• Anonym

FP eller graviditetspenning innan förlossning

Kan man som blivande Mamma ta ut FP upp till 60 dagar innan BF?
    Men måste man då ta ut ett visst antal dagar i veckan då?
    Eller kan man bara vara ledig utan att faktiskt använda sina dagar om nu ekonomin tillåter det?

Jag ska söka graviditetspenning då jag jobbar inom vården o vi har stress o tunga patienter o inga garanterade raster förutom lunchen, men om det inte blir godkänt, kan jag då i sista minuten ändå gå hem med FP eller utan att ta ut dagar om jag inte orkar jobba?

Eller kan jag gå ner till halvtid o i så fall endast jobba förmiddagar 4 timmar, men med halva lönen, utan att "nalla" av FP dagarna som jag ju vill spara till barnet?
    Från när kan jag i så fall gå ner till halvtid (garanterat utan att chefen kan vägra!)
    BF 4 oktober?

Om inte graviditetspenningen blir godkänd, hur gör jag då på jobbet, vägrar lyfta o hjälpa patienter upp eller kräver att det alltid en extra ssk finns vid min sida för att kunna hjälpa mig med sådana tunga uppgifter? Det blir ju extra jobbigt för alla kollegor!

När får jag moderskapsintyget o vart ska det skickas o vilken blankett för SGI ska skickas in o hur lång tid tar det att behandla mitt i semestertider i sommar?
    Om inte graviditetspenningen går igenom, kan jag då direkt, om det är 60 dagar kvar till FL gå hem med FP?

• Svar på tråden FP eller graviditetspenning innan förlossning
  • Försäkringskassan

Hej!

När du får ditt moderskapsintyg på beräknad förlossning från mvc skickar du det till Försäkringskassans inläsningscentral 839 88 Östersund. Du får då bland annat en inkomstblankett utskickad till dig. Från det att blanketterna kommer in till oss ska handläggning påbörjas inom 30 dagar.

Du kan ta föräldrapenning 60 dagar före beräknad förlossning vilket för dig är den 5 augusti. Du avgör helt i vilken omfattning och hur många dagar du vill ha din föräldrapenning.

Hur du ska göra om du inte blir beviljad graviditetspenning är inget som jag kan besvara. Du får ta den diskussionen med din arbetsgivare.

Hälsningar
    Molly, handläggare

Svar på tråden FP eller graviditetspenning innan förlossning