• mor 3barn

dölja natt byxan

Hej alla.
    Skulle behöva lite brådskande tips.

Har två tjejer hemma som är sängvätare och har natt byxor.
    (7,5 & 14år) .
    Det är så att vi ska åka i väg ett helt gäng och åka skidor men vi vet inte hur vi ska dölja deras blöjor på natten.
    Har ni nå tips då de är jätte oroliga.
    Pyamasbyxorna funkar inte .
    Madrasskydden har vi gjort som så att vi bäddar det under lakanet så de inte synnes och läcker nattbyxan så kan vi bara byta lakan lite snabbt.

(Morgon bytet så lägger de gammla nattbyxan i samma bllöjhink som vi slänger lillasysters blöjor i så märker ingen. )  

Men det är nätterna som de är mest oroliga för då de sover 5st i samma rum.              

• Svar på tråden dölja natt byxan
  • viseversa

Oj kan man inte få hjälp när ett så stort barn som 14 år kissar i sängen? Stackars tjej och jag förstår att det inte är kul. men finns det som sagt inget att göra? 

• Pickeli

Kör på rejäla madrasskydd under lakanet och sedan kanske en tjockare binda eller en tena direkt i trosan skulle funka?

Finns det någon möjlighet att du kan väcka dem på natten och gå och kissa med dem? Tror du det skulle hjälpa? Har ni fått någon hjälp i övrigt ang detta?

Google it!
  • krompa

Varför fungerar inte pyjamasbyxor? Går det med stort/brett nattlinne? Kan de ha morgonrock när de går till och från sina sängar? De är ju pösigare så det märks mindre..

Kissar de i sängen även om ni väcker dem 2ggr/natt? Isåfall kanske det är ett alternativ då ni ändå kommer vara vakna länge och surra på kvällen.

Nu vet jag inte vad som är värst då jag inte är sängvätare... Men kan de ha ett stort glas vatten vid sig som de kan välta ut och skylla på om de misslyckas under natten?

Fungerar inte medicinerna alls, kan ni ta dubbel dos?

• mor 3barn

Hej stora tjejen har Tena Pants och lill tjejen har Libero comfort fit nr7.
    De har testat medeciner men fungerar inte.
    Och vi håller på utreder.
    Bådda flickorna tycker det är jätte jobbigt.
    Problemet är om de har ex nattlinne så finnes risken att det åker upp o blöjan synnes.
    Mycket av orolighetan är psykisk tror jag.
    Men funderar på att försöka övertala dem att ta på sig mjukisbyxor när de sover.

(Lider så för mina stackars flickor.)         

• Pickeli
    mor 3barn skrev 2012-03-09 10:21:05 följande:
    Hej stora tjejen har Tena Pants och lill tjejen har Libero comfort fit nr7.
    De har testat medeciner men fungerar inte.
    Och vi håller på utreder.
    Bådda flickorna tycker det är jätte jobbigt.
    Problemet är om de har ex nattlinne så finnes risken att det åker upp o blöjan synnes.
    Mycket av orolighetan är psykisk tror jag.
    Men funderar på att försöka övertala dem att ta på sig mjukisbyxor när de sover.

(Lider så för mina stackars flickor.)         
    Men ett par söta pyjamasshorts under nattlinnet då? Eller ett par tjockare vida pyjamasbyxor?
    Google it!
  • Pickeli

Funkar det att gå upp med dem på natten?

Google it!
  • mor 3barn
    Pickeli skrev 2012-03-09 10:31:08 följande:
    Funkar det att gå upp med dem på natten?

Hej det fungerar tyvärr inte.
  • amalie79

Vanlig pyjamas istället för nattlinne funkar väl?
    Men jag hade hellre jobbat på att få flickorna att inte skämmas för det är ju ingenting de kan hjälpa. Hade de t ex suttit i rullstol eller haft diabetes så hade ju ingen kommit på tanken att det skulle vara något konstigt.

Ju mer man tänker "stackars" och gör det komplicerat, desto mer spär man ju på deras redan jobbiga känslor inför det. Bättre se på det som på vilket funktionshinder som helst och ingenting att skämmas för.

