• Fia 28

Jag skäms för att gå i mina glasögon

Jag har haft glasögon sedan jag var 12 år. Först hade jag endast glasögonen på lektionerna i skolan, men tror det var på nian som jag började störa mej på att aldrig känna igen folk på längre håll och började ha dem hela tiden. Sen körde jag med linser i några år (månadslinser), men nu har jag haft endast glasögon dom senaste fem åren (kan inte längre ha linser pga torra ögon). Det är helt klart en vanesak. Varje gång jag byter glasögon så ser jag inget annat än bågarna i nån vecka innan man vant sej igen. Hittar man bara en bra modell, så passar de allra flesta i glasögon. Det är ju inte heller bra att anstränga ögonen och kisa hela tiden.
    De flesta optiker har så man får pröva ett par engångs linser gratis, så du kan ju alltid testa! Linser skadar inte så länge man sköter om dem.

• Fia 28
    Sanningsdan skrev 2012-03-09 08:53:01 följande:
    Jag var närsynt, -5.25, och alltid haft linser som skavde och glasögon jag inte trivdes i. För fyra år sedan så tog jag ett lån och opererade ögonen. Så himla bra beslut!

Från ena dagen till den andra så var allt det där tjorvet borta. Inget mer torra ögon, linsvätskor som alltid skulle packas med, glasögon som störde, leta linser på badrumsgolvet, nattblindhet osv. Värt varenda öre!
    Om min syn bara stabiliseras så ska jag också satsa på operation!
  • Fia 28
    Sanningsdan skrev 2012-03-09 09:26:04 följande:
    @Fia 28: Det var därför jag fick vänta med på oxå. Jag var drygt 35 innan synen stabiliserats så pass att jag kunde operera men tror det är ovanligt att det dröjer så länge?
    För mej började synen ändra fortare när jag började jobba heltid (kontorsarbete), men har nog saktat ner nu igen (tur det!). Jag vet nog av flera som opererat ögonen i 35-års åldern, men då vet jag inte om det är för att synen inte stabiliserats tidigare eller om de inte haft råd tidigare.
  • Fia 28
    Fröken Löken skrev 2012-03-09 12:30:43 följande:
    Jag hatar oxå mina glasögon... Känner mig hur töntig som helst!
    Har använt linser i många år men nu är det hej och good Bye med det då mitt brytningsfel är för stort... :(
    Funderar på operation, men är rädd att det ska gå snett! :/
    Men jag måste ju ha glasögonen för att kunna se så... Jag tror ingen annan reagerar speciellt mycket på det men jag förstår PRECIS hur du känner dig!! :)
    Lite nyfiken. Var går gränsen för vad linser klarar av för brytningsfel?
    Vissa dagar hatar jag också mina glasögon, eller inte glasögonen i sej, men det faktum att de klämmer bakom öronen. Skulle de gå att klistra fast på näsan utam skalmar så sku det va perfekt =).
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 14:30:56 följande:
    Tack för alla era svar. Jag skulle aldrig våga göra en operation i nuläget, det är inte värt risken då jag inte har jätte dålig syn, men skulle jag nästan vara blind utan glasögon skulle det vara en annan sak :)

Gick till optikern idag och bokade en tid för en undersökning för att få linser, ska dit på måndag. Blev dock väldigt nervös av att hon sa "vi släpper inte ut någon härifrån med linser förens vi kan se att personen kan hantera dom", det är ju skit jobbigt och sitta där och pröva FRAMFÖR dom, kommer bli nervös ju! Hur lång tid brukar det ta innan man fattar/kan?

Jag kanske är jätte korkad men jag fattar verkligen inte det här med kostnaden för linser, optikern sa "ett paket kostar runt *sa en summa*, och började prata med massa siffror och sa sedan mitt i allt "men du behöver två paket. Förklara för mig nu, hur mycket kan jag räkna med att det kommer kosta? Tänkte köpa månadslinser eller daglinser. Att beställa från internet är INGET alternativ (omöjligt för mig, vill inte gå in närmare på det).
    Dom släpper inte iväg dej förrän dom är säker på att du både kan sätta i linserna och ta ut dem. Det är nog väldigt olika hur länge det tar. För mej var det inget problem att sätta i dem, men jag hade stora problem att få ut dem. Med syrran var det precis tvärt om. Med syrran tror jag dessutom optikern gick ut och lämnade oss ifred, tog kanske 20 minuter (eller kanske tom 30min).

