Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Din sambo har 15000kr före skatt i inkomst när hon jobbar. Och sedan har hon 15 000kr efters skatt (?) som mammaledig? Det går inte riktigt ihop. Jag förstår att banken inte lånar ut pengar till er även om det är under 100 000kr eftersom ni inte verkar ha någon som helst koll på hur ni ska få eran ekonomi att gå ihop.

• Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 03:10:40 följande:
    Samtal med CSN 2008 efter att jag fått bet påminnelse
    jag: Ska jag betala något á conto nu då vi inte vet årsbeloppet?

CSN Anita S: Nej du ska inte betala något vi skickar nya avier
    jag: Ja men det kan väl gå vidare till kronofogden om man inte betalar. Kan jag inte betala förra årets betalningar åtminstone sålänge så kan det regleras under resten av året?
    CSN: Nej det blir bara rörigt, Vi skickar nya avier när vi tagit ställning till belopp att betala.

CSN framhärdade alltså att jag INTE skulle betala något trots mina invändingar. Ett halvår innan hade jag sålt min sommarstuga och hade säkert 200 000 på kontot så det hade varit en smal sak att överföra till CSN men de envisades.

Sedan damp det ner ett KFM krav 3 veckor senare samtidigt som vår korrespondens kring rätt belopp att betala pågick på mail och tfn under samma tid med andra handläggare än den som skickat det till KFM.

Kronfoggden fick det som två ärenden trots att det var ett total belopp CSN ville ha och därmed syntes de två anmärkningarna.

Är du nöjd med svaret? Det finns alltid den där 1% av alla ärenden som går fel trots att inget gjort fel och då blir det sällan myndigheterna som tar på sig något ansvar. Trots miljontals ärenden är de ofelbara om man frågar dem. De gör alltid rätt och kan inte göra fel.          

Fast var det inte din sambo som hade betalningsanmärkning pga av CSN? Det står det i trådstarten...
  • Ebba Caroline

Att ni är arbetslösa tror inte jag är ett skäl för att ni inte ska få lån eftersom ni har bra inkomster. DÄremot verkar ni ha väldigt mycket utgifter. Plus att ni har betalningsanmärkningar och ligger efter med två stora räkningar.

• Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 17:00:01 följande:
    Det är min sambo som har 2 gamla anmärkningar så hon behöver inte nödvändigtvis ta lånet om det är problematiskt.

Våra utgifter:
    Som medelvärde över ett år.

Boende 10 225
    Transport 3 073
    Mat 7 000
    Kläder 0
    Övrigt 959
    Lån 5 877

Det är 1300 kr amortering med i Boende och CSN lånen är med i lån.

Utöver budgeten har vi för vana att lägga 4000 kr per mån på kläder, div inköp eller renoveringar i huset.
    Nu är det ännu rörigare eftersom du i inlägg 32 pratar om att du har betalningsannmärkning pga CSN.
  • Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 17:00:01 följande:
    Det är min sambo som har 2 gamla anmärkningar så hon behöver inte nödvändigtvis ta lånet om det är problematiskt.

Våra utgifter:
    Som medelvärde över ett år.

Boende 10 225
    Transport 3 073
    Mat 7 000
    Kläder 0
    Övrigt 959
    Lån 5 877

Det är 1300 kr amortering med i Boende och CSN lånen är med i lån.

Utöver budgeten har vi för vana att lägga 4000 kr per mån på kläder, div inköp eller renoveringar i huset.
    Så totala utgifter är: 27 134kr/månad (vist är det per månad).

Era inkomster är 47 300kr.

47 300 - 27 134  = 20 166kr kvar. Vad gör ni med de pengarna? Men tanke på det ni har kvar borde ni inte ta ett lån och inte ens ha så mycket i lån som ni har...
  • Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:04:53 följande:
    3 inlägg upp står det faktiskt
    "Det är detta vi betalar av på nu 10 200 kr/mån i 5 månader. " Glad

Ni borde ju kunna betala mer på mindre än 5 månader...
  • Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:06:45 följande:
    För att vi inte vill vänta.

Vet inte exakt, har inte funderat så mycket på varför det är så. Det har inte funnits så mycket anledning att ifrågasätta varför vi vill renoverra nu.
    Båda går ju hemma och ser allt som ska göras dagligen så det är en anledning. Jag bryr mig inte så oerhört men det kan vara skönt att få undan det och få det fint och sedan vinner vi som jag ser det ingenting på att vänta.

Fast nu verkar det ju som vi måste vänta.

Har man itne pengar/ekonomi till att renovera så får man helt enkelt vänta tills man får pegnar/ekonomi till det.
  • Ebba Caroline
    jesus666 skrev 2012-03-10 18:16:00 följande:
    jag jobbar utomlands, ingen taxerad inkomst i sverige på flera år, jag fick då låna nästan en miljon utan problem.. Fick även lånet trots att jag var ny kund i banken samt att jag faktiskt saknade giltig legitimation FörvånadFast jag har inga betalningsanmärkningar, kanske det som gör hela skillnaden..

Och vad man ahr för förutsättningar att kunna betala tillbaka lånet. TS har stora utgifter.
  • Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:25:55 följande:

vaddå för utgifter? transport 3000 kr? mat 7000?
    Ni har 27 000kr i utgifter och enda verka ni bränna bränna nästan bortåt 40 000kr/månad... Inget sparande eller nåt. Så ja ni har stpra utgifter plus två räknignar ni ligger efter med. Som ni dessutom har lånt till för kunna betala.
  • Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:27:39 följande:

menar du det generellt?

Tror du inte
    1)  folk lånar till en renovering blanco lån 
    2) gör renoveringen
    3) gör en ny värdering
    4) får ett nytt bottenlån, något förhöjt.

Det är så det går till på marknaden     

Ja om man får lån ja, då kan man renovera. Ni får inget lån av banken och har inte ekonomi själva till att renovera. Vilket ni borde ha med de inkomsterna.
Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?