• viseversa
    amalie79 skrev 2012-03-09 11:03:21 följande:
    Vanlig pyjamas istället för nattlinne funkar väl?
    Men jag hade hellre jobbat på att få flickorna att inte skämmas för det är ju ingenting de kan hjälpa. Hade de t ex suttit i rullstol eller haft diabetes så hade ju ingen kommit på tanken att det skulle vara något konstigt.

Ju mer man tänker "stackars" och gör det komplicerat, desto mer spär man ju på deras redan jobbiga känslor inför det. Bättre se på det som på vilket funktionshinder som helst och ingenting att skämmas för.
    Ja fast är man 14 år och frisk i övrigt så ÄR ett sånt här problem jobbigt! Klart hon skiter i om man säger att "deeet är sååå natrurligt". För dum i huvudet är hon inte och NEJ det ÄR inte naturligt att kissa i sängen när man är så stor. S

om 14 åring är man väldigt medveten om sig själv så ett sånt problem kan tyvärr göra att hon aldrig kommer våga sova över hos kompisar hon kan bli deppig och ledsen. Det är väl inget man ska ta lätt på?
  • SysterEmelie

Sett en reklam på tv där dom visar nattbyxor för stora barn (upp till 14-15 år) som inte ska synas under pyjamasbyxor.

• cosinus

Kan de inte ha tighta leggins under nattlinnet. Det är ju bara att säga att de är frusna och man kan väl lika ha leggins och nattlinne som pyjamas när mans over tänker jag. Det borde ingen tycka är konstigt.

Då borde legginsen hålla in blöjan lite och nattlinnet borde gör att det inte syns.

Det finns ingen chans alls att de klarar natten utan att kissa alltså? Jag har själv en alldeles snart 6-åring som kissar i sängen men det enda viktiga för honom är att han slipper ha blöja. Att han kissar i sängen bekymrar honom inte alls så vi behöver bara ha med en djäkla hög med lakan och kissar vi honom kring 23 så brukar han klara sig iaf mot 5 eller så innan han är blöt (och då vaknar han ändå inte föränn det är morgon så då tar vi hand om allt då).

• mor 3barn
    cosinus skrev 2012-03-09 22:11:14 följande:
    Kan de inte ha tighta leggins under nattlinnet. Det är ju bara att säga att de är frusna och man kan väl lika ha leggins och nattlinne som pyjamas när mans over tänker jag. Det borde ingen tycka är konstigt.

Då borde legginsen hålla in blöjan lite och nattlinnet borde gör att det inte syns.

Det finns ingen chans alls att de klarar natten utan att kissa alltså? Jag har själv en alldeles snart 6-åring som kissar i sängen men det enda viktiga för honom är att han slipper ha blöja. Att han kissar i sängen bekymrar honom inte alls så vi behöver bara ha med en djäkla hög med lakan och kissar vi honom kring 23 så brukar han klara sig iaf mot 5 eller så innan han är blöt (och då vaknar han ändå inte föränn det är morgon så då tar vi hand om allt då).

Hej leggins har vi inte testat det var smart.
    De brukar ha 1 torr natt i veckan.
    Så finnes inget annat val   
  • mor 3barn
    SysterEmelie skrev 2012-03-09 22:00:41 följande:
    Sett en reklam på tv där dom visar nattbyxor för stora barn (upp till 14-15 år) som inte ska synas under pyjamasbyxor.

Hej de är inge bra då de är för blöta på morgonen sen är de stela och praslar.
  • NHult

Eget boende i fjällen, är det enda jag kommer på, för barnens skull, så gjorde vi.

Jag skickade ett PM till dig, hoppas det kan hjälpa Solig 

Har varit i Samma sits och lösningen hos oss var Larmmatta,  (inte på fjällsemestern, men för kisseriet)

• mor 3barn

Hej alla nu har vi varit här uppe i 2 dagar och det har funkat jätte bra o döttrarna tycker också det funkar kanon.
    De har sina Zipperall på sig när de sover. 

Vi blir kvar 12 dagar till. 

Svar på tråden dölja natt byxan