Torkat renkött? norrlandstjejer titta hit *L*
Hm...sitter hemma hos mina föräldrar i mitt kära norrland och vill äta torkat renkött!!!!!
vet någon om dettta är ok??????
R-M
Hm...sitter hemma hos mina föräldrar i mitt kära norrland och vill äta torkat renkött!!!!!
vet någon om dettta är ok??????
R-M
Har inte hört att sånt ska va "farligt" men ät kke inte allt för stor mängd.... för säkerhets skull.... Ha det gott
Jag har ätit sånt...är norrbottning! I ett infoblad stod det att det var okej,men i vissa andra att det inte är det,pga att det inte är "tillagat".Men hur som helst tror inte jag det är nån fara,så jag har ätit rätt mycket...
gå in på ww.slv.se
Jag åt en hel del torkat renkött i början av graviditeten för jag mådde så illa. Ringde bm i Kiruna för att få expertråd och de sa att det var okej. Men som med allt annat i måttliga mängder. Men jag åt inte måttligt kan jag säga utan varje dag i någon veckas tid.
någon mer?
Nej, det ska man inte äta. Är inte norrlänning, men halvnorrlänning och älskar torkat renkött, men det kan innehållar massor av olika saker som man ska undvika. Det räknas som otillagat viltkött och det är inte bra. Jag hade inte vågat i alla fall... Tyvärr.
Jag säger så här, vet man att det är bra torkat så tror jag inte att det är någon fara. Min familj gör det själv och då visste jag att hanteringen var okej.
Men man ska självklart inte äta något som man känner sig osäker på, onödigt att oroa sig.
Men jag ringde som sagt mvc i Kiruna eftersom de har lite mer koll än mvc i södra Sverige och bm som jag pratade med sa att det var okej.
Ja,vi gjorde vårt själv,tror det är säkrare än att köpa...Vi styckade och torkade.Då vet man i alla fall hur hanteringen gått till....
Låter mycket märkligt... Det behöver ju inte ha med hanteringen av köttet att göra. Det kan finnas mikroorganismer i renen sedan den så att säga var i livet... Man ska undvika allt kött som inte är upphettat till rykande heta 70 grader. Massor av mikroorganismer trivs i torkat renkött och de kan ha funnits redan innan slakten...
Jo,så klart som med allt annat...Men som SKYTTEN säjer så sa ju BM att det var okej...Jag har som sagt läst både att det var okej och att det inte var det, pga att det ej är "tillagat". Jag har i alla fall ätit,var och en gör som de vill.
Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida.
Avstå från:
Kallrökt kött, parmaskinka och liknande torkat kött.
Kött som inte är upphettat - framför allt från gris, får och vilt - kan innehålla skadliga parasiter.
Japp,så du,avstå!
Klart att alla gör som de vill, men jag hade inte vågat göra det. Resonerar man så kan man ju äta opastöriserade ostar och gravad lax också. Oftast händer det väl ingenting man det kan ju göra det om man har otur..
Åhh.. allt detta prat fick mej rejält sugen på torkat renkött nu...
Får nöja mej med min renskavsgryta som jag lagade här om dagen.. finns gott om rester
Jag tycker bara att det är så tröttsamt att man under hela graviditeten ska vara rädd för så mycket. Innan jag blev gravid hade jag inte aning om att så mycket var så farligt. Och jag råkade äta både det ena och det andra innan jag hamnde på livsmedelsverkets sida. Sedan var ju paniken total....ett tag.
Visst ska man ta alla råd på allvar och det är som sagt ingen idé att utsätta sig för risker om man vet att man mår dåligt av det.
Jag hoppas verkligen att min bebis mår bra trots renkött, brieost och parmaskinka.....
Ja,precis...och jag åt gravad lax i massor innan jag visste att jag var gravid....Ingen ide att grubbla på det,då skulle man väl bli galen?!
Apropå gravad lax så pratade en kompis till mig med en bm om att hon måste få äta lite gravad lax under julen och påsken och hon fick okej.
Jag tror att man får använda det sunda förnuftet lite grann annars blir man nog som du säger Ebben, galen.
Sen är det lite intressant hur olika råd man får i olika delar av världen. Som att det i USA anses jättefarligt med koffein eller att man gladeligen äter parmaskinka i i Italien under graviditeten.
Bara i Sverige får man ju olika råd. Pratar man med en bm i Stockholm om renkött är nog hon mer tveksam än en bm i Kiruna.