• Erik76

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Vi vill låna 75 000 kr som blancolån eller bottenlån på villan. Vi ska ha pengarna till att renovera huset men jag börjar ifrågasätta om det är möjligt för ett hushåll att låna några % på huset då man är arbetslös och sambon har bet anmärkning. Vi har relativt goda inkomster men ändå kan vi inte låna pengar i någon särskild utsträckning.

Våra förutsättningar är: 

Jag f. 1976 

inkomst som anställd:              lön 59000 kr f. skatt.

Inkomst historik:                        Årsinkomst >500 000 kr sedan 2003

Fastighet1:                                    hus 1,75 mkr. Belånat 45%, hyrs ut och går med vinst.

Fastighet2:                                    hus 2,1 mkr, belånat 70%.

Övriga lån:                                     blancolån 96 tkr, bilavbetalning 41 tkr.

”hake”:                                           1. Arbetslös sedan 111101

Inkomstförsäkring och a-kassa 32 400 kr/mån 111101-130430.

2. Arbetat i Danmark senaste åren.

sambo f. 1980

inkomst som anställd:              lön 15000 kr f. skatt.

Inkomst som mammaled.      15 500 kr/mån (SGI 240 tkr)

Inkomst historik:                        Årsinkomst >150 000 senaste 3 åren.

Fastigheter:                                  inga

Övriga lån:                                     blancolån 97 tkr.

”hake”:                                           2 st bet anm CSN försvinner om 1 år, 2 mån.

Jag har kämpat med alla banker på marknaden allt från personliga möten hos Swedbank till SMS lån hos Folkia och inte någonstans får jag låna så mycket som 1 kr och min sambo får låna småbelopp lite här och var.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-09 14:18
    Vi kan inte spara något på ung. 5 mån då vi ligger back med 2 räkningar.

Polisböter för bruten spärrlinje. 16 000 kr.

Extra skatt pga felaktigt ifylld blankett skatt från Danmark efter personligt möte hos Skatteverket. 35 000 kr.
  • Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?
  • Erik76
    Kjell2 skrev 2012-03-09 15:04:00 följande:
    Er situation är så udda och ovanlig med hög inkomst, obelånade reserver, arbetslöshet och betalningsanmärkningar så enda sättet att få ett vettigt svar är att prata med banken.

De skäl som bankerna haft att avspisa oss har varit:

Arbetslösa får ej låna eftersom man gör en kvar att leva på kalkyl och inkomsten i den får inte vara a-kassa eller inkomstförsäkring. Dvs de räknar att man har ingen inkomst.

De som arbetat i Danmark får inte ta mindre krediter 20-30 tkr som inte kräver någon kvar att leva på kalkyl eftersom  de inte har någon har nåhon inkomsthistorik i UCn.

De som har bet anm får inte ta mindre krediter, endast låna på villan och min sambos inkomst räcker inte för hennes kvar att leva på kalkyl.

• Erik76
    Zombie skrev 2012-03-09 16:03:48 följande:
    I hur ska ni kunna betala av lånet om ni inte kan spara ?

Om 5 mån kan vi spara 10 000 /mån. Nu går de pengarna till Skatteverket och Rikspolisstyrelsen.
  • Erik76
    Zombie skrev 2012-03-09 16:36:20 följande:
    Hur ska ni betala lånet under dom 5 mån få ? Jag fattar inte ! Varför inte bara vänta o ta 10000 i mån om 5 mån o lägga på huset då ? Varför ta ett lån o betala massa ränta om man inte behöver ?
    Ett lån på 75000 kr kostar enl Lendo.se 703 kr/mån, varav ränta 302 kr netto, så det klarar vi även dessa 5 mån.Vi kan ju leva på blodkorv om vi får ett fint badrum och soldäck. GladCoolMed andra ord, det ryms i de 32 100 kr vi har disp. f n. 

Vi vill helst inte vänta till augusti med att renovera för att spara räntan 300 kr/mån på det tänkta lånet.  
  • Erik76
    Zombie skrev 2012-03-09 16:51:32 följande:
    Med betalningsanmärkningar i grunden o att ni ligger efter med räkningar nu så är nog inte ett lån en bra lösning tyvärr .
    Men vi vill låna nu, ej i augusti.
  • Erik76
    Haffsorkestern skrev 2012-03-09 19:46:24 följande:
    Vad vill du ha ut av tråden egentligen? Du skriver ju att du provat överallt och får nej. Du lär inte få ja bara för att du skriver denna tråd?
    Ja vi har lagt en hel del tid på detta. Nu är FL sista hoppet.

Annars får vi dra slutsatsen som i rubrike:

att det inte är meningen att man ska få låna 75 000 kr vid inkomst 47 300 kr/mån efter skatt för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?
  • Erik76
    Zombie skrev 2012-03-09 18:32:30 följande:
    Jag menade att ett lån inte nån gång är en lösning för nån med anmärkningar o skulder o dessutom är en arbetslös !

Det är inte anmärkningen som är problemet när vi går till banken.Min sambo kan inte få bolån även utan anmärkning pga låg inkomst och att det görs en kvar att leva på kalkyl.

Det är inte heller våra befintliga skulder som bankerna motiverar avslaget med.

Det är att man aldrig kan låna som arbetslös, säger samtliga banker. Bara små krediter på i storleksordningen 15 000 kr. 

Vi har ju inte så mycket skulder. Vi har villabelåning på 64,8 % totalt inkl både huslån och blancolån.

Det är min sambo som har bet anm -inte vi båda. Hon var inte klar över att det skulle hända och det var dålig kommunikation. Hon betalade in skulden på några tusenlappar direkt men anmärkningarna till CSN finns i 3 år varav 1 år kvar.

F ö betalningsanmärkning har majoriteten eller i vart fall var 3:e/4:e svensk någon gång i livet, och då i 3 år.
    Betyder det att dessa miljontals svenskar inte ska få ta bottenlån på sina villor generellt? och betala sina villor kontant?

Du skriver att lån "inte nån gång" är en bra lösning för de med anmärkning !? 

• Erik76
    Zombie skrev 2012-03-09 22:29:44 följande:
    En ganska självklar slutsats

Ja, jo det är liksom min slutsats också. Ville bara dubbelkolla att jag fattat det rätt att jag inte får ta lån. 

• Erik76
    colanappen skrev 2012-03-09 14:11:14 följande:
    fattar ingenting med inkomster på 47 efter skatt borde det vara möjligt att spara ihop 75 relativt snabbt annas är något knas någonstans...
    Ja, kanske på några månader men vi vill låna nu och göra en del renoveringar innan jag börjar jobba och innan sommaren. Vi vill alltså inte spara och vänta om vi inte måste.
  • Erik76
    JennieL skrev 2012-03-09 23:02:49 följande:
    Om alla banker säger nej, varför tycker ni då att det är klokt att låna nu?
    Är det helt enkelt inte bättre att vänta eller försöka lägga om era utgifter och spara ihop till det ni vill göra? 

Max två lån, bostad och csn. Inget annat ska behövas! 
    Men det nya lånet är ju bostad. Vi vill låna 74% istället för 70% av senaste värderingen
Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?