• Anonym (Binyfiken Milf)

Är man binyfiken tror folk att man är bi..

Jag vill skapa lite debatt här hur ska jag förklara så här:

Många jag har mött vet inte definitionen binyfiken och bi .......När jag säger att jag är binyfiken säger många   wow är du flata? gillar du tjejporr ?Nej jag gillar inte kolla på porr , hatar höra deras fejkande flämtande och stönande

Jag är endast binyfiken ,alltså har ej testat med en kvinna och är villig att prova . Jag som är binyfiken vill fortfarande leva med en man. Självklart finns några som lever med både en kvinna o man skönt att dem vet vad dem vill...

Vad får ni för tankar när ni läser detta???   

• Svar på tråden Är man binyfiken tror folk att man är bi..
  • lykantrophona

För det första: att vara bisexuell betyder inte nödvändigtvis att man är poly. De flesta bisexuella lever med en partner, inte en av varje kön. Det verkar vara du som är förvirrad.

"Binyfiken" (bicurious) ser jag inte som ett riktigt ord, utan slang, och framför allt använt av de som inte vågar kalla sig själva för bisexuella. Sen, om det handlar om att man inte VET vilken läggning man har, så känns det som om det finns bättre sätt att uttrycka det på...

Det är känslorna (alltså vad man är sexuellt intresserad av) som definierar läggningen, inte handlingarna. Så det spelar liksom ingen roll ifall du lever med en man eller en kvinna. En person som känner attraktion till båda könen är bisexuell, även om personen ifråga aldrig varit i ett förhållande eller haft sex. Samma sak ifall personen skulle vara gift med motsatta könet i hela sitt liv.

Vill du ta avstånd från bisexuella av någon anledning? Finns det en anledning till varför du blir irriterad över att folk tror att du är bi, när du uttrycker sådana tendenser?

• Schna

Vad spelar det för roll om du är binyfiken eller bi?

• Anonym (Binyfiken Milf)
    lykantrophona skrev 2012-03-10 11:13:50 följande:
    För det första: att vara bisexuell betyder inte nödvändigtvis att man är poly. De flesta bisexuella lever med en partner, inte en av varje kön. Det verkar vara du som är förvirrad.

"Binyfiken" (bicurious) ser jag inte som ett riktigt ord, utan slang, och framför allt använt av de som inte vågar kalla sig själva för bisexuella. Sen, om det handlar om att man inte VET vilken läggning man har, så känns det som om det finns bättre sätt att uttrycka det på...

Det är känslorna (alltså vad man är sexuellt intresserad av) som definierar läggningen, inte handlingarna. Så det spelar liksom ingen roll ifall du lever med en man eller en kvinna. En person som känner attraktion till båda könen är bisexuell, även om personen ifråga aldrig varit i ett förhållande eller haft sex. Samma sak ifall personen skulle vara gift med motsatta könet i hela sitt liv.

Vill du ta avstånd från bisexuella av någon anledning? Finns det en anledning till varför du blir irriterad över att folk tror att du är bi, när du uttrycker sådana tendenser?

tack för din inlägg fick mig att tänka efter, det är så det ska vara ..

Jag har ej något emot bisexuella har vänner som är det . Men kanske som du säger jag är inte riktig bekväm med att kallas bi när jag inte ens har provat ännu ?
    Har bara för 6 månader börjat Swingerslivet och där med kommer en del känslor som man inte visste man hade....Tack ännu en gång för din inlägg 

• lykantrophona

Dessutom kan porr vara ett dåligt sätt att mäta sexualitet på, eftersom många helt enkelt finner porr i sig (oavsett genre) avtändande eller orealistiskt. Jag kan också säga att den mesta "lesbiska porren" jag sett är riktad till straighta män, och avbildar inte hur det faktiskt ser ut när kvinnor har sex. Det finns lesbisk porr gör av och för flator, men detta är i en minoritet.