Har du olika styrkor på ögonen så måste du ha två förpackningar, en med styrka 1 och en med styrka 2. Vanligtvis får man inte köpa styckevis, utan måste köpa 5, 10, 30 eller 90 st, lite beroende på sort. Priser kan jag inte säga, för det varierar stort mellan märken och sorter.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 14:32:43 följande:
    Vaddå varför började synen ändras för att du började jobba heltid? Har märkt att min syn också börjat bli sämre sen jag började jobba... inte mycket men ändå..
    För att jag sitter nästan 8 timmar i sträck framför datorn 5 dagar i veckan. Optikern förklarade som så, att om styrkan för att kunna se på långt håll är -1, så hade -0,75 räckt på närmre håll. Alltså är styrkan lite för hög till avståndet till dataskärmen, och ögonen får anstränga sej lite mera. Bäst vore att ta pauser med jämna mellanrum och titta runtomkring på sånt på längre håll, men det glömmer jag ofta bort. Eventuellt kunde jag ha två par glasögon, alltså ett med lägre styrka till jobbet, men det blir lite väl dyrt.
  • Fia 28
    Takex skrev 2012-03-09 14:54:03 följande:
    Det är ju ännu värre, då har man väl glömt bort dom helt :P
    Jomen eftersom det ändå är dygnetrunt linser så är det ju inte hela världen om man har dem någon dag extra. Men jo, är säkert svårare att minnas att byta om man inte kör månadsvis eller nåt sånt.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:18:49 följande:
    Okej. Tycker det är lite jobbigt att hålla på att pilla in och ut de där linserna där hos optikern, samtidigt som jag verkligen vill ha dom!

Kan du snabbt förklara hur du sätter in/tar ut dina linser?

Hittade pappret från när jag senast var hos optikern, det står: LW 1,5 stock 70, LW 1,5 stock 70. Antar att det menas att jag har samma synfel på båda ögonen = kan köpa 1 pack linser istället för två och använda de på både höger och vänster öga? Eller finns det "högerlins " och "vänsterlins"?
    Dom förklarar nog allt hos optikern, och finns väl lite olika tekniker också antar jag och har man långa naglar kanske man måster göra på nåt speciellt sätt.

Först tvättar man händerna, tar ut linsen ur förpackningen. Sätter den på fingertoppen och kollar att den är rätt vänd (optikern kommer visa vad som skiljer). Sen drar jag ner nedre ögonlocket lite och sätter in linsen rakt in halvvägs under iris typ. Sen blundar jag och blinkar lite så linsen placerar sej på mitten.
    För att ta ut den så drar jag ner linsen en bit med pekfingret och kniper tag i linsen med tumme och pekfinger och tar ut den.

Låter ju som du har samma styrka så det borde gå att få köpa en förpackning. Men om du är närsynt så borde det vara -1,5 visst?
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:18:49 följande:
    Okej. Tycker det är lite jobbigt att hålla på att pilla in och ut de där linserna där hos optikern, samtidigt som jag verkligen vill ha dom!

Kan du snabbt förklara hur du sätter in/tar ut dina linser?

Hittade pappret från när jag senast var hos optikern, det står: LW 1,5 stock 70, LW 1,5 stock 70. Antar att det menas att jag har samma synfel på båda ögonen = kan köpa 1 pack linser istället för två och använda de på både höger och vänster öga? Eller finns det "högerlins " och "vänsterlins"?
    Jag glömde svara på sista frågan. Nej det finns ingen höger/vänsterlins.
    Visst man är lite nervös första gången, men det är nog alla. Ett tips är iaf att inte vara extremt sminkad runt ögonen, för det blir nog utsmetat.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:27:50 följande:
    Nu såg jag att man kan ha olika kurvor på ögonen också, men om man säger att 1 förpackning 6 linser (månadslinser) kostar 200 :-, så blir alltså kostnaden för 6 månader 400 :- (tyckte optikern sa att det i snitt blir 200 :-/mån för linser, men då måste ju linserna kosta 600 :-/förpackning)

Om vi ponerar att jag har olika styrkor och olika kurvor på linserna och vill ha månadslinser, vad kan jag billigast komma undan med för pris? (Billigaste märket)
    200 kr/månad låter nog korrekt. Priset borde inte skilja fastän du har lite olika styrkor heller, endast om du har brytningsfel. Billigaste märket vet jag tyvärr inte, tycker inte man ska satsa på det billigaste när det gällar sånt som ska in i ögonen. Linser blir dyrare än glasögon i längden, men vill man inte ha glasögon så är det ju bara så.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:35:40 följande:
    Tack för förklaringen, men när man tar ut med tummen och pekfingret ska man inte ha långa naglar väl? så man inte river sig... i alla fall i början. Vet man/ser man vart linsen sitter, eller får man "gissa lite"?

