• fuxan

Hur tänka med lägenhetsbyte vid separation?

Hoppas på råd om detta...

Bor i Stockholms innerstad. För närvarande i en fin 2:a 55 kvm hyresrätt äldre stil,  två kakelugnar. Billig hyra, knappt 5000kr. Vi har två barn 2 o 5 år och ska nu separera. Söker alltså två stycken hyresrätter att byta med. Helst vill vi minst ha varsin 2:a men krav att de inte ligger så långt ifrån varandra, alternativt goda kommunikationer och inte lång resväg mellan. Detta begränsar ju alternativen en hel del... 

Nu vad vi behöver råd med.... Om vi byter till två tvåor i förort, ex. Gubbängen eller liknande, kommer vi senare att kunna byta dessa till större lägenheter? (Helst önskar vi bo i var sin 3:a när våra ekonomier är lite bättre).
    Eller är det bättre/ smartare att först byta vår 2:a till två fina ettor i innerstan, för att i framtiden byta dessa till samma område i förort och då kanske få varsin 3:a?

Vi vill ju inte "byta ner oss" för mycket och försvåra för att i framtiden kunna bo lite större. Så... är det bättre att först knö ihop sig med ungarna i en (iof extremt bra planerad etta på 35kvm) ett tag för byta den?

Alla synpunkter mottages  tacksamt!!

• Svar på tråden Hur tänka med lägenhetsbyte vid separation?
  • Gabzan

Jag skulle tagit två ettor i innerstan och lagt ut dom på bytessida på en gång med enbart direktbyten, det är många som fönstershoppar på såna sidor å jag har fått för mig att det är bättre med direktbyten än triangel. Lättare att byta en liten lägenhet i innerstan mot större i förort än mindre i förort mot större i förort skulle jag tro. Jag bytte min trea i Huddinge mot en minitvåa på 44 kvm på söder sist. Genom annons på blocket.

• fuxan

Tack för dina synpunkter! Har också en känsla av att två 1:or är smartare att byta till...

• Gabzan

Min karl säger att han tror att det är lättare att byta en tvåa mot en trea oavsett om det är i förorten eller inte. Det är svårt. Man måste egentligen ha lite flyt när det gäller byte oavsett vart det är.

• fuxan

Oj då... Så en tvåa i ex. Aspudden är lättare att byta till en trea i samma område än en 1:a i Vasastan eller på Södermalm? Usch, det är så svårbeslutat detta! Tack för era svar:)

• Gabzan

Det beror kanske lite på vilken förort det är också. Aspudden är ju ett populärt område och folk som vill innanför tull där vill oftast till söder medans folk som bor i Alvik kanske hellre vill till Kungsholmen eller vasastan. Sen beror det ju på hur ettan ser ut såklart. Det måste nog va en lägenhet som känns rymlig även fast det är en etta.
    Jag bytte en etta i Hässelby mot en trea i Huddinge å det tog inte så lång tid heller men det va ju kanske sex år sen om inte mer så det såg ju lite annorlunda ut då. Står ni inte i bostadskön då?

• Chianti
    Gabzan skrev 2012-03-09 20:55:04 följande:
    Jag skulle tagit två ettor i innerstan och lagt ut dom på bytessida på en gång med enbart direktbyten, det är många som fönstershoppar på såna sidor å jag har fått för mig att det är bättre med direktbyten än triangel. Lättare att byta en liten lägenhet i innerstan mot större i förort än mindre i förort mot större i förort skulle jag tro. Jag bytte min trea i Huddinge mot en minitvåa på 44 kvm på söder sist. Genom annons på blocket.
    Inte säkert att du får byta igen så snabbt. För att hyresnämnden ska godkänna bytet måste man bott i lägenheten i två år.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Gabzan

Jag har aldrig bott i någon av mina lägenheter i två år. I Hässelby bodde jag i 8 mån, i Huddinge i 1 1/2 år å på söder i 8 mån sen hyrde jag ut den i andra hand. Anledningen till att jag tycker att dom ska lägga ut dom på en gång är för att byten kan ta tid och man la ske inte vill sitta med två barn i en etta i flera år

• Chianti
    Gabzan skrev 2012-03-10 10:15:02 följande:
    Jag har aldrig bott i någon av mina lägenheter i två år. I Hässelby bodde jag i 8 mån, i Huddinge i 1 1/2 år å på söder i 8 mån sen hyrde jag ut den i andra hand. Anledningen till att jag tycker att dom ska lägga ut dom på en gång är för att byten kan ta tid och man la ske inte vill sitta med två barn i en etta i flera år
    Nej, ville bara påtala att det kan bli så. Om värden säger nej till byte kan man gå till hyresnämnden, men de clearar inte bytet om inte två år gått har jag för mig. Om värden är ok med byte är det inget problem.
    Bara bra att veta om man byter så man inte blir fast i en etta i två år utan att vetat om det.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Gabzan

Ja jag hade ingen aning om det så nu har jag lärt mig nåt nytt

Svar på tråden Hur tänka med lägenhetsbyte vid separation?