Att vara nyfiken kan man ju vara. Men nyfiken är man väl ändå bara tills man fått reda på mer, och kan säga om man tycker om något eller inte? Det kan vara så att du är straight eller bi, och just nu ett förvirrande stadium i ditt liv. 

Just ja, en annan grej... sexuell läggning behöver inte vara samma som romantisk läggning (även om det oftast är så). Det finns exempelvis människor som är sexuellt attraherade till båda könen, men bara känslomässigt intresserade av ett (eller tvärtom). Bisexualitet behöver inte heller innebära att man är precis lika intresserad av båda könen, det kan vara så att det är 30%/70% eller något också.

Här på FL finns det massor av vuxna kvinnor som verkar intresserade av att ha sex med tjejer. Ofta kallar de sig själva för straighta (för att de är gifta med män?), vilket för mig verkar ganska skrattretande. Dessutom finns i samhället en inställning ofta att bisexualitet inte existerar, är oviktigt, eller att bisexuella egentligen är polygamister eller opålitliga. Jag har träffat på dessa fördomar. Många av dessa saker verkar nog också till varför många som är sexuellt intresserade av båda könen ändå undviker att kalla sig själva för bisexuella: en slags internaliserad bifobi?

• Briggen

Jag tycker, som också framförts, att det är skillnad mellan känslor och sex. Att gilla sex med någon av samma kön innebär inte automatiskt att man också kan bli kär i en person av samma kön. En del som är bi tycker stöddigt att de som kallar sig binyfikna mest är fega och helt enkelt har fel. Ja men kom med ett bättre ord då!

• Anonym (Great!)
    Briggen skrev 2014-03-04 12:30:15 följande:
    Jag tycker, som också framförts, att det är skillnad mellan känslor och sex. Att gilla sex med någon av samma kön innebär inte automatiskt att man också kan bli kär i en person av samma kön. En del som är bi tycker stöddigt att de som kallar sig binyfikna mest är fega och helt enkelt har fel. Ja men kom med ett bättre ord då!

Vad sägs som att blanda två definitioner? Är man fysiskt attraherad av båda könen kanske man ska kalla sig bisexuell och är man endast romantiskt intresserad av det motsatta... Heteroamorös?
  • lykantrophona
    Anonym (Great!) skrev 2014-03-04 12:36:02 följande:

Vad sägs som att blanda två definitioner? Är man fysiskt attraherad av båda könen kanske man ska kalla sig bisexuell och är man endast romantiskt intresserad av det motsatta... Heteroamorös?
    Precis. Detta är inte ens något nytt, utan existerat i flera år, att kalla sig själv t ex bisexuell men heteroamorös (finner båda könen sexuellt attraktiva, men bara romantiskt intresserad av motsatt kön), eller heterosexuell men biromantisk (tvärtom).

Sen, om någon är "binyfiken", så antyder det att de i grunden är hetero men ibland fantiserar om samma kön, eller hur? Det verkar ganska heteronormativt.

Vad kallar man då en "binyfiken" som alltid varit i samkönade relationer, men ibland fantiserar om motsatt kön? ;)

Kan inte folk bara säga var de ligger på Kinsey-skalan istället?

• Anonym (Great!)
    lykantrophona skrev 2014-03-04 13:20:05 följande:
    Precis. Detta är inte ens något nytt, utan existerat i flera år, att kalla sig själv t ex bisexuell men heteroamorös (finner båda könen sexuellt attraktiva, men bara romantiskt intresserad av motsatt kön), eller heterosexuell men biromantisk (tvärtom). Sen, om någon är "binyfiken", så antyder det att de i grunden är hetero men ibland fantiserar om samma kön, eller hur? Det verkar ganska heteronormativt. Vad kallar man då en "binyfiken" som alltid varit i samkönade relationer, men ibland fantiserar om motsatt kön? ;) Kan inte folk bara säga var de ligger på Kinsey-skalan istället?

Usch nej, då måste alla sätta sig in i kinsey-skalan för att förstå vad man menar. Fack är lättare. ;) (ironisk btw)
Svar på tråden Är man binyfiken tror folk att man är bi..