• Bellsi91

Svullen,varigt och värk i tandköttsficka

Hej! Jag har alltis haft problem med mina visdomständer, de värker och svullnar etc. Men har en dum jävla visdomstand, med djupa tandköttsfickor runt omkring. Blöder jämt, även på andra ställen i munnen, det gör ont.. Och nu är jag sjuk, förkyld typ.., svullen kind, kan knappt gapa och det gör ont och det blöder,smakar var också! Har svullnad i en fick, skulle rensa den idag, så sprack den :o, det kom ut massa var.. Sköljde snabbt som tusan! Men det smakar var fortfarande. Tror jag ska ta bort den jäkeln, borde nog få antibiotika oxå :@ , någon som vet om det är farligt nu när den sprack och massa var kom ut? Vet inte om allt försvann, känns som det finns mer! Gör jätteont. Ska ringa o boka tid hos tandl på måndag! Har gått dit innan, men dock hade jag ej så svullen ficka då, de grävde senast i den så den blev djupare, tack som fan... Det var dem som gjorde det värre!, :@:@ . Men någon mer? Hur gjorde ni, hur gick de osv? Hörde också att infektion/inflammation i fickorna kunde orsaka kärl o hjärtsjukdomar...

• Svar på tråden Svullen,varigt och värk i tandköttsficka
  • Emmi27

Konstigt att de inte rådde dig att dra ut den. Jag hade en ficka bakom ena visdomstanden förut och tandläkaren rådde mig att dra ut visdomständerna. Kan dock inte svara på om det är farligt med inflammation. Men varför skulle man få hjärt eller kärlsjukdom av det?

• Bellsi91

Har kommit in med akuta smärtor till tandl och de rensar bara, de vill inte dra ut den... Men ska be dem göra det nu, är trött på detta. Spec nu när det har bildats massa var..själva inflammationen kunde ta sig runt i blodomloppet, ner till hjärtat. Spec farligt om var kommer ner i halsen, det kan ju åka vidare i kroppen och sätta sig där ist. Men tror inte min inflammation har pågått så länge så det har tagit sig ut via blodet! Men det är därför jag ska da ut skiten innan det är försent :)

• Emmi27

Oj då, det visste jag inte, vad läskigt. Men konstigt att de bara gjort rent då, de kunde åtminstone rekommenderat att du ska dra ut den. Hoppas det går bra :) Jag började borsta som en galning så det onda försvann men borde nog dra ut visdomständerna ändå. Är så feg bara

• Bellsi91

Men då ska man nog ha haft inflammation ett bra tag, så det är ju inget jag tror har hänt, men vill gärna undvika det (a). Det är dumt av dem, eftesom jag har klagat så mycket och bett om det, men men denna gången ska det ske! Borstar noga och då försvinner det också, inte alltid men oftast :), men det kommer alltid tillbaka! Tack, det går nog bra :D , jag är också så feg! Men denna gången får jag samla ihop lite mod och dra ut den :)

• BloodyDisgusting
    Bellsi91 skrev 2012-03-09 22:48:07 följande:
    Hej! Jag har alltis haft problem med mina visdomständer, de värker och svullnar etc. Men har en dum jävla visdomstand, med djupa tandköttsfickor runt omkring. Blöder jämt, även på andra ställen i munnen, det gör ont.. Och nu är jag sjuk, förkyld typ.., svullen kind, kan knappt gapa och det gör ont och det blöder,smakar var också! Har svullnad i en fick, skulle rensa den idag, så sprack den :o, det kom ut massa var.. Sköljde snabbt som tusan! Men det smakar var fortfarande. Tror jag ska ta bort den jäkeln, borde nog få antibiotika oxå :@ , någon som vet om det är farligt nu när den sprack och massa var kom ut? Vet inte om allt försvann, känns som det finns mer! Gör jätteont. Ska ringa o boka tid hos tandl på måndag! Har gått dit innan, men dock hade jag ej så svullen ficka då, de grävde senast i den så den blev djupare, tack som fan... Det var dem som gjorde det värre!, :@:@ . Men någon mer? Hur gjorde ni, hur gick de osv? Hörde också att infektion/inflammation i fickorna kunde orsaka kärl o hjärtsjukdomar...
    Har haft samma problem som du men dragit mig för att gå till tandläkaren men för några månader sedan fick jag en kraftig infektion i en nedre visdomstand och det gjorde så förbaskat ont att jag bara grät. Smärtan satt i hela munnen. Det hade spridit sig snabbt. Jag for akut till tandläkaren som tyckte att vi skulle plocka tänderna en gång för alla och vi började med den tanden som gjorde ont. Fick två antibiotika utskrivet också och tandläkaren sa att hade jag inte kommit dit utan fortsatt med mina huskurer så hade jag kunnat få munbottenflegmone (infektion i munbotten) och det är farligt tillstånd. Man kan få andningssvårigheter etc och hamnar på sjukhuset.

Ring tandläkaren på måndag eller far in akut till jour om smärtan blir värre och du får feber. Men borsta på bara och köp en flaska Cordosyl munskölj som är bakteriedödande. Det där med hjärt- kärlsjukdomar stämmer men du kan vara lugn. Tvivlar starkt på att infektionen kommer sätta sig i hjärtat på dig. Större risk föreligger att du får infektionen i munbotten och svimmar av feber och smärta än att du får en infektion i hjärtat. och om något sådant skulle vara på gång så hade du redan legat på sjukan vi det här laget.

Lycka till i helgen och dra tanden på måndag. Be om mycket bedövning, smärtlindring och antibiotika så ska det nog gå bra! 
Svar på tråden Svullen,varigt och värk i tandköttsficka