Ska jag försöka skippa smink helt första gången hos optikern?
    Kan vara knepigt med långa naglar i början, men det går nog också bra bara man kommit på tekniken. Du ser helt klart var linsen sitter, så du behöver inte fumla i mörkret om vi säger så.

Sminket kan bli rejält kladdigt vid första försöket, så du kan gott skippa sminket runt ögonen. Annars ska man lägga i linserna innan man sminkar sej.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:45:07 följande:
    Då skippar jag sminket helt, typ. Det är lika bra.

Har läst att man inte bör ha kajal i "den blöta linjen" runt ögat, kan det skada ögat? :( har sminkat mig på det sättet i 10 år, vill kunna fortsätta...
    Aldrig hört att det ska vara något problem, men jag sminkar mej heller inte så.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:50:24 följande:
    Det har du nog rätt i, men jag ser ju pengarna flyga iväg framför ögonen på mig haha. Måste nog ha linser som passar i dammiga miljöer pga mitt jobb...

Så "kalaset" kommer eventuellt gå på 1200 :- + undersökning (495 första gången? Och då har jag linser i 6 månader för båda ögonen. Alltså kostar en förpackning ca 600 Låter mycket...
    Jag tycker nog priserna låter korrekta, men jag tycker själva undersökningen lät ganska dyrt..
    MEN menar du att du genast första gången tänker köpa månadslinser för 6 månader? Iaf då jag testade första gången fick man 4 par engångslinser att prova med om man alls får det att fungera.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 16:01:29 följande:
    Där jag var gör man först en undersökning där man gör allt man ska, sedan får man hem linser att pröva i en vecka, har man då ångrat sig och inte vill ha linser pga någon orsak kostar inte undersökningen alls, men vill jag beställa linser så kostar undersökningen + linserna (495 kr + 1200 kr om nu linserna kostar 600 kr/paket för 6 mån)
    Okej, det låter vettigt! Tänkte bara så du inte beställer linser för 1200 direkt utan att veta om du kan använda dem. Lycka till! Men ge inte upp även om det är svårt första gången.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 16:23:05 följande:
    Okej :) antar att man får en-dags-linser då, vet du om man automatisk måste komma tillbaka efter 1 vecka? Annars kan man använda 1 lins 2 dagar (eller är det helt idiotiskt?) och sedan gå till en annan optiker och beställa linser efter 2 veckor när lönen kommit, då slipper jag ju undersökningsavgiften, jag ber bara om "recept" på linserna...?
    Jo dom man prövar e endagslinser. jag tycker personligen att månadslinserna är lättare att hantera då de e lite större o tjockare o mindre ömtåliga. Jag vet sånna som använder endagslinser flera dar, men det e nog inget jag rekommenderar.
    Dom brukar va så fiffiga att man inte får köpa alls utan att gå på kontrollen först, så hjälper inte att gå annanstans och köpa, för dom tvingar dej på undersökning igen. Du kan säkert säga att du kommer tillbaks o köper/hämtar ut linserna om två veckor då lönen kommer, ser inget problem i det.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 21:51:49 följande:
    Men jag vill ju slippa avgiften på 495 :- hehe :)

Men på så sätt är då dagslinser bekvämare eftersom de är tunnare?
    Du slipper nog inte undan den. Jag tyckte faktiskt månadslinser var bekvämare, passade mej bättre antar jag.
  • Fia 28
    Fröken Löken skrev 2012-03-09 21:13:23 följande:
    Fia 28:
    På mina linspaket står det: CYL -2,25 (vä öga) och CYL -2,75 (hö öga)
    När jag beställer på nätet är -2,75 det högsta som finns som alternativ!

Optikern sa nu när jag skaffade nya brillor att linser nig inte är att tänka på mer få det är svårt att få till en bra synskärpa.
    Okej, då har jag nog väldigt små brytningsfel numera. Men jag har tillräckligt dålig syn annars, så det räcker nog till ändå.
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-13 18:03:54 följande:
    Hjälp mig nu kära ni!! Jag har fått linserna och det var mycket enklare än jag trodde, MEN jag upplever det som att jag ser sämre på nära håll med linserna på (annars ser jag inte alls speciellt dåligt på nära håll, det är mer på långt håll). Är det något fel eller är det bara i början?
    Minns ju inte längre hur det var i början, men minns inte att jag hade något sånt problem, så troligen är det vanesak.
Svar på tråden Jag skäms för att gå i mina glasögon