomi, matematik samt statistik) Samtliga av dessa ämnen ska studeras. De får dock studeras integrerade i andra ämnen.
En uppsats i valfritt ämne på nivån över 60 högskolepoäng ska ingå.
Utöver detta ska man 15 valfria högskolepoäng ingå.
Sammanlagt är det minst 180 hp vilket tar tre år att läsa under normal studietakt (100%).
-------------------------------------------------
Men i vilken ordning ska jag läsa kurserna för att inte "missa" någon obligatorisk kurs, OM jag mitt i alltihopa skulle ångra mig och vilja inrikta mig på något annat inom ekonomi? Vad menar dem med "varav 15hp ska vara inom redovisning". Är det någon speciell företagsekonomikurs man ska läsa för att få med 15hp redovisning? Handelsrättslig översiktskurs är "slashad" med Juridisk översiktskurs. Är det fritt att välja, eller ska man läsa båda? Revisorsjuridik finns inte vid Uppsala Universitet. Vad väljer man istället eller är det bara jag som inte hittar kursen?
Finns säkert fler frågor, men de kommer jag nog på efterhand.
Någon som kan hjälpa mig att lägga upp utbildningen?