Erik76 skrev 2012-03-10 03:10:40 följande:
Samtal med CSN 2008 efter att jag fått bet påminnelse
jag: Ska jag betala något á conto nu då vi inte vet årsbeloppet?
CSN Anita S: Nej du ska inte betala något vi skickar nya avier
jag: Ja men det kan väl gå vidare till kronofogden om man inte betalar. Kan jag inte betala förra årets betalningar åtminstone sålänge så kan det regleras under resten av året?
CSN: Nej det blir bara rörigt, Vi skickar nya avier när vi tagit ställning till belopp att betala.
CSN framhärdade alltså att jag INTE skulle betala något trots mina invändingar. Ett halvår innan hade jag sålt min sommarstuga och hade säkert 200 000 på kontot så det hade varit en smal sak att överföra till CSN men de envisades.
Sedan damp det ner ett KFM krav 3 veckor senare samtidigt som vår korrespondens kring rätt belopp att betala pågick på mail och tfn under samma tid med andra handläggare än den som skickat det till KFM.
Kronfoggden fick det som två ärenden trots att det var ett total belopp CSN ville ha och därmed syntes de två anmärkningarna.
Är du nöjd med svaret? Det finns alltid den där 1% av alla ärenden som går fel trots att inget gjort fel och då blir det sällan myndigheterna som tar på sig något ansvar. Trots miljontals ärenden är de ofelbara om man frågar dem. De gör alltid rätt och kan inte göra fel.
Fast var det inte din sambo som hade betalningsanmärkning pga av CSN? Det står det i trådstarten...